شربت و قرص لوراتادین را بهتر بشناسیم

شربت و قرص لوراتادین را بهتر بشناسیم


منبع: آرگا

192

1399/8/14

12:41


یکی از داروهای پرکاربرد جهت کاهش علایم سرماخوردگی نظیر آبریزش بینی, قرص لوراتادین است. این دارو جزء داروهای آنتی هیستامین می باشد و برای درمان بیماری های بزرگسالان به کار می رود.

شربت و قرص لوراتادین را بهتر بشناسیم

قرص لوراتادین آنتی هیستامینی است که اثرات هیستامین شیمیایی طبیعی در بدن را کاهش می دهد. هیستامین در بدن می تواند موجب تولید علائمی مانند عطسه, خارش, اشک چشم و آبریزش بینی شود. این دارو در دو شکل شربت و قرص تولید می شود. در این مطلب به موارد مصرف این دارو و عوارض جانبی آن به همراه اختلالات دارویی آن آشنا می شویم. بنابراین اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که در مورد این دارو اطلاعات کافی ندارید بهتر است تا پایان مطلب همراه ما باشید.

موارد مصرف قرص لوراتادین و اختلالات دارویی آن

قرص لوراتادین

این دارو جزء داروهای آنتی هیستامین است که در بهبود عطسه, درمان آبریزش بینی, اشک چشم, کهیر, جوش پوستی, خارش بدن و دیگر علائم سرماخوردگی و آلرژی استفاده می شود. همچنین این دارو در درمان کهیر و خارش پوست در افراد مبتلا به واکنش های پوستی مزمن نیز کاربرد دارد.

اگرچه به نظر نمی رسد مصرف این دارو در دوران بارداری به جنین آسیب برساند, اما در صورت بارداری توصیه می شود قبل از مصرف این دارو وضعیت خود را به پزشک اطلاع دهید. مصرف این دارو در زنان شیرده, به کودک شیرخوار آسیب می رساند چرا که این دارو به درون شیر منتقل می شود. به همین دلیل به زنان شیرده توصیه می شود قبل از مصرف این دارو, وضعیت خود را به پزشک اطلاع دهند.

این دارو نیز مانند بسیاری از داروهای دیگر با برخی از مواد غذایی, داروها تداخل دارد. در مجموع ۶۹ دارو که با لوراتادین، تداخل دارد, شناخته شده است. از این تعداد ۵۵ دارو اثرات این دارو را تعدیل می کند و ۱۴ داروی باقی مانده اثرات جزئی در جذب آن می گذارند. از جمله این داروها desloratadine می باشد. این دارو بسیار شبیه به desloratadine است. در صورت مصرف این دارو توصیه می شود از این داروها استفاده نکنید.

موارد منع مصرف قرص لوراتادین

قرص لوراتادین

  • در صورت هر گونه حساسیت به شربت یا قرص این دارو
  • قرص متلاشی شده حاوی فنیل آلانین است, بنابراین در صورت خرد شدن این دارو, قبل از مصرف آن با پزشک مشورت کنید.
  • در صورت داشتن هر گونه بیماری مانند آسم و ناراحتی های کبدی و یا کلیوی
  • برای کودکان زیر ۶ سال

عوارض جانبی

بروز کهیر, مشکلات تنفسی, تورم صورت و لب و زبان و گلو از جمله عوارض جانبی ناشی از حساسیت به این دارو است. در صورت مشاهده این علائم سریعا به پزشک مراجعه کنید. همچنین در صورت داشتن علائمی از قبیل سریع و نامنظم شدن ضربان قلب, سردرد شدید و احساس سرگیجه مصرف قرص را قطع نموده و به پزشک مراجعه کنید.

بیماری های قابل درمان با لوراتادین

شایع ترین عوارض جانبی

  • سردرد
  • احساس خستگی و خواب آلودگی
  • درد معده و استفراغ
  • خشکی دهان
  • احساس عصبانیت و یا بیش فعالی

نکاتی که در مورد داروی لوراتادین باید بدانید

۱. در صورتی که به این دارو یا دیگر دارو های مشابه آن حساسیت دارید پیش از مصرف دارو به پزشک تان اطلاع دهید.

۲. در مورد سوابق پزشکی تان با پزشک مشورت نمایید.

۳. مصرف این دارو ممکن است سبب گیجی و خواب آلودگی شود لذا در طول مصرف دارو از انجام کارهایی که نیاز به دقت و هوشیاری دارد خودداری نمایید مانند : رانندگی، کار با ماشین آلات و…

۴. اگر مصرف یک نوبت از دارو را فراموش کرده اید به محض به یاد آمدن آن را مصرف کنید اما اگر زمان نوبت بعدی نزدیک است دوز فراموش شده را مصرف نکنید و همچنین از دو برابر کردن دوز دارو نیز خودداری کنید.

۵. از اشتراک گذاشتن این دارو با دیگران خودداری نمایید.

اطلاعات دارویی لوراتادین

۶. دارو را طبق دستور پزشک مصرف کنید.

۷. قبل از مصرف داروی لوراتادین لیستی از تمام دارو هایی که مصرف می کنید را تهیه و در اختیار پزشک تان بگذارید زیرا ممکن است این دارو با دیگر دارو هایی که مصرف می کنید تداخل داشته باشند.

۸. پیش از مصرف لوراتادین راهنمای مصرف آن را به دقت مطالعه نمایید.

۹. در صورتی هیچ گونه علایم بهبودی در خود مشاهده نکردید حتما به پزشک مراجعه نمایید.

۱۰. بیشتر از مقدار تجویز شده مصرف نکنید و همچنین از مصرف داروی تاریخ گذشته خودداری نمایید.

۱۱. قبل از انجام هر گونه عمل جراحی پزشک تان را در جریان استفاده از این دارو قرار دهید.

۱۲. مصرف این دارو در افراد سالمند با حساسیت بیشتری همراه است بنابراین در این دسته از افراد باید با احتیاط مصرف شود.

نکاتی در مورد داروی لوراتادین

با توجه به مطالب بیان شده, این قرص از جمله داروهای تجویز شده در درمان سرماخوردگی می باشد. با این حال استفاده از این دارو بدون نظر پزشک ممکن است علائم بیماری را تشدید و سلامتی را به خطر اندازد.در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی بیشتر با دیگر دارو می توانید بر روی اطلاعات دارویی کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو