شیر و فرآورده های لبنی طعم دار بخوریم یا نه؟

97

1399/8/13

11:27


شیر و فرآورده های لبنی طعم دار بخوریم یا نه؟

سلامت نیوز:دکتر سید امیرمحمد مرتضویان ، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز، درباره شیرهای طعم دار، گفت:« گروهی از فرآورده های لبنی هستند که مواد طعم دهنده به آنها اضافه می شوند. طعم دهنده ها به دو صورت به فرآورده های لبنی اضافه می شوند: یکی از روش های طعم دار کردن فرآورده های لبنی اضافه نمودن اسانس است که در غلظت های بسیار پایین به فرآورده لبنی اضافه می شود و ممکن است رنگ خوراکی مجاز هم به آن اضافه شود. روش دیگر اضافه نمودن میوه ها و مارمالاد میوه و کنسانتره به فرآورده لبنی است یعنی هیچ دستی در آن برده نمی شود و در آن کنسانتره یا آبمیوه یا خود میوه به صورت پالپ میوه یا پوره اضافه می شود و به این صورت شیر را طعم دار می کنند.»


وی در ادامه گفت:« گروه بسیار وسیعی برای طعم دار کردن مواد غذایی استفاده می شوند که یکی از این گروه ها مغزها یا ذرات میوه یا حتی سبزی های طعم دار می باشند. بنابراین در نگاه تخصصی شیر طعم دار می تواند مغذی تر هم باشد. وقتی از مغزها در یک فرآورده لبنی استفاده می کنیم ارزش غذایی آن افزایش پیدا می کند به شرط اینکه استانداردهای بهداشتی آن حفظ شود که سازمان غذا و دارو و سازمان ملی استاندارد بر روی این محصولات نظارت دارند.»


وی گفت:‌«‌اگر از اسانس برای طعم دار کردن فرآورده های لبنی استفاده شود مراجع قانونی کشور کنترل می کنند که محصول از نظر ویژگی های بهداشتی و ایمنی، کاملا استاندارد باشند. اسانس هایی که بر اساس استاندارد ملی در ایران قابل استفاده است فقط اسانس های خوراکی طبیعی است هیچ نوع اسانس مصنوعی اجازه اضافه شدن به مواد غذایی ندارند و اکثر اسانس ها یا طبیعی یا مشابه آن هستند یعنی آن فرمول طبیعی را ساخته اند که ایمنی آن کنترل می شود.»


وی در ادامه گفت:« بنابراین مشکلی با فرآورده های طعم دار لبنی نداریم فقط برخی متخصصین تغذیه نگران قند افزوده در شیرهای طعم دار هستند که علاوه بر قند شیر که لاکتوز است برای اینکه فرآورده شیرین تر شود و با ترکیبات طعم دهنده همبستگی پیدا کند درصدی ساکاروز به این محصولات اضافه می کنند البته ساکاروز ماده سمی نیست اما برای کسانی که مشکل دیابت یا چاقی دارند یا کم تحرک هستند توصیه نمی شود که این نوع محصولات را زیاد مصرف کنند البته اگر این محصولات برای تنوع استفاده شوند یا به مقدار زیاد مصرف نشود مشکل ساکاروز خیلی حاد نیست.»


دکتر مرتضویان افزود:«اگر شیرکاکائو که یک نوع شیر طعم دار است را در نظر بگیرید محبوبیت زیادی در بین مصرف کنندگان دارد که این محصول ۸ تا ۶ درصد قند افزوده یا ساکاروز دارد. اگر هر دو سه روز یک بار یک لیوان شیرکاکائومصرف شود مشکلی ایجاد نمی کند ولی اگر فردی مسائل پزشکی دارد و منعی برای مصرف این نوع محصولات داشته باشد پزشک حتما توصیه های لازم را به فرد می کند. در حالت عادی مصرف قند خیلی بیشتر از این مقدار قندهایی است که از طریق محصولات طعم دار به بدن می رسد ولی باید توازن رعایت شود. شیر به تنهایی قند ساکاروز ندارد ولی در شیرهای طعم دار باید ساکاروز اضافه شود در غیراینصورت طعم آن طعم مطلوبی نمی شود.»


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو