گیاه خرفه و این همه خاصیت؟!!

گیاه خرفه و این همه خاصیت؟!!


منبع: آرگا

127

1399/8/18

15:03


خرفه یک نوع گیاه خودرو است که ممکن است در اطراف ما دیده شود. این گیاه فواید و مزیت های متعددی برای سلامت بدن دارد. در این مقاله با خواص خرفه و مزیت های این سبزی پرفایده آشنا خواهید شد.

گیاه خرفه و این همه خاصیت؟!!

گیاه خرفه به صورت خودرو در کنار جوی ها و باغچه منازل می روید. ممکن است این گیاه زیاد مورد توجه شما نباشد اما امروزه اکتشافات مهمی در مورد این گیاه صورت گرفته که توسط سازمان بهداشت جهانی لقب اکسیر جهانی به این گیاه داده شده است. از خواص خرفه به عنوان یک دارو برای انواع بیماری در جهان نام برده شده است.

خرفه به محیطی با دمای ۲۵ درجه سانتی گراد و با نور زیاد برای رشد نیاز دارد. برای رشد این گیاه باید خاک غنی باشد و احتیاج به آب فراوان دارد. از خواص دارویی خرفه در تب سنتی به عنوان ضد عفونی کننده، تب بر، ضد اسکوربوت (بیماری های ناشی از کمبود ویتامین C) ضد کرم و ضد اسپاسم استفاده می شود.

خواص خرفه

فواید دارویی و درمانی و خواص خرفه

از نظر حکمای طب سنتی برگ و ساقه این گیاه مسکن صفرا است و مشکلات معده و کبد را تسکین می دهد. فواید درمانی خرفه برای تسکین تب، عطش و کنترل ترشح ادرار در افراد مبتلا به دیابت و درمان سردرد مفید است. همچنین از خونریزی اعضای بدن جلوگیری می کند و برای سرفه، سوزش مجرای ادرار، روده ها و مثانه و تسکین درد و سوزش رحم مفید است.

خواص دارویی خرفه

کاهش وزن با خرفه

خرفه در عین کالری بسیار کمی که دارد، دارای فیبر و مواد مغذی غنی در رژیم غذایی می باشد. این به این معنا است که بعد از خوردن خرفه احساس سیری می کنید. در نتیجه فواید خرفه برای افرادی که می خواهند لاغر شوند مفید است.

خرفه برای لاغری

خرفه برای رشد کودک

تحقیقات نشان داده شده است که سطوح بالای امگا ۳ در خرفه به کاهش اختلالات تکاملی خاص، از جمله اوتیسم و مسائل و مشکلات دیگر که میلیون ها کودک در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار داده است، موثر می باشد.

فواید خرفه برای پوست

خرفه به طیف وسیعی از بیماری های پوستی کمک و باعث درمان آن بیماری ها می شود. خرفه به دلیل غنی بودن از ویتامین A به کاهش التهاب نیش زنبور عسل و گزش مار که به طور موضعی استفاده می شود کاربرد دارد. همچنین خرفه می تواند باعث کاهش چین و چروک و با تحریک سلول های پوست موجب بهبود زخم ها و لکه های پوستی شود.

مزایای خرفه برای پوست


تاثیر
خرفه در پیشگیری از سرطان

یکی از گسترده ترین و ناراحت کننده ترین مسائل امروز جهان ابتلای افراد به سرطان است، بنابراین هر ماده ی غذای که خاصیت ضد سرطان زا را دارد باید مصرف و در رژیم غذایی قرار داده شود. خرفه دارای سطح قابل توجهی از ویتامین C و A است که هر دو این ویتامین ها به عنوان آنتی اکسیدان برای پیشگیری از برخی سرطان ها مخصوصا سرطان ریه و دهان موثر هستند. همچنین از فواید خرفه برای جلوگیری رادیکال های آزاد و ایجاد جهش در سلول های سالم بدن استفاده می شود که در نتیجه به جلوگیری از توسعه سرطان کمک می کند.

فواید دارویی خرفه برای چشم

یکی دیگر از فواید خرفه کمک به سلامت چشم و بینایی است. ویتامین A و بتاکاروتن موجود در خرفه هر دو برای سلامت چشم و بینایی مفید هستند. همچنین این گیاه می تواند به جلوگیری از دژنراسیون ماکولا و آب مروارید با حذف رادیکال های آزاد که به سلول های چشم حمله و باعث این بیماری ها می شود کمک فراوان کند.

خواص خرفه

تقویت استخوان ها با خرفه

طیف وسیعی از مواد معدنی موجود در خرفه باعث شده است که این گیاه یک انتخاب مفید و سالم برای افرادی که می خواهند از استخوان های خود محافظت کنند باشد. کلسیم، منیزیم، آهن و منگنز همگی تمام عناصر مورد نیاز برای توسعه بافت استخوان و سرعت روند بهبود استخوان در بدن ما هستند که تمام این عناصر در این گیاه با ارزش وجود دارد و خواص خرفه را چندین برابر کرده است. پوکی استخوان که یکی از شایع ترین بیماری ها مخصوصا با افزایش سن می باشد، مصرف خرفه برای این افراد بسیار تاثیر گذار است.

خاصیت خرفه برای بهبود گردش خون

محتوای بالای آهن و مس در خرفه باعث تحریک و تولید سلول های قرمز خون می شود. این دو مواد معدنی با ارزش، برای افزایش گردش خون با افزایش اکسیژن به بخش های اساسی بدن، افزایش سرعت ترمیم سلول ها و اندام، افزایش رشد مو و به طور کلی برای راندمان سوخت و ساز بدن ضروری هستند.

خرفه و خواص آن

ضد تب

به منظور درمان تب استفاده از برگ های خرفه بسیار مفید و مناسب می باشد زیرا، این برگ ها خاصیت ضد تب دارند فقط کافی است، آب حاصل از جوشانده شدن برگ های خرفه را بنوشید تا شاهد رفع تب شوید.

بهبود سلامت قلب

طبق تحقیقات انجام شده خرفه دارای مقادیر فراوانی امگا ۳ می باشد که سبب کاهش کلسترول بد در بدن می شود همچنین، با مصرف خوراکی هایی که سرشار از امگا ۳ هستند ریسک بیماری های قلبی عروقی را کاهش داده می شود.

فواید بی نظیر خرفه بر سلامت بدن

درمان هپاتیت

همانطور که می دانید هپاتیت از بیماری کشنده و خطرناک است که با کمک برگ های خرفه می توانید آن را برطرف کنید، مقداری برگ خرفه را با همراه آب جوشانده و هر روز آن را به شکل سرد مصرف نمایید از این روش تا زمانی که احساس بهتری داشته باشید استفاده کنید.

بهبود بیماری های گوارشی

استفاده از خرفه به منظور درمان خونریزی دستگاه گوارش، اسهال و بواسیر بسیار مفید و موثر می باشد زیرا، دارای ترکیباتی از جمله : دوپامین، مالیک اسید، سیتریک اسید، آلانین، گلوکز و دیگر مواد می باشد.

بررسی خواص خرفه

درمان ادرار خونی

مشاهده خون در ادرار از مشکلات خطرناکی می باشد که برای درمان آن می توانید از برگ های خرفه استفاده کنید زیرا، دارای محتوای ضد عفونی کننده می باشد بنابراین آب حاصل از جوشاندن برگ های خرفه را مصرف کنید.

فواید شگفت انگیز خرفه

احتیاط در رابطه با مصرف خرفه

۱. وجود اگزالات در خرفه سبب افزایش احتمال تشکیل و پیشرفت سنگ کلیه می شود از این رو، اگر از آن دسته افرادی هستید که از داشتن سنگ کلیه رنج می برید از مصرف خرفه خودداری نمایید.

۲. به دلیل اینکه اگزالات دارای خاصیت ضد تغذیه ای می باشد امکان دارد سبب جلوگیری از جذب مواد معدنی مانند منیزیم و کلسیم شود.

بنابراین اگر وجود این ماده در خرفه باعث بروز نگرانی در شما می شود آن را به همراه ماست میل کنید تا میزان اگزالات در آن کاهش پیدا کند و همچنین پختن خرفه در آب جوش میزان اگزالات را کاهش می دهد.

در این مقاله با فواید دارویی و خواص خرفه آشنا شدید. اگر می خواهید از خاصیت های مواد غذایی دیگر نیز مطلع شوید به بخش خواص مواد غذایی مراجعه نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو