چرا آنتی بادی کرونا زود از بین می‌رود؟

50

1399/8/12

12:45


تحقیقات اخیر دانشمندان انگلیسی نشان می‌دهد افرادی که علائم ابتلا به کرونا در آن‌ها ظاهر نمی‌شود، سریع‌تر از افراد دارای علامت، آنتی بادی خود را از دست می‌دهند.

چرا آنتی بادی کرونا زود از بین می‌رود؟

به گزارش بهداشت نیوز، یک مطالعه اخیرا نشان داده است افرادی که علائم ابتلا به ویروس کرونا در آن‌ها ظاهر نمی‌شود، سریع‌تر از افراد دارای علامت، آنتی بادی خود را از دست می‌دهند.

نتایج این مطالعه نشان می‌دهد آنتی بادی‌های بهبودیافتگان کرونا در تابستان به سرعت کاهش می‌یابد؛ یعنی دوره مصونیت پس از ابتلا به کرونا ممکن است طولانی نباشد که این امر احتمال کاهش ایمنی در جامعه را افزایش می‌دهد.

دانشمندان کالج امپریال لندن میزان آنتی بادی‌ها را در مردم انگلیس پس از موج نخست شیوع ویروس کرونا در ماه‌های مارس و آوریل بررسی کردند که در این مطالعه مشخص شد آنتی بادی بدن افراد به میزان یک چهارم کاهش یافته و از ۶ درصد در ماه ژوئن به ۴.۴ درصد در ماه سپتامبر رسیده است. این موضوع احتمال کاهش ایمنی مردم پیش از موج دوم شیوع ویروس کرونا در هفته‌های اخیر را افزایش می‌دهد.

اگرچه ایمنی در برابر ویروس کرونا مسئله پیچیده و مبهمی است. سلول‌های T و B می‌توانند تولید سریع آنتی بادی‌ها را پس از قرار گرفتن مجدد در معرض ویروس تحریک کرده و به ایمنی بدن کمک کنند، اما محققان بر اساس تجربه به دست آمده از شناخت سایر ویروس‌های کرونا دریافته‌اند که این ایمنی ممکن است دوام نداشته باشد.

وندی بارکلی، رئیس بخش بیماری‌های عفونی کالج امپریال لندن گفت: احتمالا شاهد کاهش آنتی بادی‌های کرونا در بدن هستیم و این اتفاق می‌افتد، حال آنکه می‌دانیم آنتی بادی‌ها به تنهایی محافظ کامل هستند.

او افزود: با توجه به آنچه در مورد ویروس‌های دیگر کرونا می‌دانیم، به نظر می‌رسد که ایمنی به همان میزان کاهش آنتی بادی‌ها کاهش می‌یابد و این نشان دهنده ضعف ایمنی در سطح مردم است.

این مطالعه نشان داد در افرادی که ابتلای قطعی آنان به کوید ۱۹ از طریق آزمایش استاندارد واکنش زنجیره‌ای پلی مراز (پی سی آر) مشخص شده است، کاهش آنتی بادی در مقایسه با افراد بدون علامت و یا افرادی که هرگز متوجه ابتلای خود نشدند، کمتر بوده است.

قرار گرفتن مکرر در معرض ویروس کرونا

طی این تحقیق مشخص شد هیچ تغییری در سطح آنتی بادی کارکنان مراقبت‌های بهداشتی رخ نداده است که دلیل آن می‌تواند قرار گرفتن مکرر در معرض ویروس کرونا باشد.

این مطالعه، یافته‌های نظرسنجی‌های مشابه در آلمان مبنی بر اینکه، اکثریت قریب به اتفاق افراد حتی در کانون شیوع بیماری کرونا آنتی بادی برای کوید ۱۹ ندارند و ممکن است آنتی بادی‌ها بدن کسانی که آن‌ها را تشکیل داده اند، کاهش یابد را تایید می‌کند.

کالج امپریال مطالعه خود را که بر اساس نظرسنجی از ۳۶۵ هزار بزرگسال که به طور تصادفی انتخاب شده بودند، به عنوان مقاله اولیه منتشر کرد و طبق روش بررسی همسالان تأیید نشد.

بارکلی نتیجه گرفت که کاهش سریع آنتی بادی‌ها لزوماً تأثیر منفی بر اثربخشی واکسن‌هایی که اکنون تحت آزمایش‌های بالینی قرار دارند، ندارد.

او افزود: یک واکسن خوب ممکن است بسیار بهتر از ایمنی طبیعی باشد.

دانشگاه امپریال کالج لندن و شرکت «ایپسوس مری» بریتانیا که در بیانیه‌های مطبوعاتی خود خواستار ادامه اجرای دستورالمعل‌های بهداشتی از دولت انگلیس شدند، تأکید کردند که هنوز مشخص نیست آنتی بادی‌ها سطح ایمنی موثری را ایجاد می‌کنند یا خیر و در صورت وجود مصونیت چه مدت دوام می‌آورد.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو