زیباترین دیدنی های فنوج برای گردش روزانه در این منطقه

زیباترین دیدنی های فنوج برای گردش روزانه در این منطقه


منبع: آرگا

71

1399/8/14

21:04


فنوج یکی از شهرستان های قدیمی و پر جاذبه در استان سیستان و بلوچستان است این منطقه دارای جذابیت های بسیار زیادی است و هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می کند این شهرستان جاذبه هایی همچون قلعه های تاریخی و تنگه های خوش آب و هوا را در خود جای داده است در ادامه این بخش نیز شما علاقه مندان با مهم ترین دیدنی های فنوج آشنا خواهید شد.

زیباترین دیدنی های فنوج برای گردش روزانه در این منطقه

استان سیستان و بلوچستان یکی از استان های پر جاذبه در ایران است این استان دارای جاذبه های توریستی مختلفی است و بیش از هر چیز تنوع فرهنگی که در آن وجود دارد مورد توجه قرار می گیرد این استان شهرهای مختلفی دارد و یکی از شهرستان های آن شهرستان فنوج است. این شهرستان به لحاظ آب و هوایی بسیار گرم و خشک است و رطوبت موجود در آن بسیار پایین است در برخی از فصول سال نسیمی خنک به این مناطق می وزد و کمی از حرارت هوا می کاهد از این حیثت بسیاری از گردشگران برای سفر خود به چنین مناطقی فصل های خنک تر از سال را انتخاب می کنند. این شهر دارای جاذبه های تاریخی مختلفی است و از مهم ترین دیدنی های فنوج می توان به سنگ نوشته های تاریخی و تنگه های خوش آب و هوا اشاره نمود که با وجود طبیعت بسیار زیبای خود مورد توجه گردشگران زیادی هستند. با سفر به منطقه تاریخی این شهرستان می توانید از جاذبه های مختلفی دیدن کنید این منطقه دارای سنت های ویژه ای است و با وجود برخی از جاذبه های تاریخی شهرت دارد که در ادامه این بخش با آن آشنا خواهید شد.

دیدنی های شهرستان فنوج را بشناسید:

فنوج در میان شهرهای مختلف سیستان و بلوچستان قدمت بیشتری دارد و یکی از شهرهای قدیمی این استان محسوب می شود این منطقه یک راه تجاری است که در برقراری روابط تجاری میان عمان و جاسک تاثیرگذار بوده است و از این حیث دارای اهمیت بالایی است.

 

 

تنگه فنوج:

این تنگه در شمار مهم ترین دیدنی های فنوج واقع شده است این تنگه در فاصله سه کیلومتری از شهر واقع شده است بخش مهمی از اراضی این منطقه توسط گیاهانی کمیاب احاطه شده است گونه های گیاهی مختلفی که در این منطقه یافت می شوند از گونه های نادر هستند و در این منطقه محافظت شده اند. در برخی از فصل های سال در میان این تنگه ها آب های جاری وجود دارد و به دلیل برخورداری از آب و هوای معتدل بسیار مناسب است. فنوج یکی از مناطق قدیمی در سیستان و بلوچستان است و وجود این تنگه نیز بسیار قدیمی است این منطقه اهمیت نظامی و استراتژی نیز داشته است و یکی از گزرگاه های تجاری بوده است.

تنگه فنوج

محوطه تاریخی بند کهور:

اگر دوست دارید از جاذبه های تاریخی در نقاط مختلفی از ایران بازدید کنید توصیه می کنیم تا سری به منطقه تاریخی و باستانی بند کهور بزنید در بخش هایی از این محوطه سفالینه هایی قرمز یافت شده اند نقوشی که بر روی این سفالینه ها یافت می شود توجه هر مخاطبی را به خود جلب می کند. طبق تحقیقات باستان شناسی که بر روی این مناطق صورت گرفته است نشان می دهد که این سفالینه ها سفال های چرخ ساز، دارای نقوش هندسی و مزین شده هستند که برای مخاطب بسیار جالب می باشند مجموعه ارزشمندی از آثار معماری که در این بنا یافت می شوند بسیار جالب هستند و ارزش معماری ویژه ای دارند بناهایی که در این محوطه ساخته شده اند تشکیل شده از سنگ های رودخانه ای هستند.

بناهای تاریخی فنوج

قلعه کلایوک:

از دیگر دیدنی های تاریخی و معروف در منطقه فنوج می توان به قلعه باستانی کلایوک اشاره نمود این قلعه در حاشیه شرقی از رودخانه های فنوج واقع شده است اطراف این قلعه توسط باغ ها و اراضی کشاورزی احاطه شده اند سرسبزی این منطقه بسیار مورد توجه است و زیبایی آن را دو چندان کرده است. این قلعه بر فراز صخره هایی مرتفع واقع شده است و از نواحی اطرافی نیز توسط رودخانه ها احاطه شده است این قلعه یکی از مهم ترین برج های دیدنی در ایران است که با دیدن معماری ارزشمند آن توجه شما جلب می شود قدمت تاریخی این قلعه به دوران پیش از اسلام باز می گردد بخش عظیمی از این قلعه که تخریب شده است ورودی این قلعه از طریق یک مجرا در قسمت پایین برقرار می شود اطراف این قلعه دارای قطعات مختلف سفالی است و همانطور که اشاره شد سفال های یافت شده در این منطقه سفالی هایی به رنگ قرمز هستند.

جاذبه های فنوج

رودخانه رابیج:

این رودخانه از دیگر جاذبه های مهم در منطقه فنوج است جذابیت های طبیعی که در این رودخانه وجود دارند مورد توجه بسیاری از گردشگران است این رودخانه در فاصله ۱۲۰ کیلومتری از جنوب غربی ایران شهر واقع شده است روستاهایی که در نواحی اطراف این رودخانه واقع شده اند به دلیل وجود آب های غنی دارای طبیعتی سرسبز و تماشایی هستند طبیعت زیبای این روستاها در بخش های دامنه ای کوه ها نیز از جذابیت بیشتری برخوردار است.

رودخانه فنوج

مسجد پشت قلعه:

این مسجد در شمار بناهایی قرار دارد که در دوران پیش از اسلام ساخته شده اند قدمت این بناها به سال ۳۰۰ تا ۴۰۰ باز می گردد این مسجد از بناهایی است که در بخش جنوبی شهر واقع شده است و دارای مساحت بسیار زیادی است. بخش های مختلفی که در معماری این مسجد به چشم می خورند از سوی علاقه مندان مورد توجه قرار می گیرد مهم ترین بخش های این مسجد شبستان این مسجد دارای دو شبستان است و دیوارهایی ضیخم به قطر ۱۸۰ سانتی متر دارد در ساخت این مسجد از تک مناره ها استفاده شده است و طبق گفته ها معماری آن همانند معماری دزک سراوان است.

دیدنی های فنوج

دیدنی های فنوج از جذابیت های بسیار زیادی برخوردار هستند این منطقه جذابیت های فرهنگی و تاریخی بسیار زیادی دارد و مورد توجه گردشگان زیادی است این منطقه از مهم ترین دیدنی های سیستان و بلوچستان است که در سفر به آن می توانید تجربیات بسیار زیادی را کسب کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو