پسته برای چه کسانی ممنوع است؟

پسته برای چه کسانی ممنوع است؟


206

1399/8/13

15:23


پسته رژیم غذایی سالمی برای قلب است که نمودار احتمال بیماری های قلبی عروقی را در انسان کاهش می دهد.ولی در برخی موارد باید در مصرف آن احتیاط کرد.

پسته برای چه کسانی ممنوع است؟

به گزارش بهداشت نیوز، پسته یکی از خوشمزه ترین ، مغزها و عضو جدانشدنی آجیل است که خواص فراوانی برای سلامتی دارد . پسته از حدود هفت هزار سال قبل از میلاد از خوراکی های محبوب بشر بوده و امروزه نیز از آن به صورت بوداده، خام، تازه، خلال شده، کره پسته و ... و نیز طعم دهنده در داخل شکلات ها، بستنی ها، شیرینی ها، دسرها، پلوها، خورش ها و... استفاده می شود. احتمالا همه شما از خواص بی نظیر پسته اطلاع دارید اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید این مغز خوشمزه برای برخی از افراد مضر است و با عوارض فراوانی همراه است . در این بخش از درباره عوارض پسته صحبت خواهیم کرد.

عوارض پسته

طبع پسته :

از نظر طب سنتی طبع مغز پسته گرم و خشک است و برای افراد گرم مزاج مناسب نیست . این افراد برای رفع گرمی و خشکی آن می توانند پسته را همراه با سرکه ، انار ترش و یا برگه زردآلوی ترش مصرف نمایند.

افزایش وزن:

مصرف منظم و متوسط پسته برای مدیریت وزن بسیار مفید است چرا که این پسته ها ما را به مدت طولانی تری سیر نگه می دارند و میل ما به خوردن دوباره کاهش می یابد و در نتیجه چاقی را کنترل می کند. با این حال، باید به خاطر داشته باشید که پسته از کالری بالایی برخوردار است و 100 گرم پسته می تواند حدود 562 کالری را تأمین کند، که این حتی بیش از یک چهارم از کالری مورد نیاز روزانه بدن ما (براساس رژیم غذایی 2000 کالری) است.

چاقی

افزایش فشار خون

پسته به شکل طبیعی حاوی مقدار زیادی سدیم نیست و در حقیقت مقدار سدیم موجود در پسته های طبیعی تقریباً 0 تا 2 میلی گرم سدیم در هر اونس پسته است. با این حال، پسته های بو داده سرشار از سدیم می باشند (حدود 121 میلی گرم سدیم در هر اونس) زیرا آنها با نمک ترکیب می شوند (که منبع اصلی سدیم است).

این سطح سدیم بد نیست و در حقیقت بدن ما به حدود 1500 میلی گرم تا 2400 میلی گرم سدیم در روز نیاز دارد زیرا سدیم نقش مهمی در حفظ تعادل الکترولیت بدن دارد و همچنین به انتقال ضربان های عصبی به عضلات کمک می کند. انقباضات، نیز فشار خون را تحت تأثیر قرار می دهد.

با این حال، مصرف سدیم بیش از حد خطرناک است زیرا باعث بالا رفتن فشار خون می شود و همچنین خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را نیز افزایش می دهد.

ایجاد برخی مشکلات گوارشی

فیبرهای غذایی موجود در پسته، آن را برای معده ما بسیار مفید می سازد؛ زیرا این گیاه در حفظ صحیح حرکت روده ما و دور ماندن از یبوست نقش مهمی دارند و در نتیجه سیستم گوارشی ما را سالم نگه می دارند.

افرادی که به فروکتان حساسیت دارند باید از مصرف پسته خودداری کنند زیرا این امر می تواند باعث مشکلات گوارشی مانند نفخ، اسهال، یبوست، و درد شکم شود. بسته به مقدار پسته های مصرف شده، این واکنش های آلرژیک می توانند خفیف یا شدید باشند.

ممکن است باعث ایجاد واکنش های آلرژیک به گروه آجیل ها شود

افرادی که به گروه آجیل ها حساسیت دارند (مانند حساسیت به بادام ، گردو ، بادام زمینی ، فندق و غیره) باید از خوردن پسته خودداری کنند زیرا احتمالاً به پسته نیز حساسیت خواهند داشت..

برخی از علائم رایج آلرژی به آجیل شامل ایجاد لکه های قرمز پوست ،درد شکم، اسهال، حالت تهوع، گرفتگی، استفراغ، مشکل در بلع، خارش دهان، گلو، چشم، پوست و نواحی دیگر بدن، مشکل در تنفس، احتقان بینی و غیره می باشد.

در بعضی موارد، آلرژی به آجیل می تواند کشنده باشد و باعث ایجاد شوک آنافیلاکسی شود، که یک واکنش آلرژیک تهدید کننده زندگی است که می تواند باعث ایجاد مشکل در تنفس، فشار خون پایین، بیهوش شدن، ضربان ضعیف قلب و غیره شود و گاهی اوقات حتی می تواند باعث مرگ شود.

مقدار مجاز مصرف پسته در بارداری

نامناسب برای کلیه ها

لازم به یادآوری است که پتاسیم بیش از حد برای کلیه های ما بد است و افرادی که از بیماری کلیوی رنج می برند باید از مصرف زیاد پتاسیم در رژیم غذایی خودداری کنند زیرا کلیه های آنها در از بین بردن پتاسیم اضافی از بدنشان چندان مؤثر عمل نمی کند.

پتاسیم بیش از حد نه تنها برای کلیه ها مضر است بلکه می تواند تهوع، ضعف، نبض آهسته، ضربان قلب نامنظم، نارسایی قلبی، کم آبی، دیابت نوع 1، بیماری آدیسون و خونریزی داخلی ایجاد کند. به دلیل خطرات سلامتی ناشی از مصرف مقادیر زیاد پتاسیم، برای ما مهم است که مطمئن شویم که ما به مقدار کم، پسته می خوریم.

ممکن است خطر سنگ کلیه را افزایش دهد

مصرف متوسط پسته نه تنها برای افرادی که از بیماری کلیوی رنج می برند بلکه برای افراد سالم که می خواهند خود را از خطر سنگ کلیه نجات دهند نیز سودمند است.

این بدان دلیل است که پسته حاوی مقدار متوسط اگزالات در حدود 10 تا 25 میلی گرم در هر اونس) و متیونین (که به سیستئین، یک اسید آمینه تبدیل می شود) است و مصرف آنها به مقدار زیاد ممکن است خطر ابتلا به سنگ اگزالات کلسیم و سنگ کلیه کیستین را افزایش دهد.

ممکن است باعث آلرژی آفلاتوکسین شود

پسته گاهی اوقات می تواند توسط آفلاتوکسین آلوده شود که یک ماده سرطان زا محسوب می شود که توسط قارچ آسپرژیلوس فلاووس هنگام رشد و ذخیره پسته در محیط مرطوب و گرم تولید می شود.

مصرف پسته های آلوده شده توسط آفلاتوکسین به طور طولانی مدت می تواند خطر ابتلا به سرطان در موجودات را افزایش دهد، همچنین مشخص شده است که این ماده با خطر ابتلا به هپاتیت B و سرطان کبد نیز ارتباط دارد. قارچ های مسئول آفلاتوکسین به راحتی با چشم غیر مسلح قابل رویت نیستند اما با نور UV قابل شناسایی هستند. با تفت دادن پسته می توان خطر آفلاتوکسین را به حداقل رساند زیرا بو دادن باعث کاهش چشمگیر میزان آفلاتوکسین موجود در پسته می شود.

خطر آلودگی توسط انگل نارنجی ناف

بعضی اوقات ممکن است پسته توسط انگل نارنجی آلوده شود، که در دانه پسته یا بین دانه و پوسته ظاهر می شود. این کرم به رنگ کرم، نارنجی یا قرمز به طول 25 میلی متراست و برای سلامتی ما مضر نیست اما ممکن است به پوست مغز پسته آسیب برساند و پسته های آلوده به این انگل به احتمال زیاد توسط قارچ های آسپرژیلوس تولید کننده آفلاتوکسین آلوده می شوند.

خطر آلوده شدن به باکتری سالمونلا

باکتری دیگری که ممکن است پسته را آلوده کرده و آنها را برای مصرف انسان مضر کند، باکتری سالمونلا است. مصرف پسته های آلوده به باکتری سالمونلا ممکن است باعث اسهال شود و برای نوزادان، سالمندان و افرادی که فاقد قدرت ایمنی مناسب هستند، کشنده باشد.

مشخص شده است که پسته های تفت داده شده می توانند باکتری های سالمونلا را از بین ببرند، اما تنها در هنگام تفت دادن به درستی انجام می شود. در غیر این صورت، ممکن است پسته های غیر آلوده با تماس با پسته های آلوده؛ آلوده شوند.

خطرات پسته

افزایش خطر سموم دفع آفات و حشره کش ها

به منظور محافظت از پسته از حمله آفات و حشرات، آنها اغلب در معرض آفت کش ها و حشره کش ها قرار می گیرند. این سموم دفع آفات یا حشره کشها ممکن است پسته را از حمله آفات محافظت کنند اما این ها خود برای سلامتی ما مضر هستند و مصرف پسته هایی که در معرض آفت کش ها و حشره کش های بسیار قرار دارند ممکن است باعث استفراغ، اسهال، حالت تهوع و سایر واکنش های آلرژیک شود. این مواد به عنوان یک سرطان زای احتمالی انسان شناخته شده اند و این بدان معنی است که ممکن است خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان را افزایش دهند.

افزایش خطر آکریلامید

بو داده کردن پسته برای به حداقل رساندن خطر آفلاتوکسین و باکتری سالمونلا مؤثر است، اما درعین حال ممکن است منجر به تشکیل آکریلامیدها شود. آکریلامید یک سرطان زای احتمالی است که ممکن است خطر ابتلا به سرطان در انسان را افزایش دهد، اما تاکنون شواهد کافی برای حمایت از ارتباط بین مصرف پسته بو داده و سرطان وجود ندارد.

خطر بالای منگنز

پسته منبع خوبی از منگنز است که یک ماده مغذی مهم می باشد که در تشکیل بافت های مفاصل، جذب کلسیم، تنظیم سطح قند خون، متابولیسم چربی ها و کربوهیدرات ها، عملکرد مناسب غدد تیروئید و غیره نقش عمده ای دارد. سطح بالای منگنز برای سلامتی ما مضر است زیرا می تواند منجر به سردرد، لرزش، از دست دادن اشتها، گرفتگی پا، توهم و اختلالات عصبی شود.

به دلیل خطرات سلامتی مرتبط با مصرف بالای منگنز، برای ما مهم است که از مقادیر متوسط پسته استفاده کنیم. علاوه بر این، افرادی که از پارکینسون، هیپرمانژانسمی، پلی سیتمی و بیماری های مزمن کبدی رنج می برند، باید از مصرف غذای غنی از منگنز خودداری کنند.

مضرات فیبر زیاد برای معده

فیبر رژیم غذایی موجود در پسته برای معده ما مفید است و به سالم ماندن سیستم گوارش ما کمک می کند اما وجود فیبرهای غذایی بیش از حد برای معده ما بد است و می تواند باعث اسهال، درد شکم و گرفتگی، سوء جذب، درد روده و سندرم روده تحریک پذیر شود.

باعث آلودگی خون می شود

مصرف زیاد پسته سبب افزایش مقدار ازت خون و بدن شده و به همین دلیل موجب آلودگی خون می شود.

چه کسانی اصلا پسته نخورند

  •  مصرف پسته برای افراد گرم مزاج مضر است زیرا طبیعت پسته ، گرم و خشک است.
  •  مصرف پسته به دلیل طبیعت گرم آن احتمال بروز کهیر و جوش های پوستی را افزایش می دهد.
  •  مصرف پسته برای افراد دچار ضعف و نارسایی کبد مضر است .
  •  مصرف پسته برای افراد مبتلا به حساسیت ، مناسب نیست.
  •  مصرف پسته به دلیل داشتن چربی بالا و هضم دشوار برای کسانی که معده ای ضعیف دارند مضر است.
  •  مصرف پسته برای افراد دارای تری گلیسیرید بالا مضر است.
  •  افراد مبتلا به دیابت و نقرس و ناراحتی کلیه نیز بهتر است از مصرف پسته خودداری کنند.

پسته

آیا مصرف داروی پسته هنگام بارداری بی خطر است؟

بلی

مقدار مصرف مجاز پسته در دوران بارداری

مصرف پسته شور و بو داده برای خانم های باردار مناسب نیست اما خانم های باردار می توانند10-20 عدد پسته خام در روز مصرف کنند . مصرف بیش از حد پسته منجر به چاقی مادر می شود و ممکن است خانم باردار را با مشکلاتی مانند دل درد و اسهال و یا نفخ مواجه کند . مصرف پسته به خانم های بارداری که به آجیل حساسیت دارند توصیه نمی شود زیرا تاثیرات منفی روی جنین آنها می گذارد.

آیا مصرف داروی پسته هنگام شیردهی ایمن است؟

بله

پسته خام بخوریم یا بو داده؟

مصرف روزانه پسته بو داده و نمک زده موجب افزایش احتمال ابتلا به فشار خون می شود . نصف فنجان از پسته شور منجر به دریافت263 الی 526 میلی گرم سدیم و به همین علت سبب افزایش فشارخون می شود پس بهتر است پسته خام مصرف نمایید. 

منبع: نمناک

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو