سمفونی آه و آهک در ایستگاه پایانی

سمفونی آه و آهک در ایستگاه پایانی


74

1399/8/14

17:53


سمفونی آه و آهک در ایستگاه پایانی

سلامت نیوز:بیش از ۲۵۰ روز است که شیوع کرونا ویروس در کشور جان های عزیزی را روانه خانه ابدی کرده و گویی هنوز ما مردم عزم خود را برای فرستادن این ویروس منحوس به خانه ابدی جزم نکرده ایم؛ در این میان بعد از مدافعان سلامت، مدافعان خدمت در بهشت زهرا(س) مجاهدانه در خط مقدم خدمت رسانی به شهروندان قرار گرفته اند؛ پس از ۹ ماه خسته هستند به این بیماری مبتلا شده اند، روحشان آزرده شده اما تمام تلاش خود را به کار گرفته اند تا در این روزهای سخت و غم انگیز در کنار همشهریان خود باشند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، صبح از درب پشتی سالن تطهیرکنندگان برای نمایش تلاش مجاهدان خاموش سازمان بهشت زهرا(س) قرار شد وارد سالن تطهیر شویم؛ هر کجای بهشت زهرا(س) حال و هوای متفاوتی دارد در ساختمان تطهیر هم حتی جلو و پشت ساختمان حال و هوای متفاوتی دارد. اینجا پشت ساختمان صدای ناله ها و شیون افرادی که عزیزان خود را از دست داده اند شنیده و سنگینی صدا به خوبی احساس می شود.


از ورودی برادران وارد شدیم؛ کم و بیش شلوغ بود پشت سر هم آمبولانس ها برای لحظاتی توقف می کردند و متوفی را تحویل تطهیرکنندگان می دادند. از راهرو کوتاهی که دو طرف آن متوفی داخل کاورهای مشکی و روی تخت های چرخ دار قرار گرفته اند، وارد سردخانه ساختمان شدیم جایی که ورودی متوفی به پروسه شستشو می رسد و در حقیقت اولین ورود متوفی از آمبولانس به بهشت زهرا است.


روی تعدادی از کاورها با رنگ سفید نوشته شده بود کرونایی و یا با زبان لاتین نوشته شده بود کووید۱۹ اما پرسنل ورودی سالن تطهیر فوتی های ناشی از این بیماری را با چسباندن دو برچسب مشخص می کردند. آمبولانس ها بعد از تحویل متوفی به طور کامل با مه پاش ها ضدعفونی می شدند. برای بسیاری حتی نزدیک شدن به فوتی های ناشی از کرونا ویروس ترسناک است.

سمفونی آه و آهک در ایستگاه پایانی


یکی از پرسنل درون سالن در خاطرات خود می گفت در روز پدر، خانواده ای پدرشان را به دلیل این بیماری از دست داده بودند و غم انگیزتر آنکه فرزندان حاضر نبودند پدر را از داخل خانه تحویل آمبولانس دهند و نهایتا پیکر این پدر توسط راننده آمبولانس و پرسنل بهشت زهرا(س) در روزی که برای گرامیداشت پدر بود با نهایت تکریم به بهشت زهرا(س) منتقل شد.
پس از عبور از سردخانه موقت که دو طرف آن اجساد در نوبت شستشو و تطهیر قرار داشتند وارد سالن تطهیر شدیم؛ اگر بارها به اینجا آمده باشی بازهم هر بار ورود به سالن تطهیر حس عجیبی دارد و برای لحظه ای تمام گذشته در ذهن مرور می شود. تطهیرکنندگان خستگی ناپذیر، مشغول تطهیر اموات بودند با نگاه به کار آنها بارها این سوال در ذهنم تکرار شد که مگر می شود با این همه خطر اینطور شجاعانه خدمت کرد، بی تردید در این سالن تنها خود تطهیرکنندگان شاهد تلاش یکدیگر هستند؛ لحظه ای تخت های سنگی خالی نمی شود و مدام کار شستشو اموات و قرار دادن آنها در کفن انجام می شود بدون تعطیلی و استراحت...


دیگر اتاق استراحتشان شادابی قبل را ندارد
قبلا اتاق استراحت تطهیرکنندگان را که کمدهای تعویض لباس ها و اتاق استراحتی که وسط آن کلی پرنده زینتی بود و کلی گل و گیاه دورتا دور آن را پوشانده بود دیده بودم، این بار که وارد این اتاق شدم در نگاه اول فهمیدم که چقدر این روزهای سخت چهره آن را تغییر داده است، برعکس گذشته، کسی در اتاق نبود پرسیدم چرا هیچ کس نیست و از پرنده ها خبری نیست که گفتند این روزها آنقدر حجم کار افزایش یافته که فرصتی برای استراحت نیست بچه ها در سالن تطهیر از نخستین ساعات بامداد تا لحظه اتمام کار مداوم کار می کنند تا در این روزهای سخت شهروندان داغدارشان، با مشکل مواجه نشوند؛ گلهای درون اتاق هم طراوت و شادابی قبل را نداشتند گویی این شلوغی فرصت رسیدگی به آنها را نیز از تطهیرکنندگان گرفته است.
از حجم کار تعجب کردم و پرسیدم که کار چطور پیش می رود، چندنفر از پرسنل که کنارم ایستاده بودند پاسخ دادند که سردخانه اصلی هنوز مورد استفاده قرار نگرفته و اشاره به دری بزرگ کردند که پشت چند سطل بود؛ گفتند ظرفیت این سردخانه زیاد است اما خوشبختانه با تلاش همه ی بچه ها هنوز مورد استفاده قرار نگرفته و کار اموات به روز انجام می شود.
شاهرخ یکی از تطهیرکنندگان آمد جلو آنقدر با روی خوش سلام کرد و پرسید از کجا برای تهیه گزارش آمده ای که باورم نمیشد کسی در این محیط کار کند و اینطور لبخند به چهره داشته باشد!
او گفت من چهار سال است که در سازمان کار می کنم اما از روز اول شیوع کرونا برای کار در سالن تطهیر دعوت شدم؛ قبلا در کانون تطهیرکنندگان داوطلب جزو اولین گروه ها آموزش دیده بودم و امروز اینجا خدمت می کنم.
به ورودی سردخانه بازگشتم که با یکی دیگر از تطهیرکنندگان بیرون و در حیاط صحبت کنم که بار دیگر آمبولانسی دیگر و متوفی دیگر از کرونا رسید.

سمفونی آه و آهک در ایستگاه پایانی

با رسیدن آمبولانس صدای ناله مادری را شنیدم که مدام قربون صدقه فرزندش می رفت، سر که برگرداندم حال و روز این مادر صحنه غم انگیزی را به وجود آورده بود، جلوی چشمانم مادری بود که عکس فرزند جوان خود دا به دست داشت و تقریبا دیگر بی حال شده بود؛ پسرش را صدا می زد و میان صحبت با جسد بی جان فرزند خود لعنتی به این ویروس منحوس می فرستاد؛ صحنه ای تلخ و دلخراش بود.
درد و دل مادر با فرزند بی جان بغض هر بیننده ای را می شکست و به زور بغضم را فرو خوردم یکی از غسال ها گفت که این مادر داغدیده جوان ۲۵ ساله خود است که بر اثر ابتلا به کرونا فوت شده و دارد با او خداحافظی می کند.
بیرون در حیاط با آقا یعقوب تطهیرکننده دیگری با حدود ۲۰ سال سابقه کار به گفتگو نشستم قبل شروع صحبت گفت که سرش بسیار شلوغ است و چندان فرصتی برای صحبت ندارد، با این وجود کمی هم صحبت شدیم و در مورد روزهای سخت بحران کرونا از او پرسیدم که بغض کرد و گفت بچه ها کوه غم شدند و خسته اند.
با ناراحتی ادامه می دهد: با همه خستگی بازهم تمام تلاششان را می کنند؛ به خدا روزهای بدی داریم صحنه های دردناکی دیدیم و روح و روانمان خسته شده ، شب و روز بچه ها به هم دوخته شده ساعت کار بچه ها چندین برابر شده است. تورو به خدا به مردم بگید خیلی رعایت کنند. کرونا را جدی بگیرند گاهی آدم متوجه نمی شود تا زمانی که داغدارعزیز شود، مراقب خودتون و همه اطرافیانتان و بقیه مردم باشید.


بگذارید نفس بکشیم...
صحبت های آقا یعقوب به همین چند جمله ختم شد و و به دلیل حجم کارش خداحافظی کرد تا برود وقتی او داشت به سالن تطهیر بازمی گشت ساعت تقریبا ۱۱ صبح بود که باز هم یک آمبولانس دیگر با دو متوفی ایستاد؛ با صدای پایین زمزمه کنان گفت تورو به خدا دیگر بس است بگذارید نفس بکشیم...
یکی از مردان زردپوش که نامشان مباشر است و از زمان تحویل جنازه تا زمان تدفین همراه خانواده هاست و در بهشت زهرا(س) مردم آن ها را بیشتر دیده اند و می شناسند جلو آمد و بدون مقدمه گفت ۸ ماه را سخت گذراندیم بعد از مدافعان سلامت در بیمارستانها، بچه های داخل سالن تطهیر در خط مقدم هستند و همیشه حضور خانواده ها اینجا به معنای ثبت خاطرات تلخ است. حال و روز مادران فرزند از دست داده و شیون برادران، خواهران و پدران عزیز از دست داده روح و روانمان را خسته کرده؛ بدتر اینکه بسیاری که به خاطر کرونا داغ از دست دادن عزیز دیده اند، صحبت از فرصت از دست رفته می کنند. شنیدم خواهری که برادر خود را به دلیل این بیماری از دست داده بود و میان ناله ها می گفت ای کاش این مدت بیرون نمیرفتی ، ای کاش فلان جا نمی رفتی و فلان کار را نمی کردی همه این جملات را با حسرت و سوز دل می گفت.
وی ادامه می دهد: این مدت بسیار از این جملات شنیدم برای همین درخواست می کنم به خاطر خودتون و به خاطر این بچه ها که در بهشت زهرا(س) کار می کنند و همه آن ها مثل فرزندان خودمان هستند رعایت کنیم تا این بیماری ریشه کن شود.
از حیاط پشتی ساختمان برای ملاقات با رانندگان زحمتکش آمبولانس ها به سمت جلوی ساختمان تطهیرکنندگان حرکت کردیم؛ هرچه جلوتر می رفتیم صدای شیون ها هم دلخراش تر می شد. حالا اینجا جایی بود که خانواده ها باید آخرین انتظار دنباله دار و همیشگی خود را برای عزیزانشان تجربه کنند تا پس از شستشو بر بالای جسد عزیزان خود نماز بخوانند و آنها را به سمت خانه ابدی همراهی کنند.

سمفونی آه و آهک در ایستگاه پایانی

رسیدنمان به سالن انتظار همزمان شد با تحویل پیکر همان جوانی که مادر در پشت ساختمان بر پیکر جوانش ناله می کرد و با او دردو دل می کرد.
چه صحنه سختی و چه فضای غم باری مگر می شود بی تابی مادر برای فرزند جوان را توصیف کرد، مگر جمله ای وجود دارد که حال لحظه جدایی مادر و فرزند را با آن شرح داد. ناله و شیون و حسرت بازگشت روزهای گذشته. این صحنه ها را که می دیدم هزار بار به این ویروسلعنت فرستادم. منحوس بودنش اینجا به خوبی درک می شود، داغی که بر دل نه یک مادر بلکه کل دنیا گذاشته است.

سمفونی آه و آهک در ایستگاه پایانی


در این شلوغی سراغ یکی از رانندگان آمبولانس رفتم و از این ۸ ماه سخت از او پرسیدم. فشار کاری آنها باعث شد خیلی زود بغضش بشکند و در حالی که اشک از صورتش جاری می شد به همان مادری اشاره کرد که پس از اقامه نماز بر پیکر بی جان پسرش حالا به سمت آمبولانس می آید تا جوان ۲۵ ساله خود را برای دفن روانه آرامگاه ابدی کند.
سرش را بالا آورد و با کمی مکث گفت شاید راهکار جلوگیری از این درد که تمام قفسه سینه آدم را به درد می آورد رعایت پروتکل های بهداشتی باشد. شاید فقط چند روز پیش انجام ندادن یک کار و یا رعایت یک مسئله ساده امروز را رقم نمیزد، همه باید رعایت کنیم. خیلی ساده بگویم در این ایام بارها گفته اند برای تدفین کمترین همراه با متوفی به بهشت زهرا مراجعه کنند؛ بسیاری مردم رعایت کردند اما مواردی بود که تدفین متوفی با همراهی تعداد زیادی همراه بود و همین یعنی غم روی غم؛ این روزها همه باید مراقب همدیگر و خودمان باشیم...


اینجا ما می شویم خانواده آنها و با همراهان گریه می کنیم
در این ایام خیلی خانواده ها غریبانه با عزیزان خود خداحافظی می کنند اما اینجا ما می شویم خانواده آنها و با همراهان گریه می کنیم و هر روز بارها داغ دار می شویم. دیده ایم خانواده ای که همگی به دلیل ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده اند. خیلی روزهای سختی است و از خدا می خواهم زودتر تمام شوند ولی باید خودمان کمک کنیم.
حالا دیگر به ظهر رسیده ایم و صدای اذان در محوطه پخش می شود و من خیره به سالن اقامه نماز ، پرسنلی را تماشا می کنم که لابه لای خانواده ها و اطراف اجساد کفن پوش را با مه پاش ها ضدعفونی می کنند کاری که چندین بار در روز و در بخش های مختلف انجام می دهند.
بعد از صحبت با تطهیر کنندگان و پرسنل بهشت زهرا به سراغ سعید خال رییس سازمان بهشت زهرا(س) رفتیم تا گزارشی از شرایط سخت و پر تلاش این ۸ ماهه بگیریم.


آمادگی برای روزهای سخت تر هم داریم
مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س) با تاکید بر اینکه ۸ ماه سخت با مجاهدت پرسنل بهشت زهرا(س) سپری شده است، می افزاید: آمادگی برای روزهای سخت تر هم داریم و حتی اگر لازم باشد معاونین، مدیران و کارمندان سازمان پا به عرصه امور اجرایی خواهند گذاشت و پلن های لازم برای این کار هم پیش بینی شده است.
سعید خال در تشریح روند کار سازمان بهشت زهرا(س) به ویژه پس از شیوع کرونا ویروس می گوید: کشور ما بلکه جهان برای اولین بار در تاریخ بشری گرفتار بحرانی ناخواسته به نام کرونا شده است. این بحران از ابتدای اسفندماه سال گذشته وارد کشور و به طبع آن شهر تهران شد که چند ویژگی با خود به همراه داشت.
وی ادامه می دهد: ابتدا اینکه این موضوع بی سابقه بود و در طول تاریخ ۵۰ ساله بهشت زهرا چنین شرایطی وجود نداشته است. ویژگی دوم اینکه آمار آن غیرقابل تصور بود به شکلی که اعداد از ۱،۲،۳،...۲۰،۴۰ و ۸۰ آغاز شد تا روز چهارم فروردین ماه که به ۱۱۹ رسید. اعداد و ارقامی غیرقابل تصور در تهران بود چرا که هرساله نرخ رشد مرگ و میر تهران یک یا دو درصد بود.


ابعاد و چشم انداز آینده کرونا مشخص نیست
وی اظهار می کند: ویژگی سوم نیز این بود که این بحران بیش از ۸ ماه است که آغاز شده و بیش از ۲۵۰ روز از آن می گذرد و انتهای آن نیز مشخص نیست و نمی دانیم چه زمانی تمام خواهد شد. تمام بحران ها در طول تاریخ ۵۰ ساله بهشت زهرا نهایتا در مدت ۶ روز تمام شده حتی در زلزله بم نیز بحران ظرف مدت ۸ روز جمع شد اما بحران کرونا بیش از ۲۵۰ روز است که ادامه دارد و اصلا از ابعاد و چشم انداز آینده آن هیچ چیزی مشخص نیست.


در سازمان بهشت زهرا تا کنون فوتی بر اثر کرونا نداشتیم
مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س) در بخش دیگری از صحبت های خود در تشریح ملاحظات سازمان در پی شیوع این بیماری، می گوید: چند ملاحظه شدید در این ایام داشتیم اول رعایت پروتکل های بهداشتی که در دو سطح حفظ جان پرسنل و مردمی که به بهشت زهرا مراجعه می کنند لذا سریعا آموزش های لازم داده شد و تجهیزات تهیه شد و از نقاط قوت سازمان می توان به این نکته اشاره کرد که به حمدالله تا این لحظه پرسنل ۷ بار غربالگری شده و هربار تعدادی که مثبت می شدند خارج کردیم تا درمان شوند و تا به امروز با اینکه ۱۵۰ نفر از پرسنل آلوده شدند، اما شکر خدا با عنایت شهردار و دعای خیر مردم تاکنون فوتی نداشته ایم که علت آن را می توان شناسایی بیماری به موقع و موثر دانست که از طریق غربالگری ها انجام شد.
وی می افزاید: رعایت پروتکل ها برای مردمی که به سازمان مراجعه می کنند نیز به شدت مورد توجه قرار گرفت تا جایی که روزانه ۷ مرتبه سازمان ضدعفونی می شود و سعی شد استانداردهای بهداشتی در سطح بالایی انجام شود. ملاحظاتی که در ایران بود در سایر کشورهای جهان نیست؛ ملاحظاتی همچون مسائل شرعی که باعث شد از ۱۶ فروردین ماه سال جاری تغسیل با آب و تطهیر متوفی کرونایی با هدف اجرای حداکثری فتوای مقام معظم رهبری انجام شد و کار جدیدی در میان سایر کشورهای جهان بود.


آب خروجی غسالخانه بهشت زهرا(س) چک می شود
هر ۱۵ روز یکبار COD , BOD آب اندازه گیری می شود
وی ادامه می دهد: در همین راستا بهترین و مجهزترین سیستم کلرزنی و پایش آب خروجی غسالخانه بهشت زهرا(س) چک شد و هر ۱۵ روز یکبار COD , BOD آب اندازه گیری می شود و حتی آزمایش ویروس شناسی نشان داد که هیچگونه ویروسی در خروجی آب وجود ندارد و کیفیت آب سازمان بالاتر از حد استاندارد است و دائما اداره محیط زیست استان تهران و آب و فاضلاب از سازمان بهشت زهرا بازدید دارند و آب را پایش و به سازمان کمک می کنند.


تعداد متوفیات تهران در برخی روزهای آبان ماه به ۳۵۰ نفر رسید
وی تاکید می کند: بر اساس آمار رسمی وزارت بهداشت تا این لحظه بالاترین حد رعایت پروتکل های بهداشتی به سازمان بهشت زهرای تهران در این استان اختصاص دارد در حالی که اینجا جایگاهی است که می توانست خود به محیطی برای اپیدمی بیشتر تبدیل شود اما جلوی این کار گرفته شد. نکته دیگر تدفین اموات بود که از همان اسفندماه با برنامه ریزی لازم کار انجام شد. ما سازمانی عملیاتی هستیم و درحال حاضر در برخی روزهای آبان ماه متوفی شهر تهران بر اثر کرونا به بیش از ۳۵۰ نفر رسیده، لذا این موضوع نیازمند برنامه ریزی دقیق بود.
خال با بیا اینکه همکاران تلاشگر من و مجاهدان خاموش بهشت زهرا با تلاش و کار مضاعف از اولین ساعات بامداد هر روز کار را آغاز می کنند و تا پایان روز و پاسی از شب و تا هر زمانی که ارباب رجوع در سازمان باشد عملیات تدفین را انجام می دهند، تصریح می کند: حتی تطهیر در ایام شب انجام می شود تا فردا که خانواده ها مراجعه می کنند مشکلی نباشد. در تمام این ۲۵۰ روز پرسنل سازمان در ایام تعطیل سرکار بودند و با کار و تلاش مثال زدنی حضور داشتند.


متوفی کرونایی در هرکجا که خواسته شده با رعایت پروتکل های بهداشتی دفن شده
وی ادامه می دهد: مدیریت شهری تهران و سازمان بهشت زهرا(س) به گونه ای برنامه ریزی کرده تا نهایت تکریم و احترام مردم دردمند شهر تهران انجام شود در این میان گاهی شنیده می شود که قطعه ی کرونایی ها ساخته شده درحالی که از ابتدا تا امروز در بهشت زهرا هر کس خواسته متوفی خود را در هرکجا که می خواهد می تواند با رعایت پروتکل های بهداشتی دفن کند.


شهردار حرم مطهر امام خمینی (ره) و مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س) در بخش دیگری از صحبت های خود به شرایط سخت حاکم بر سازمان و مردم اشاره کرده و می افزاید: در این روزها بسیاری غریبانه می روند و دردمندانه خانواده ها نمی توانند مراسم ختم و هفت و... برگزار کنند ولی پرسنل بهشت زهرا با کرامت در کنار این شهروندان هستند. بچه های سازمان محل کار خود را قرنطینه کرده اند سعی شده با روحیه بالا باشند و هرگاه دلشان می گیرد در قطعات شهدا جمع می شوند و هم قسم می شوند که در کنار مردم باشند.
وی می گوید: باید به اتفاقات جهان هم نگاهی داشته باشیم اکثر کشورهای پیشرفته جهان در تدفین اموات خود با مشکل مواجه شدند و تصویر زیاد در این زمینه منتشر شد از جمله تدفین اجساد در پارک های شهر نیویورک در اُکراین، ایتالیا، مصر و... نیز اتفاقات مشابه را شاهد بودیم، در حالی که یک روز کار در اینجا قابل تعطیل شدن نیست.
وی تاکید می کند: گاهی اخباری به صورت شایعه منتشر می شود که بهشت زهرا دچار مشکل شده و ظرفیت سالن تطهیر تمام شده چنین صحبت هایی از اساس شایعه است و مردم به جای توجه به این صحبت های بی اساس باید پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند. ما تجربه فروردین را داشتیم که با رعایت و قرنطینه در اردیبهشت عدد به ۹ نفر در یک روز تهران و عدد دورقمی ۱۶ در کل کشور رسید. بر هیمن اساس عاجزانه می خواهم کرونا را جدی بگیرید این بیماری شوخی نیست و از رگ گردن به ما نزدیک تر است و جان بسیاری افراد از هنرمند و فرمانده و کارمند را گرفته است.


این روزها مرگ ارزان شده و بی مقدار
نگران بچه های گمنام بهشت زهرا هم باشید
خال تصریح می کند: این روزها مرگ ارزان شده و بی مقدار و نزدیک به ما اما ما نسبت به مرگ بی تفاوت نشده ایم و هر عزیزی که فوت می شود بچه ها همدردی می کنند و اشک می ریزند. نزدیک به یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفراز اموات مسلمین در اینجا دفن هستند. شرایط سختی است و امیدوارم هرچه زودتر این شرایط تمام شود و جامعه پزشکی نیز از این بحران رها شود. اگر مردم ما نگران کادر درمان هستند نگران بچه های زحمتکش و گمنام بهشت زهرا نیز باشند. باید با عزمی جدی پروتکل ها را رعایت کنیم تا کمر بیماری را بشکنیم؛ شهروندان ما مفت و فله ای از بین می روند لذا باید تدبیر و چاره اندیشی کنیم.
وی ادامه می دهد: بچه های ما خسته شده اند و روح و روانشان آزرده شده است. هر روز مرگی جدید، اما هیچگاه مردن شهروندان برای ما عادی نمی شود.
وی اظهار می کند: پرسنل ما در تدفین سایر ادیان الهی نیز کمک کردند موضوعی که در هم اندیشی دینی انجام شد. بهشت زهرا سازمانی استخوان دار و بدون تعطیلی است که برای روزهای سخت بزرگ شده و خود را برای روزهای سخت تر آماده کرده است اما امیدواریم روزی نرسد که اعلام کنیم دیگر کنترل از دست ما خارج شده است و این تنها با عزم و اراده مردم شدنی است.


خال با تقدیر از حضور رسانه ها در کنار سازمان بهشت زهرا برای پوشش مجاهدت های پرسنل این سازمان از حضور خبرگزاری ایسنا در کنار بهشت زهرا و پوشش خدمت رسانی تطهیرکنندگان ظرف ۸ ماه گذشته قدردانی کرده و می افزاید: بوسه بر دستان همه پرسنل آرامستان های سراسر کشور میزنم و از همه همکارانم در سازمان قدردانی میکنم که ۸ ماه است خود را در محیط کار خطرناک قرنطینه کرده اند.


تاکنون ۵۰ درصد متوفی کل ایران در سایت کامپیوتری بهشت زهرا پذیرش شده
وی ادامه می دهد: بر اساس آماری که وزارت بهداشت اعلام می کند تاکنون ۵۰ درصد متوفی کل ایران در سایت کامپیوتری بهشت زهرا پذیرش شده و مدیریت شهری تهران تاکنون بر اساس آمار موجود رسمی وزارت بهداشت ۵۰ درصد متوفی را پوشش داده و سعی کرده تا این کار با تکریم همراه باشد.
وی تاکید می کند: به صورت مداوم جلسات مدیریت بحران را درون سازمان تشکیل می دهیم و نقاط ضعف و قوت را بررسی می کنیم تا آمادگی برای شرایط سخت تر را حفظ کنیم و به لحاظ نیرو، قبر، تجهیزات و... حتی اعلام کردیم که اگر لازم باشد معاونین، مدیران و کارمندان سازمان پا به عرصه امور اجرایی خواهند گذاشت و پلن های لازم برای این کار هم پیش بینی شده، اما امیدواریم تهران دچار مشکل نشود.


کار گزارشمان دیگر در بهشت زهرا تمام شده مدام این فکر در پس ذهنم مرور می شود که همه کسانی که پایشان به اینجا می رسد و عزیزان خود را بر اثر ابتلا به این بیماری از دست داده اند همانند آن مادر مدام از خدا می خواهند که ای کاش زمان به عقب برمی گشت و در فرصتی دیگر با رعایت همه مواردی که برای جلوگیری از ابتلای به این بیماری نیاز است جان عزیزشان را حفظ می کردند.
به این فکر می کردم که باید همه تصور کنیم یکبار این داغ را دیده ایم و یا به داغ اطرافیان تبدیل شده ایم و از آینده برگشته ایم به گذشته و امروز به ما فرصت دیگر داده شده تا رعایت کنیم و هرچه برای مقابله با کرونا است را انجام دهیم. امروز باید بدانیم در این فرصت با رعایت تمام پروتکل های بهداشتی به فکر مدافعان سلامت و پرسنل بهشت زهرا باشیم که ۸ ماهه مجاهدانه در خط مقدم، خدمت به مردم را در اولویت قرار داده اند و امروز خسته و غم زده هستند و نیازمند کمک تک تک مردم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو