چگونه با «فیزیوتراپی» عوارض سرطان را کاهش دهیم؟

62

1399/8/14

17:53


چگونه با «فیزیوتراپی» عوارض سرطان را کاهش دهیم؟

سلامت نیوز:فیزیوتراپیست گفت:فیزیو تراپی نقش موثری در درمان «لنف ادم ثانویه» که به دنبال درمان سرطان پستان و جراحی صورت می گیرد و یک نوع تورم مزمن بوده و می‌تواند هر قسمتی از بدن را درگیر سازد، دارد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، سعیده سارلی، فیزیوتراپیست و عضو کارگروه آموزشی کمیته علمی انجمن فیزیوتراپی ایران درباره «اهمیت فیزیوتراپی در روند درمان بیماران سرطانی»،اظهار داشت:«حرکت بیشتر، کیفیت زندگی بهتر» هدف بزرگی است که در رشته فیزیوتراپی با ارائه خدمات درمانی لازم برای کاهش عوارض بعد از درمان انواع سرطان‌ها دنبال می‌شود.


وی ادامه داد:‌در این راستا فیزیوتراپیست‌ها با کمک تجهیزات و روش‌های درمانی تخصصی و تمرین درمانی ورزش‌های بازتوانی مناسب، جهت تقویت سیستم عضلانی و اصلاح ساختار اسکلتی بدن، بهبود در بازتوانی حرکتی بیماران، استقلال فردی و اعتماد به نفس آنها در انجام کارهای روزمره و بازگشت به شرایط فیزیکی مناسب، نقش اساسی ایفا می‌کنند.


این فیزیوتراپیست افزود: شایع ترین علت «لنف ادم ثانویه» که یک نوع تورم مزمن است و می‌تواند هر قسمتی از بدن را درگیر سازد، این است که در اندام فوقانی به دنبال درمان سرطان پستان و جراحی، درمان‌های موجود برای بیماری لنف همه کمک کننده و حمایتی هستند.
سالی ابراز داشت: در حال حاضر اصلی ترین و موفق ترین درمان لنف ادم، CDT است که برای کنترل لنف ادم، به حرکت درآوردن مایع تجمع یافته، به عنوان اولین قدم در درمان محسوب می‌شود.


وی گفت:اهمیت و ضرورت انجام فیزیوتراپی در بیماران دچار لنف ادم اولیه و ثانویه اندام‌ها خصوصاً در اندام فوقانی مبتلا به لنف ادم ثانویه به دنبال درمان سرطان پستان بسیار بالاست و بکارگیری روش درمانی CDT، درمان احتقان زدایی ترکیبی و تخلیه لنفی دست، ورزش‌های بازتوانی و آموزش مراقبت‌های لازم از عضو مبتلا، در جهت کنترل،کاهش ورم و پیشگیری از آن، نقش بسزایی دارد.


این فیزیوتراپیست اضافه کرد: لذا با توجه به اهمیت کنترل و درمان ادم لنفاوی، بیماران پس از فاز اولیه درمان که در موسسه توسط فیزیوتراپیست انجام می‌شود، مراقبت‌های لازم شامل ماساژ و بانداژ توسط خود بیمار و توصیه‌های مهم کنترل ادم عضو مبتلا، در منزل آموزش داده می‌شود.
سارلی تصریح کرد:باید توجه داشت که ماساژ تخصصی درمان لنف ادم، با ماساژ سنتی که با فشار و عمیق هستند کاملاً متفاوت بوده و ماساژ سنتی در اندام دچار ورم لنفاوی ممنوع است.


وی متذکر شد: در فاز اولیه با توجه به عضو گرفتار و مرحله بیماری، بیمار روزانه یک بار به مدت 1 الی 6 هفته تحت درمان قرار می‌گیرد. پس از اتمام فاز اول و حصول اطمینان از بیشترین مقدار کاهش حجم در عضو گرفتار، آستین فشاری مخصوص تهیه می‌شود و بیمار موظف است در طی روز هنگام انجام فعالیت‌های روزانه خود این آستین را بپوشد.


این فیزیوتراپیست افزود: این مرحله شامل انجام مراحل ماساژ و بانداژ توسط خود فرد در منزل و همراه با ورزش‌ها و مراقبت‌های آموزش داده شده توسط فیزیوتراپیست است.


سارلی با اشاره به اینکه دارویی در پیشگیری از ابتلا به لنف ادم اندام فوقانی و تحتانی از نظر درمان‌های دارویی، وجود ندارد، بیان داشت: هنوز دارویی که به طور ثابت شده لنف ادم را کاهش دهد، توصیه نمی‌شود؛ اگرچه برخی داروها به صورت کمکی پیشنهاد می‌شوند.
وی یادآور شد: در مورد رژیم غذایی بیماران، رژیم‌های حاوی مقادیر کم تر چربی برای کنترل وزن و رژیم‌های غنی از سبزیجات و فیبر، همراه با مصرف آب به میزان کافی مفید است.


این فیزیوتراپیست با اشاره به نقش موثر تغذیه در درمان لنف ادم، تاکید کرد: نوشیدن مایعات مثل آبمیوه، شیر، سوپ یا دیگر نوشیدنی‌ها؛ خصوصاً 6 تا 8 لیوان آب در طول روز بسیار ضروری است.


سارلی یادآورشد: از انجام فعالیت‌های تکراری شدید با اندام مبتلا به لنف ادم دوری کنید. وقتی مسافت طولانی با ماشین سفر می‌کنید، در فواصل معین توقف کرده و در اطراف پیاده روی کنید یا اینکه با اندام فوقانی دستگیره بالای در ماشین یا پشتی صندلی جلویی را بگیرد.


وی افزود: ورزش قطعا سودمند است؛ چراکه انقباض عضلات، جریان لنف را با اثر روی عروق لنفی و سیاهرگی به طور مستقیم تحریک می‌کند؛همچنین ورزش منظم در پیشگیری از لنف ادم بسیار کمک کنننده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو