مقدمه‌ عادی‌سازیِ روابط ریاض و تل‌آویو

منبع: برترین ها

66

1399/8/12

21:48


مرکز مطالعات امنیتی صهیونیستی وابسته به دانشگاه تل آویو از اقدامات جاری برای عادی سازی روابط میان ریاض و تل آویو خبر داده است و مرگ ملک سلمان را هموار کننده امضای توافق سازش برشمرده است.

خبرگزاری مهر: به نقل از روزنامه القدس العربی، مرکز مطالعات امنیتی صهیونیستی وابسته به دانشگاه تل آویو از اقدامات جاری برای عادی سازی روابط میان ریاض با تل آویو خبر داده و آورده است: مرگ ملک سلمان جاده صاف کن امضای توافق میان اسرائیل و عربستان است و هدف ریاض از عادی سازی روابط بهبود وجهه و جایگاه بین المللی به ویژه نزد کنگره آمریکاست به ویژه که در سالهای اخیر به سبب رفتارهای محمد بن سلمان، خدشه زیادی به وجهه سعودی وارد شده است.

در گزارش این مرکز صهیونیستی آمده است: اسرائیل مایل به توافق عادی سازی با سعودی‌ها با توجه به اهمیت و جایگاه دینی و سیاسی و اقتصادی آن است؛ اما ریاض با قید و بندهای داخلی و خارجی مختلفی روبرو است و این جدای از حساسیت‌های خاص است و احتمالاً بهای عادی سازی روابط با عربستان به مراتب بیش از دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس است و بنابراین مشخص نیست که چه زمان و تحت چه شروطی عربستان آماده امضای توافق عادی سازی روابط مشابه آنچه میان تل آویو با بحرین و سودان و امارات رخ داد، می‌شود.

مقدمه‌ عادی‌سازیِ روابط  ریاض و تل‌آویو

طبق گزارش این مرکز مطالعات امنیتی صهیونیستی، حمایت ریاض از توافقات امضا شده میان تل آویو با بحرین، امارات و سودان نشان دهنده تغییر در مواضع مواضع قبلی عربستان است و این تغییر را می‌توان در اجازه دادن به هواپیماهای اسرائیلی برای عبور از حریم هوایی عربستان به امارات و بحرین مشاهده کرد و همچنین پوشش رسانه‌ای مثبتی که سعودی‌ها در قبال اسرائیل دارند و نیز مواضع مقامات عالی رتبه کنونی و سابق عربستان متوجه شد.

این مرکز در ادامه به موضع گیری اخیر، فیصل بن فرحان وزیر خارجه سعودی مبنی بر اینکه «عادی سازی روابط میان طرفین اجتناب ناپذیر است»، پرداخته است.

مرکز مطالعات صهیونیستی در ادامه گزارش خود فاش می‌کند که میان این رژیم و سعودی‌ها از طریق کانال‌های امنیتی و اطلاعاتی به شکل محرمانه و نیز کانال تجاری روابط برقرار است.

روابط گرم ریاض و تل آویو

این مرکز می‌نویسد که با وجود محرمانه بودن این کانالهای ارتباطی اما روابط علنی میان ریاض و تل آویو به مرور وقت علنی هم شده است و هم اکنون نشست‌ها شخصیت‌های برجسته طرفین به ویژه کسانی که قبلاً مناصب رسمی در عربستان داشته اند، هم شامل می‌شود.

در گزارش این مرکز آمده است که احتمالاً مذاکرات امارات، بحرین و سودان با علم و حمایت مقامات سعودی انجام گرفته باشد به ویژه که این توافقات به نفع منافع سعودی است.

این مرکز صهیونیست آورده است: احتمال عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی با مرگ ملک سلمان و پادشاه شدن محمد بن سلمان افزایش می‌یابد؛ اما سئوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است واکنش جامعه سعودی مخالف با سازش با اسرائیل چگونه خواهد بود؟ درست است که طی سالهای اخیر تغییرات اجتماعی و اقتصادی زیادی در عربستان انجام شده است اما این بدان مفهوم نیست که توافق سازش با اسرائیل با این حمایت روبرو خواهد شد.

مرکز صهیونیست گزارش داد: تغییرات راهبردی اخیر در عربستان از جمله آنچه در مجلس مشورتی سعودی و شورای علمای این کشور رخ داده است، مقدمه‌ای برای عادی سازی روابط است و احتمالاً این تغییرات کمک کننده باشند.

القدس العربی در ادامه به نقل از این مرکز اسرائیلی آورده است: بن سلمان انتظار دارد که از نهاد دینی علیه معارضان برای هموار کردن مسیر برای اقدامات سیاسی جنجالی از جمله عادی سازی روابط با اسرائیل بهره برداری کند از جمله موضع شیخ السدیسی که از تسامح با یهودیان و یهودیت سخن گفته بود به ویژه که این اظهار نظر با هدف آزمودن واکنش مردمی و نیز مهیا کردن افکار عمومی بود. بیشتر مخالفت‌ها با سعودی‌ها در تبعید و مخالفان نظام سعودی است و نه از جانب ساکنان داخل عربستان که البته دلیل آن هم ترس از پیگرد از سوی نظام است.

سعودی‌ها منتظر نتایج انتخابات آمریکا هستند

این مرکز صهیونیست گزارش داد: سعودی‌ها منتظر نتایج انتخابات آمریکا هستند تا ببیند که جو بایدن در صورت پیروزی چه ارائه می‌دهد. شاید اینگونه به نظر برسد که توافق عادی سازی روابط با اسرائیل گامی بسیار دور است؛ اما این بدان مفهوم نیست که مقدمه سازی برای این توافق در جریان نیست. احتمالاً سعودی‌ها دارای خواسته‌های بیشتری در مقایسه با امارات هستند. اگر اماراتی‌ها به دنبال جنگنده‌های اف -۳۵ هستند، احتمالاً سعودی‌ها خواسته‌هایی بالاتر و در زمینه هسته‌ای خواهند داشت.

مرکز مطالعات امنیتی رژیم صهیونیستی در پایان آورده است: سعودی‌ها گام‌هایی همراه با احتیاط و تدریجی به سوی عادی سازی روابط با اسرائیل بر می‌دارند و سخت است که زمان و شروط ریاض برای توافق را فهمید. توافقات تسلیحاتی آمریکا با عربستان و تغییرات داخلی در این پادشاهی در زمینه افکار عمومی و اینکه چه کسی وارث تاج و تخت پادشاهی سعودی می‌شود، همگی موثر هستند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو