ورزش برای تاندونیت کشکک یا زانوی پرندگان

ورزش برای تاندونیت کشکک یا زانوی پرندگان


منبع: بیتوته

218

1399/8/14

05:22


ورزش برای تاندونیت کشکک یا زانوی پرندگان



تاندونیت کشکک,تاندونیت کشکک یا زانوی پرندگان,ورزش برای تاندونیت کشکک

تاندونیت کشکک یا زانوی پرندگان چیست

 

 درمان تاندونیت کشکک با ورزش

تاندونیت کشکک زانو (یا زانوی پرندگان) آسیب دیدگی یا التهابی است که برای تاندونی که زانو( کشکک زانو) را به ساق پا (استخوان درشت نی) متصل می کند زیاد اتفاق می افتد. درد امکان دارد خفیف یا شدید باشد.

هر کسی امکان دارد به تاندونیت کشک زانو مبتلا شود. ولی این آسیب دیدگی در بین ورزشکاران، به خصوص افردی که والیبال و بسکتبال بازي می کنند، بسیار رایج است. تاندونیت کشک زانو را بیماری “زانوی جهنده” یا ” زانوی پرندگان” هم می نامند.

 

تاندونیت کشکک,تاندونیت کشکک یا زانوی پرندگان,ورزش برای تاندونیت کشکک

ورزش برای تاندونیت کشکک

 

دلیل آسیب دیدگی و پارگی تاندون زانو چیست؟

از آنجایی که تاندون زانو نیروی بسیار زیادی را جذب می کند. رشته های طولانی بافت همبند که تاندون می سازند اسیب می بینند. در این عارضه همانند تاندونیت آستین التهاب بافت مربوطه دلیل اصلی بروز مشکلی نیست ولی ساختار اسیب دیده و تحلیل رفته تاندون که سبب فشار مزمن در تاندون پاتلا شده است، عامل اصلی این مشکل شمرده می شود. متأسفانه این امر سبب می شود که تاندونیت پاتلا به یک مشکل مزمن تبدیل شود و درمان آن چند ماه طول بکشد.

 

انعطاف پذیری نامناسب عضلات همسترینگ و عضلات چهار سر ران ریسک بروز تاندونیت پاتلا را افزایش می دهد.

 

ضعیف بودن پا و نداشتن قدرت کافی در بروز این عارضه نقش دارد.

 

ضعیف بودن عضلات ران سبب میشود که شخص نتواند فشار که به زانویش وارد می شود را تحمل کند و این عارضه سبب شود فشار بسیار زیادی به زانوهای وی وارد گردد.

 

این موارد نشان می دهد که هر چه عضلات قسمت فوقانی ران دچار سفتی و خشکی بیشتری باشند احتمال اعمال فشار بر زانو افزایش می یابد و در نتیجه چرخش مفصل سخت خواهد بود.

 

درمان اصلی این عارضه استفاده از روشهای فیزیوتراپی و توانبخشی است. در مرحله حاد ضمن این که ورزشکار باید استراحت کرده و موقتاً از فعالیت ورزشی پرهیز نماید از سرما درمانی، تحریکات الکتریکی و امواج فرا صوت( اولترا ساند) برای کاهش درد و التهاب استفاده و پس از طی کردن مرحله حاد، تمریناتی جهت تقویت عضله چهار سر ران تجویز می شود تا تاندون کشکک تدریجاً با فشارهایی که لازم است در حین ورزش و فعالیت تحمل نماید، روبرو شود.

 

همینطور لازم است که عضله چهار سر ران از انعطاف پذیری کافی بهره مند باشد تا خمیدن کامل زانو امکان پذیر شود. لذا از تمرین های کششی هم برای افزایش انعطاف این عضله استفاده می شود. در ضمن گاهی وقت ها فیزیوتراپیست برای رفع چسبیدگیهای تاندون کشکک و برطرف کردن محدودیتهای حرکتی از بعضی درمان های دستی مانند ماساژ عمقی هم استفاده می کند.

 

تاندونیت کشکک,تاندونیت کشکک یا زانوی پرندگان,ورزش برای تاندونیت کشکک

تاندونیت کشکک یا زانوی پرندگان

 

برنامه درمانی معمول تاندونیت کشکک زانو چیست؟

 استراحت دادن به تاندون اسیب دیده زانو

بیمار باید در فواصل زمانی منظم در فعالیت هایی که شامل دویدن، پریدن و دو است استراحت کند. بیمار نباید درد زانوی خویش را نادیده بگیرد و ورزش کند.

 

درد زانو به صورت خود به خود از بین نخواهد رفت، در واقع هرچه بیشتر ورزش کند و وضعیت زانو هم بدتر خواهد شد. ادامه دادن تمرین های ورزشی میتواند سبب آسیب دیدگی بیشتر زانو شود در صورتیکه بیمار درد زيادي را تحمل می کند باید دست از تمرین کردن بکشد و استراحت کند زیرا این فعالیت ورزشی سبب تشدید مشکل وی خواهد شد.

 

قرار دادن یخ روی زانو

در صورتی که بیمار دچار درد و تورم زانو شود میتواند از کمپرس یخ استفاده کند. به این ترتیب بیمار میتواند یک تکه یخ را داخل یک حوله کوچک قرار دهد و آنرا روی زانوی خود بگذارد تا از ميزان درد و تورم احتمالی کاسته شود. بیمار میتواند بعد از پایان تمرین های ورزشی برای کاهش درد مدت ۱۰ دقیقه کمپرس یخ را روی زانو قرار دهد ولی باید بخاطر داشته باشد که کمپرس یخ کمکی به رفع مشکل وی نخواهد کرد.

 

استفاده از بریس یا زانو بند، و یا تیپینگ( نواربندی) زانو امکان دارد با نگه داشتن زانو در جای خود، به کاهش درد شما در موقع ورزش کمک کند. فیزیوتراپیست شما یک برنامه ورزشی برایتان تنظیم خواهد کرد که امکان دارد موارد زیر را شامل شود:

 

تاندونیت کشکک,تاندونیت کشکک یا زانوی پرندگان,ورزش برای تاندونیت کشکک

درمان آسیب دیدگی تاندون زانو

 

تمرین های کششی

تمرین های ایزومتریک، که طی آن زاویه مفصل و طول عضلات در زمان انقباضات ثابت هستند. این تمرینات برای کاهش درد مؤثر هستند.

 

تمرین های انقباض از نوع برون گرا( Eccentric exercises)، که شامل حرکت اسکاتی است که روی یک تخته با شیب ۲۵ درجه رو به پائین انجام می شود. این شیوه تقویت عضلات، منجر به پیشرفت بیشتر روند بهبودی در ورزشکاران مبتلا به تاندونیت کشکک زانویی می شود که در حین درمان هم چنان به بازي کردن ادامه می دهند.

 

تمرین های انعطاف پذیری برای ران ها و ساق پاها.

 

الکتروتراپی

از تی ان اس و انواع گوناگون زانوبندهای مغناطیسی هم میتوان برای کاهش درد پشت زانو استفاده کرد. در این روشها آزادسازی پرتوها ی الکتریکی سبب تحریک عضلات، رباط ها و تاندون ها و در نتیجه کاهش التهاب و درد پشت زانو می شود.

 

تاندونیت کشکک,تاندونیت کشکک یا زانوی پرندگان,ورزش برای تاندونیت کشکک

تشخیص و درمان تاندنیت یا التهاب تاندون کشکک

 

شاک ویوتراپی

در شاک ویوتراپی با انتقال امواج صوتی از طريق پوست اطراف مفصل زانو، ميزان ترميم بافت های اسیب دیده از آرتروز افزایش یافته و در نتیجه درد پشت زانو بهبود می یابد.

 

آب درمانی

آب درمانی شامل شنا، راه رفتن سریع در آب و انجام حرکات ایروبیک در آب می شود. وزن بدن در آب یک ششم وزن بدن در خشکی است، به همین علت استفاده از آب درمانی بعنوان قسمتی از برنامه درمان درد پشت زانو بسیار موثر خواهد بود.

 

گردآوری: بخش ورزشی بیتوته

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو