روش مراقبت از پوست هنگام ماسک زدن در دوران کرونا

روش مراقبت از پوست هنگام ماسک زدن در دوران کرونا


منبع: زیبامون

365

1399/8/12

15:32


این روزها به دلیل شیوع بیماری کرونا، ماسک زدن به یکی از کارهای ضروری و لازم برای تمام افراد تبدیل شده است. آیا با روش مراقبت از پوست در هنگام ماسک زدن در دوران کرونا آشنا هستید؟

روش مراقبت از پوست هنگام ماسک زدن در دوران کرونا

ویروس کرونا، همچنان ادامه داره و هر روز افراد زیادی به این ویروس مبتلا میشن و وظیفه ما این هست که برای جلوگیری از شیوع این بیماری و مراقبت از خود در برابر ابتلا به این ویروس، حتما ماسک بزنیم!

استفاده از ماسک صورت اگرچه میتونه نقش اساسی در کاهش شیوع بیماری کرونا داشته باشه اما میتونه بر روی سلامت پوست هم تاثیرگذار باشه و مشکلاتی رو برای پوست صورت به وجود بیاره. ایجاد جوش و آکنه (ماسکنه یا Maskne)، حساسیت پوستی، ایجاد بثورات پوستی و حتی پوسته پوسته شدن پوست از جمله عوارضی هستند که ممکنه هنگام استفاده از ماسک صورت در دوران کرونا ایجاد بشه.

برای جلوگیری از بروز مشکلات پوستی در زیر ماسک صورت، لازم هست با چند تا نکته ساده و کاربردی در رابطه با مراقبت از پوست هنگام ماسک زدن در دوران کرونا آشنا باشید. این نکات رو در این بخش از زیبامون دات کام یاد بگیرید!

 

حتما بخوانید: مواد غذایی بسیار ضروری برای جلوگیری از ابتلا به کرونا

 

تاثیر ماسک بر روی پوست صورت

ماسک صورت، محیطی بسته در اطراف پوست ایجاد می‌کنه و میزان رطوبت در اطراف پوست رو افزایش میده. اگر از ماسک صورت برای مدت زمان کوتاهی استفاده بشه (مثلا برای خرید یا ملاقات با پزشک) این رطوبت اضافی مشکل خاصی رو برای پوست ایجاد نمیکنه. اما اگر ماسک صورت برای مدت زمان طولانی مورد استفاده قرار بگیره، این رطوبت اضافی میتونه منجر به ایجاد جوش و همچنین تحریک پوست بر روی بینی، گونه و چانه بشه.

اگر سابقه مشکلات پوستی مانند آکنه، روزاسه، درماتیت؛ اگزما یا درماتیت آلرژیک دارید ممکن هست متوجه بشید بعد از استفاده طولانی مدت از ماسک، این مشکلات پوستی شرایط بدتری پیدا میکنند. علاوه بر این، نوارهای کشی ماسک صورت هم میتونن منجر به ایجاد سایش و تحریکات پوستی در اطراف و پشت گوش بشه.

 

ماسکنه

 

حتما بخوانید: ویروس کرونا چه بلایی برسر صنعت فشن و مد آورد

 

برای مراقبت از پوست هنگام ماسک زدن در دوران کرونا چه باید کرد؟

 

1. ماسک مناسبی رو برای استفاده روزمره انتخاب کنید

بهتره ماسکی رو انتخاب کنید که دارای اندازه و سایز استاندارد باشه و هیچگونه فشار اضافی رو بر روی بینی و صورت به وجود نیاره. ماسک باید به آرومی روی بینی قرار بگیره، در هنگام صحبت کردن از روی چانه جا به جا نشه، حداقل دو لایه پارچه نرم، طبیعی و قابل تنفس داشته باشه. نوارهای کشی ماسک باید قابل تنظیم باشند تا فشار اضافی و تحریکی رو برای گوش ایجاد نکنند.

ماسکهایی که از پارچه های مصنوعی مانند نایلون، پلی استر و ریون دوخته شدند به هیچ عنوان برای استفاده مناسب نیستند و احتمال آسیب دیدن و تحریک شدن پوست و ایجاد جوش و اکنه رو هم بیشتر خواهند کرد.

استفاده از ماسک صورت پنبه‌ای و مخصوص جراحی بهترین انتخاب برای استفاده روزمره هستند. البته باید توجه داشته باشید که این ماسک‌ها رو حتما بعد از 3 تا 4 ساعت و زمانی که احساس کردید ماسک شما مرطوب شده، تعویض کنید و با رعایت نکات بهداشتی درون سطل زباله قرار بدید.

 

دور انداختن ماسک

 

 

حتما بخوانید: آموزش دوخت ماسک پارچه ای [طریقه و الگوی دوخت] + فیلم

 

2. تمیز و مرطوب کردن پوست صورت به صورت روزانه

مراقبتهای روزانه و ملایم از پوست صورت میتونه تا حد زیادی از بروز مشکلات پوستی جلوگیری کنه. بهتره از یک پاک کننده ملایم برای شستن صورت استفاده کنید و حتما با استفاده از یک مرطوب کننده مناسب، یک لایه محافظ برای پوست خود ایجاد کنید تا خشکی پوست کاهش پیدا کنه و رطوبت طبیعی پوست حفظ بشه.

اگر مرطوب کننده‌ای که استفاده میکنید حاوی سرامیدها (Ceramides)، اسید هیالورونیک (Hyaluronic acid) و دی متیکون (Dimethicone) باشه، تاثیر خیلی بهتری در مرطوب نگه داشتن پوست خواهد داشت و همچنین مانع از تحریک شدن پوست در اثر استفاده از ماسک در دوران کرونا میشه.

بهتره مرطوب کننده‌ای که انتخاب میکنید متناسب با نوع پوست شما باشه. اگر دارای پوست چرب هستید باید مرطوب کننده ژلی استفاده کنید، اگر پوست نرمال یا ترکیبی دارید استفاده از لوسیون براتون مناسبه و اگر دارای پوست خشک هستید مرطوب کننده کرمی انتخاب بهتری برای شما خواهد بود.

همیشه قبل و بعد از پوشیدن ماسک صورت، حتما مرطوب کننده بزنید. زیرا استفاده از مرطوب کننده میتونه از بروز مشکلات پوستی جلوگیری کنه به خصوص اگر دارای پوست خشک یا حساس هستید.

اگر دچار جوش یا ترک پوستی شدید، میتونید از زینک اکساید (zinc oxide) استفاده کنید تا این مشکل به ساده‌‌ترین شکل ممکن برطرف بشه.

 

3. محافظت از پوست لب با استفاده از وازلین

خشک و ترک خوردن لبها از جمله مشکلات شایعی هستند که در اثر ماسک زدن به وجود میاد. استفاده از وازلین میتونه محافظت خیلی خوبی از پوست لب داشته باشه و از بروز این مشکل جلوگیری میکنه.

بعد از شستن و تمیز کردن صورت و قبل از ماسک زدن، پوست لب رو با یک لایه وازلین پوشش بدید تا رطوبت پوست لب در بهترین حالت ممکن حفظ بشه. علاوه بر این شبها قبل از خواب هم بهتره روی لب وازلین بزنید تا همیشه لبهای نرم و مرطوب داشته باشید.

 

روش درست استفاده از ماسک

 

4. هنگام ماسک زدن از آرایش صورت خودداری کنید

ماسک صورت تقریبا نیمی از صورت رو پوشش میده و اگر در زیر ماسک آرایش داشته باشید، به دلیل رطوبت زیادی که در زیر ماسک وجود داره، مواد آرایشی به راحتی میتونن منافذ پوستی رو مسدود کنند و باعث به وجود اومدن جوش و آکنه بشن.

اگر در شرایطی هستید که حتما باید آرایش داشته باشید بهتره از محصولات آرایشی استفاده کنید که به هیچ عنوان باعث مسدود شدن منافذ پوستی نمیشن. محصولات آرایشی که دارای علامت "non-comedogenic” هستند این ویژگی رو دارند.

 

5. از محصولات مراقبت از پوست جدیدی که ممکنه باعث تحریک پوست بشن استفاده نکنید

استفاده از ماسک حتی برای کوتاه مدت هم میتونه باعث افزایش حساسیت پوست بشه. به همین دلیل متخصصان پوستی توصیه می‌کنند اگر قرار هست هنوز هم به ماسک زدن ادامه بدید، به هیچ عنوان محصولات مراقبت از پوست جدید و همچنین لایه بردارهای شیمیایی پوست و محصولات حاوی رتینوئید رو مورد استفاده قرار ندید.

رتینوئیدها میتونن باعث تحریک پوست بشن. اما اگر در روتین مراقبت از پوستتون محصولاتی حاوی رتینوئید یا رتینول دارید، بهتره این محصولات رو شبها مورد استفاده قرار بدید و مقدار استفاده از این محصولات رو هم بیشتر نکنید.

 

حتما بخوانید: چرا باید از رتینول برای مراقبت از پوست بدن استفاده کرد؟

 

6. در صورت تحریک شدن پوست، استفاده از برخی محصولات مراقبت از پوست رو کاهش دهید

هنگامی که صورت خود رو با ماسک میپوشونید ممکنه برخی از محصولات مراقبت از پوست که قبلا استفاده می‌کردید باعث تحریک شدن پوستتون بشن. اگر چنین اتفاقی افتاد، بهتره محصولاتی که باعث تحریک پوست میشن رو از روتین مراقبت از پوست خود حذف کرده یا به مقدار کمتر مورد استفاده قرار بدید.

اسید سالسیلیک (salicylic acid)، رتینوئید (Retinoid) و محصولات افتر شیو (Aftershave) از جمله محصولاتی هستند که ممکنه باعث تحریک شدن پوست بعد از ماسک زدن بشن.

 

کاسک زدن

 

7. بعد از هر 4 ساعت استفاده مداوم از ماسک، یک استراحت 15 دقیقه‌ای و بدون ماسک داشته باشید

اگر مجبور هستید که در طول روز و ساعت فعالیت خودتون ماسک بزنید، بهتره بعد از هر 4 ساعت استفاده مداوم از ماسک، با رعایت نکات بهداشتی و حفظ فاصله اجتماعی از سایر افراد، به مدت 15 دقیقه ماسک رو از روی صورت بردارید و اجازه بدید تا پوستتون نفس بکشه. اینکار تاثیر خیلی خوبی در حفظ سلامت پوست داره و به نجات پوست شما کمک میکنه.

 

8. ماسکهای پارچه‌ای رو حتما بشویید

بسیاری از سازمانهای بهداشتی توصیه میکنند که بعد از هربار استفاده از ماسک پارچه‌ای حتما این ماسکها رو بشویید و به خوبی خشک کنید. با شستن ماسک، تمام چربی‌های اضافی، سلولهای مرده، مواد آرایشی و آلودگیهایی که از پوست به ماسک منتقل شده تمیز میشه و بعد از استفاده مجدد، مشکلات پوستی به همراه نخواهند داشت.

 

شستن ماسک پارچه ای

 

حتما بخوانید: کدام هنرمندان و بازیگران کرونا گرفتند؟

 

سخن آخر

در روزهایی که ویروس کرونا همچنان وجود داره و هر روز به تعداد مبتلایان به این بیماری بیشتر میشه، لازمه در کنار رعایت تمام نکات بهداشتی، حفظ فاصله اجتماعی، خودداری از تجمع و ماسک زدن، حتما توجه ویژه‌ای هم بر روی حفظ سلامتی پوست خود داشته باشید و از بروز مشکلات پوستی که ممکنه در اثر ماسک زدن در دوران کرونا ایجاد بشه، پیشگیری کنید. رعایت نکات بالا میتونه به شما کمک کنه تا پوستی سالمتر و زیباتر داشته باشید!

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو