ادویه آبگوشت چیست و چگونه تهیه می شود ؟

ادویه آبگوشت چیست و چگونه تهیه می شود ؟


منبع: دلگرم

239

1399/8/18

15:05


ادویه آبگوشت چیست و چگونه تهیه می شود ؟

ادویه آبگوشت شامل چه چیزهایی است ؟

همانطور که می دانید، پختن آبگوشت بسیار آسان است و نیاز به انجام کارهای زیادی ندارد. اما اگر به یک سری از نکات توجه کنید، می توانید به سبک آشپزهای حرفه ای، این غذا را بپزید.

ادویه یکی از اجزای جدانشدنی از غذاها است که اگر نباشد، غذا هیچ طعمی ندارد. در هر کشوری ادویه خاصی استفاده می شود و طعم متفاوت غذاها در کشورهای مختلف، به همین دلیل است.

ادویه آبگوشت چیست ؟

اگر شما برای هر غذایی ادویه مخصوص به آن غذا را بکار ببرید، می توانید طعم خوشایندی در آن غذا به وجود آورید. آبگوشت نیز از این قاعده مستثنا نیست و نیاز به ادویه خاصی دارد.

بسیاری از افراد فکر می کنند ادویه آبگوشت فقط زردچوبه، فلفل و برگ بو است. در صورتی که چنین نیست و در رستوران ها، از ادویه خاص آبگوشت و دیزی استفاده می کنند تا طعم لذیذی به آن ببخشند.

البته باید توجه داشته باشید که طعم آبگوشت فقط به دلیل ادویه آبگوشت نیست و عوامل دیگری مثل گوشت آن نیز در طعم دخالت دارند. اگر می خواهید آبگوشت شما طعم لذیذی داشته باشد، بهتر است از گوشت گوسفند با استخوان که چربی کمتری دارد استفاده کنید.

همچنین برای اینکه آبگوشت جا بیفتد، نیاز به زمان است. باید اجاز دهید که گوشت و حبوبات به خوبی با هم پخته شوند تا جا بیفتند. اگر تمام این نکات را رعایت کردید، حالا نوبت به استفاده از ادویه آبگوشت می رسد.

لزوم استفاده از ادویه آبگوشت و دیزی به این دلیل است که این ادویه باعث می شود بوی چربی گوشت از بین رفته و عطر دلپذیری بگیرد.

ادویه آبگوشت نذری

ادویه و چاشنی آبگوشت چیست ؟

انواع ادویه مخصوص آبگوشت و دیزی

ادویه آبگوشت: زردچوبه

زردچوبه یکی از ادویه های لازم برای بسیاری از غذاهاست. زردچوبه دارای ماده ای به نام کورکومینویید است که برای درمان سرطان، ورم مفاصل، سلامت قلبی و عروقی، التهابات، دیابت، استرس، افسردگی، ایمنی بدن، سم زدایی کبد و اختلالات گوارشی مفید می باشد.

یکی دیگر از خواص این ماده در زردچوبه، جلوگیری از پیری زودرس و ایجاد چین و چروک در پوست می باشد.

دارچین برای تهیه آبگوشت

یکی دیگر از ادویه های مخصوص آبگوشت، دارچین است. این نوع ادویه عطر بسیار مطبوعی دارد و برای کنترل قند خون، کاهش سطح کلسترول و تری گلیسیرید، جلوگیری از بیماری آلزایمر و قلبی، تقویت عملکرد بدن، بهبود گردش خون، کاهش وزن و جلوگیری از سرطان مفید است.

ادویه دیزی: فلفل سیاه

فلفل سیاه علاوه بر طعم تندی که دارد، دارای عطر مطبوعی است. فلفل سیاه نیز خواص بسیاری همچون خاصیت ضد سرطانی، سرشار از ویتامین های K، C، آهن و فیبر می باشد و با توجه به خاصیت ضد باکتری که دارد باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و سیستم گوارش را تقویت می کند.

دار فلفل برای تهیه دیزی

دار فلفل یکی دیگر از ادویه های آبگوشت است که همانند لوبیا است و به شکل خوشه ای می باشد. این ادویه بسیار تند بوده و برای تقویت قوای بینایی، رفع سردرد، درمان بی اشتهایی، رفع نفخ شکم و … مفید می باشد.

ادویه برای خوش طعم شدن آبگوشت

ادویه مخصوص دیزی چیست ؟

ادویه مخصوص آبگوشت: زیره سیاه

یکی از ادویه هایی که در بسیاری از غذاها کاربرد دارد، زیره سیاه است. این گیاه بومی دارای عطر خاصی است و شامل آهن، کلسیم، روی و منیزیم می باشد. این ادویه خوش عطر ویتامین های طبیعی زیادی دارد و برای درمان مشکلات شکمی و روده ای، سرفه، فشار خون، افزایش اشتها و پیری زودرس و … مفید می باشد.

ادویه مخصوص دیزی: زنجبیل

وقتی صحبت از ادویه های معطر می شود، پای زنجبیل در میان است. این ادویه علاوه بر عطر فوق العاده، خواص بسیاری برای سلامتی دارد و دشمن سرطان است. همچنین زنجبیل اثر ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی دارد و برای مشکلات روده و معده بسیار مفید است.

هل سبز برای تهیه آبگوشت

هل سبز در تهیه غذا، مربا، چای و ... کاربرد دارد و از ادویه های مخصوص دیزی نیز به شمار می رود. این ادویه خواصی همچون سلامت پوست و مو، افسردگی، سلامت قلب، بهبود سلامت گوارش، پیشگیری از سرطان، درمان دیابت، پایین آمدن فشار خون و … دارد.

ادویه های آبگوشت: میخک

یکی دیگر از ادویه های دیزی، چوب میخک است. این نوع ادویه یکی از قدیمی ترین انواع ادویه به حساب می آید و برای درمان سردرد، دیابت، محافظت از کبد، دستگاه گوارش، تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود هضم غذا و … مفید است.

برگ بو برای پختن دیزی

بسیاری از افراد برای طبخ آبگوشت و دیزی از برگ بو استفاده می کنند. برگ بو گیاهی خوشبو و همیشه سبز، به صورت درختچه و درخت می باشد و برای پوست و مو، جنین و بارداری، لاغری و کاهش وزن، دیابت و قند خون، دستگاه گوارش، قلب، سرطان، عفونت و سنگ کلیه و … مفید است.

ادویه مخصوص آبگوشت

برای آبگوشت چه ادویه هایی بریزیم ؟

جوز هندی برای پختن آبگوشت

یکی از ادویه های معطر برای آبگوشت، جوز هندی است. این ادویه شیرین بوده و برای پخت بسیاری از غذاها استفاده می شود. جوز هندی برای بدن بسیار مفید است و خواصی همچون تسکین دردها در بدن، دستگاه ایمنی، تقویت اسکلت بدن، درمان سرطان، فیبر بالا، مس و منگنز دارد.

ادویه های آبگوشت: بادیان

بادیان به عنوان عطر غذا استفاده می شود. نام دیگر آن انیسون است و به صورت خشک و پودر شده استفاده می شود. این ادویه معطر دارای خواصی همچون بهبود دستگاه گوارش، حفاظت از سلامت بدن، بهبود علائم آسم، مراقبت از پوست، سلامت قلب و بهبود متابولیسم می باشد.

ادویه های دیزی: پودر پیاز

یکی از اجزاء جدانشدنی در پخت انواع غذاها، پیاز است. پیاز به دلیل ارزش غذایی بالا برای سلامتی بدن بسیار مفید است. برای پخت آبگوشت، مواد را به صورت آب پز طبخ می کنیم و نمی توان از پیاز استفاده کرد. به همین دلیل از پودر پیاز به عنوان ادویه آبگوشت استفاده می کنیم.

پیاز دارای انواع قندها، ویتامین ها، مخصوصا کلسیم، فسفر و پتاسیم می باشد و برای درمان سرطان، سلامت قلب، قند خون، بهبود هضم غذا، سلامت استخوان و سیستم ایمنی بدن مفید است.

دانه گشنیز برای تهیه آبگوشت

گشنیز به صورت گیاه، در غذاها استفاده می شود. اما شکل دیگری از گشنیز که به عنوان ادویه بکار می رود، دانه گشنیز است. این نوع ادویه بسیار معطر است و شامل ویتامین های A، C، ویتامین B6 و همچنین دارای مقادیر زیادی از آهن، منیزیم، کلسیم، پتاسیم و فیبر می باشد.

توجه: باید در مقدار مصرف ادویه های آبگوشت توجه کنید تا آبگوشت شما طعم خوبی بگیرد.

ادویه مخصوص آبگوشت و دیزی

چگونه ادویه آبگوشت درست کنیم ؟

طرز تهیه ادویه آبگوشت

مواد لازم برای تهیه ادویه آبگوشت:

  • دانه فلفل سیاه 1 قاشق غذا خوری
  • زیره سبز 1/2 قاشق چای خوری
  • زیره سیاه 1 قاشق چای خوری
  • دانه گشنیز 1/2 قاشق غذا خوری
  • پودر لیمو عمانی 1/2 قاشق غذا خوری
  • پودر دارچین 1/4 قاشق غذا خوری
  • زردچوبه 1/2 قاشق غذا خوری

روش تهیه ادویه آبگوشت:

برای تهیه ادویه آبگوشت ابتدا باید همه مواد بالا را در هاون بریزید و آن ها را بکوبید. آنقدر به کوبیدن ادامه دهید تا مواد کاملا پودر شوند و به صورت یکنواخت درآیند. برای پودر کردن مواد از آسیاب های برقی نیز می توانید استفاده نمایید.

توجه داشته باشید که برای تهیه ادویه آبگوشت می توانید به جای استفاده از پودر لیمو عمانی از پره های ریز شده لیمو نیز استفاده نمایید. حالا ادویه بدست آمده را در یک شیشه دردار بریزید و در جای خنک نگهداری کنید.

ادویه مخصوص آبگوشت سنتی

چگونه ادویه مخصوص دیزی درست کنیم ؟

طرز تهیه ادویه دیزی

مواد لازم برای تهیه ادویه دیزی:

  • زیره‌ی سبز 3 قاشق سوپخوری
  • تخم گشنیز 5 قاشق سوپخوری
  • زردچوبه 5 قاشق سوپخوری
  • زیره‌ ی سیاه 1 قاشق سوپخوری
  • فلفل سیاه 2 قاشق سوپخوری
  • شنبلیله‌ ی خشک 2 قاشق سوپخوری
  • برگ پیازچه‌‌ی خشک 5 قاشق سوپخوری

روش تهیه ادویه دیزی:

نوع دیگری از ادویه آبگوشت و دیزی نیز وجود دارد که می توانید آن را تهیه نمایید. به این صورت که ابتدا زیره سبز و تخم گشنیز را در یک ماهیتابه ریخته و آن را روی حرارت قرار دهید. حالا به مدت 1 دقیقه این مواد را تفت دهید تا عطر آن ها آزاد شود.

سپس تابه را از روی اجاق برداشته و اجازه دهید تا خنک شوند. وقتی خنک شد، باقی مانده مواد را به آن اضافه کرده و همه مواد را آسیاب کنید. وقتی به خوبی پودر شدند و به شکل یکنواخت درآمدند، ادویه بدست آموده را در یک شیشه بریزید و در جای خنک نگه دارید.

طریقه استفاده از ادویه آبگوشت

ممکن است که شما از ادویه آبگوشت استفاده کنید اما باز هم طعم دلخواهتان را حس نکنید. ممکن است علت این امر، میزان استفاده از ادویه آبگوشت باشد. پس باید در مقدار آن توجه کنید.

برای اینکه طعم لذیذی در آبگوشت خود ایجاد کنید، باید 20 دقیقه آخر پخت آبگوشت، یک قاشق چای خوری از ادویه آبگوشت را به آن اضافه کنید تا عطر آن در غذا پخش شود.

البته میزان استفاده از ادویه به ذائقه خودتان بستگی دارد اما استفاده بیش از حد از ادویه دیزی و آبگوشت، موجب طعم ناخوشایند در آن می شود.


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو