گلیکوژن چیست و چه کاربردی دارد؟

منبع: آرگا

217

1399/8/13

14:07


یکی از مواد بسیار مهم در بدن گلیکوژن می باشد. این ماده از منوساکارید ها می باشد که در ادامه مطلب شما را بیش تر با آن آشنا می کنیم. تا پایان این مطلب با ما باشید.

گلیکوژن چیست و چه کاربردی دارد؟

گلیکوژن یکی از مواد شیمیایی درون بدن می باشد که فرمول شیمی آن C6H10O5 بوده و در کبد و ماهیچه جانوران و انسان ها ذخیره می شود.

 

گلیکوژن چیست

گلیکوژن چیست؟

گلیکوژن یکی از پلیمر های منوساکارید ها می باشد و اگر بخواهیم آن را از نظر شکل و ساختار بررسی کنیم این مولکول ها زنجیر مانند و انشعاب دار هستند و می توان آن ها را با پلیمر های آلکنی مقایسه کرد. اگر بخواهیم چنین پلیمر هایی در طبیعت بسازیم باید بسیار محافظ کارانه عمل کنیم و مراقب پیامد های آن باشیم.  فراوان ترین پلی ساکارید ها شامل سلولز، نشاسته و گلیکوژن می باشد که منومر آن ها گلوکز است. گلوکز سوخت اصلی سلول های بدن انسان است و اگر نباشد بدن انرژی ندارد. در واقع بیش تر غذا هایی که ما مصرف می کنیم دارای پلی ساکارید ها هستند.

منبع مناسب انرژی

گلیکوژن منومری دارد که سوخت اصلی سلول های بدن می باشد بنابراین می توان گفت که این ماده از اصلی ترین منابع برای تامین انرژی جانوران می باشد. این ترکیب از نظر شیمیایی ترکیب بسیار مهمی می باشد چون تنها شکل ذخیره گلوکز در بدن است. گلیکوژن در کبد و ماهیچه ها ذخیره می شود و زمانی که بدن به آن ها نیاز داشته باشد و انرژی اش رو به کاهش می رود آن ها را به درون خون آزاد می کند و در نتیجه این ماده به صورت گلوکز وارد خون می شود.

تبدیل گلیکوژن به سوخت اصلی سلول ها

همانطور که گفته شد این ماده در جگر و ماهیچه های غیر فعال ذخیره می شود و در صورت نیاز بدن از آن استفاده می کند. آنزیمی به نام فسفریلاز گلیکوژن را به مشتقی از گلوکز تبدیل می کند و این مشتق در یکی از محل های غیر کاهنده در گلیکوژن صورت می گیرد تا انرژی به هدر نرود. بدین ترتیب در هر مرحله یک مولکول گلوکز آزاد می شود و وارد خون شده و در نهایت انرژی مورد نیاز تامین می گردد. در نظر داشته باشید که فسفریلاز محدودیت هایی دارد و نمی تواند برخی از انشعابات را بشکند و زمانی که به آن ها برسد متوقف می شود و دیگر انرژی ای را آزاد نمی کند که انسفراز وارد واکنش می شود. این ماده می تواند این انشعابات را شکسته و گلوکز موجود در آن ها را آزاد کند. در انتهای واکنش پس مانده های گلیکوژن در این واکنش باقی می مانند. برای بدست آوردن یک زنجیره آنزیمی دیگر وارد عمل می شود که گلیکوسیداز نام دارد و می تواند مانده های گلیکوژن را نیز تبدیل به گلوکز کند.

اهمیت گلیکوژن

اینکه گلیکوژن چیست و چه کاربردی دارد در بسیاری از کتاب های درسی بررسی شده است که نشان از مهم بودن آن است. شما نیز بهتر است این مولکول را بیش تر شناسید زیرا این مولکول در سلامتی شما اهمیت بسیاری دارد. گلیکوژن در ورزش و رژیم غذایی تاثیرات بسیاری دارد و اگر فردی سیگاری هستید باید بدانید که این ماده کم تر در بدن شما جذب می شود. در ادامه می توانید با کلیک بر روی لینک های زیر سایر مقالات آرگا را در زمینه دانستنی های علمی، مضرات رگه های سفید در گوجه فرنگی و علت تغییر رنگ برگ درختان مشاهده کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو