آبادان یازده 60

کسی در فیلم حضور دارد  که من بشناسم؟

حسن معجونی که اخیراً او را در فیلم های « لتیان » و  « بی حسی موضعی » دیده بودیم، در فیلم حضور دارد. ویدا جوان، بازیگر سریال های تلویزیونی نیز بازیگر فیلم است. نادر سلیمانی هم که سالها بازیگر آثار مهران مدیری بوده، دیگر بازیگر فیلم است.

داستان فیلم درباره چیست ؟

در دوران جنگ در خوزستان، شهر در حال سقوط است و کارکنان یک ایستگاه رادیویی در تلاش هستند تا هرطور که شده ایستگاه را فعال نگه دارند و از طریق آن پیام ارسال نمایند اما...

کارگردان کیست ؟

مهرداد خوشبخت که کارگردان بسیاری از سریال های تلویزیونی از جمله « آچمز » و « گشت پلیس » بوده و آخرین ساخته سینمایی اش نیز فیلمی تحت عنوان « عقاب صحرا » در سال 1391 بود.

نکات مثبت فیلم ؟

سوژه فیلم بکری است که مخاطب ایرانی کمتر درباره آن شنیده است. « آبادان یازده 60 » فرصت مغتنمی برای تماشاگر است تا با یکی دیگر از افتخارات خوزستان در دوران جنگ هشت ساله آشنا شود.

آبادان یازده 60

نکات منفی فیلم ؟

شخصیت پردازی در طول فیلم صورت نمی گیرد. تمام شخصیت های قصه تیپ های مشخص و آشنا هستند و برخی از آنها کلیشه های فرهنگی منطقه خوزستان را شامل می شوند. کلیشه هایی از جمله رقصیدن و خواندن آهنگ های آبادانی که ظاهراً تنها تصویر غالب ساکنین خوزستان در سینما و تلویزیون ایران است!

در ابتدا فیلم به خوبی بر موضوع حفظ ایستگاه رادیویی تاکید می کند اما از نیمه های فیلم بحث های متفرقه مطرح می شود که تمرکز را از ایستگاه رادیویی منحرف می کند.

 فیلم می خواهد در عین حال که یک واقعه تاریخی را روایت می کند، پندهای اخلاقی به مخاطبش بدهد که هیچکدام از آنها چند لایه نیستند و به صورت سطحی به مخاطب انتقال می یابد. کنار هم قرار دادن یک ارمنی و بسیجی نمی تواند به تنهایی پیام اتحاد دهد!

در طول فیلم تصاویری مستند هم به نمایش در می آید که هیچ دلیلی برای پخش آن وجود ندارد چراکه این تصاویر ربطی به قصه فیلم ندارد!

بازی بازیگران در مجموع چندان رضایت بخش نیست.

عامل تاثیرگذار برای تماشای فیلم؟

علاقه به شنیدن داستانی کمتر شنیده شده از دوران جنگ در خوزستان.

آبادان یازده 60

حرف آخر :

« آبادان یازده 60 » سوژه ای فوق العاده اما کیفیتی حداقلی دارد که نمی تواند حق مطلب را درباره واقعه کوی ذوالفقاری ادا کند. فیلمی که در آن شخصیت ساخته نمی شود و قصه نیز بسط و گسترش داده نمی شود و در نهایت، سمپاتی هم بین تماشاگر و شخصیت های فیلم ایجاد نمی شود تا ماندگاری اثر در ذهن تماشاگر از بین برود.

 

منتقد: میثم کریمی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت " مووی مگ " به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید

 

نام فیلم : آبادان یازده 60

دانلود فیلم آبادان یازده 60

کارگردان : مهرداد خوشبخت

نویسنده : مهرداد خوشبخت

تهیه کننده : حسن کلامی

بازیگران :

علیرضا کمالی

حسن معجونی

ویدا جوان

نادر سلیمانی