هیرکانی امکانات ابتدایی مقابله با حریق را ندارد

88

1399/8/18

15:26


هیرکانی امکانات ابتدایی مقابله با حریق را ندارد

سلامت نیوز:آتش جنگل‌های توسکستان به پنجمین روز خود رسید اما خاموش نشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اسکان نيوز و به گفته شاهدان عینی و امدادگران محلی، عملیات اطفای حریق در عرصه‌های جنگلی توسکستان به روز پنجم رسید؛ بدون اینکه کمک ها و تجهیزات لازم برای اطفای حریق در اختیار جنگلبان ها و نیروهای داوطلب قرار بگیرد.


آتشی که در منطقه «پنبول چال» و «مازوم آرام» ارتفاعات جنگل توسکستان گرگان از ‏شامگاه یکشنبه آغاز شده و همچنان ادامه دارد.


با وجود تلاش‌های فراوان هنوز هم آتش در بخش‌های ‏صخره‌ای و صعب‌العبور شعله‌ور است، در جنگل‌های توسکستان، گونه‌های ارزشمندی از جمله بلوط بلندمازو، توسکا، نارون، آزاد و ‏در برخی نقاط نیز به صورت لکه‌ای گونه باارزش "سرخدار " وجود دارد.


طی دهه های اخیر آتش سوزی در عرصه های جنگلی البرز و زاگرس همچنان بخشهایی از جنگل های چندمیلیون ساله را خاکستر کرده است؛ اما مسوولان سازمان جنگل ها در دولت های مختلف، اراده ای برای تهیه ملزومات و تجهیزات حفاظتی در هنگام رخداد حریق جنگلی ندارند.


از سوی دیگر شرکت های بهره بردار چوب نیز که بیش از نیم قرن از چوب جنگل های هیرکانی استفاده کرده اند و پول روی پول اندوخته اند کوچکترین قدمی برای تهیه این امکانات برنداشته و حتی بخش کوچکی از درآمد خود را به این امر اختصاص نداده اند.


حالا جنگل های هیرکانی مانده اند و مشکلات عدیده ای که نیم قرن پس از برداشت چوب تازه دارد خود را نمایان می سازد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو