زمان ایستادن و راه رفتن کودک

منبع: اوما

112

1399/8/18

15:47


زمان ایستادن و راه رفتن کودک

بلند شدن و ایستادن یک نقطه عطف جالب و سرگرم کننده برای نوزادان و والدین است. این مهارت مهم به نوزادان کمک می کند تا عضلات دست و پای خود را توسعه دهند و دید وسیع تر و جدیدی از جهان به آن ها می دهد. به علاوه، ایستادن مقدمه ای برای شناخت بیشتر دنیای اطراف و کسب مهارت های بعدی است که باعث رشد هرچه بیشتر نوزاد شما می شود. در این مقاله نکات مهم در مورد زمان ایستادن و راه رفتن کودک را برای شما مادران اومایی عزیز توضیح خواهیم داد. 

کودک شما از چه زمانی شروع به ایستادن می کند؟

طبق نمودار نقطه عطف ارزیابی رشد، زمان های ایستادن نوزادان به شکل زیر می باشد:

  • بین 6 الی 8 ماهگی تنها می تواند با کمک دیگران یا اشیا چند ثانیه بایستد و دوباره بصورت نشسته به کارهای خود ادامه می دهد.
  • بین 8 الی 10 ماهگی به طور کامل و طولانی تر با کمک دیگران می ایستد.
  • بین 9 تا 11 ماهگی هر بار می تواند حدود 2 ثانیه به تنهابیی روی پای خود بایستد.
  • بین 11 تا 14 ماهگی می تواند بدون کمک دیگران و به مدت طولانی تر بایستد.

توجه به این نکته نیز مهم است که همه نوزادان طی بازه های زمانی فوق به این نقاط عطف نخواهند رسید؛ یعنی رشد کودکان با هم متفاوت است؛ اما این نمودار به ما می گوید تقریبا 90 درصد کودکان در این زمان ها به نقطه عطف گفته شده رسیده اند؛ بنابراین حدود 10 درصد از نوزادان ممکن است کمی دیرتر به این مرحله برسند یا زودتر از این زمان شروع به ایستادن نمایند. در نهایت همه نوزادان تا 18 ماهگی به این مراحل می رسند.

موارد مهم دیگری که باید در مورد این نقاط عطف بدانید عبارتند از:

- بیشتر نوزادان کوچک بین 2 الی 4 ماهه قادر به ایستادن با کمک والدین و تحمل وزنشان، روی پاهای خود هستند. در این زمان نوزاد با کمک شما می تواند کاملا بصورت کشیده بایستد و هیچ قوسی در بدن خود نداشته باشد.

- اغلب کودکان نوپا می توانند بین 13 تا 17 ماهگی به عقب نیز حرکت کنند.

-  اکثر کودکان نوپا از 14 ماهگی شروع به راه رفتن کامل و بالا رفتن از پله ها می کنند.

- کودکانی که مبتلا به دیسپلازی مفصل ران هستند که تشخیص داده نشده باشد، احتمالاً می توانند بایستند، اما هنگام راه رفتن لنگ می زنند. اگر متوجه این نوع حرکت ها شدید، با پزشک کودک خود مشورت کنید.

بیشتر نوزادان از 1 سالگی یعنی بلافاصله پس از یادگیری ایستادن و بلند شدن شروع به راه رفتن می کنند. با این حال این امر می تواند در نوزادان متفاوت باشد و کمی دیرتر اتفاق بیفتد. برای برخی نوزادان حتی تا 20 ماهگی نیز طول می کشد تا قدم های اولیه برداشته شود.

 

زمان راه رفتن کودک

چه زمانی باید نگران ایستادن یا راه رفتن کودک باشیم؟

اگر یادگیری این مهارت ها کمی بیشتر هم طول بکشد و علائم خاصی وجود نداشته باشد، هیچ مشکلی در رشد نوزاد شما به وجود نمی آید و نباید نگران این موضوع باشید. به علاوه این نکته را نیز بدانید که اگر فرزند شما بصورت زودرس به دنیا آمده است دیرتر از همسالان خود، مهارت های لازم را یاد می گیرد. همچنین در صورتی که در موارد دیگر رشد نیز کودک شما کمی دیرتر از هم سن های خود به مهارت لازم رسیده است، پس این امر برای راه رفتن نیز طبیعی است.

شما به عنوان والدین فرزندتان باید این نکته را بدانید که نمی توانید نقاط عطف رشدی را به کودک خود تحمیل کنید و نیاز به آموزش خاصی در این زمینه نیز وجود ندارد. نوزادان این مهارت ها را به طور غریزی فرا می گیرند. این بدان معناست که والدین به غیر از مراقبت های روزمره از نوزاد و اجازه دادن به کشف فرصت های نمایان کردن مهارت ها از طرف خود کودک، نیاز به هیچ کاری برای کمک به کودک در این زمینه ندارند.

به عنوان مثال، کودک برای اینکه مهارت ایستادن را امتحان کند، به چیزی برای بلند شدن (مانند نرده تخت) نیاز دارد و همین قدر که این وسایل در اختیارش باشد کافی است. بعلاوه، حتماً به كودك خود اجازه دهید تا در یك فضای امن جا به جا شود؛ مثلا وسایل خطرناک و شکستنی را از مکانی که او برای ایستادن انتخاب می کند،  دور کنید. به غیر از این، با دیدن شروع کسب این مهارت ها فرزندتان را به خوبی تشویق کنید تا سرانجام کودک دلبندتان ایستادگی و قدرت بالا کشیدن خود را نشان دهد.

در حالی که باید تمام تلاش خود را بکنید که در هنگام تأخیر یک نقطه عطف رشدی مانند مهارت ایستادن بیش از حد دچار استرس نشوید، اما به غریزه خود اعتماد کنید. اگر احساس می کنید که ممکن است مشکلی در رشد کودک شما وجود داشته باشد، نگرانی های خود را با متخصص اطفال کودکتان در میان بگذارید.

از طرفی نگرانی زمانی ایجاد می شود که کودک شما علاوه بر عدم نشان دادن مهارت ایستادن در این سن، مشکلات زیر را نیز نشان دهد:

  • نتواند با کمک شما وزن خود را تحمل کند.
  • تا 9 ماهگی نتواند بنشیند.
  • در خندیدن و واکنش نشان دادن دچار مشکل باشد.
  • به اتفاقات محیط اطراف واکنش نشان ندهد.

بعلاوه، اگر بدن شما بسیار سفت و با عضلات محکم باشد، احتمال اینکه کودک شما در رشد خود دچار تاخیر شود، بیشتر است.

 انواع تاخیر در مراحل رشد کودک

اگرچه انجام هر مهارتی کمی زودتر یا دیرتر از زمان طبیعی خود کاملا نرمال و عادی است، اما در صورتی که انجام این مهارت بیش از حد تاخیر داشته باشد طبیعی نیست و می تواند نگران کننده باشد. گاهی اوقات این مهارت ها تا چند هفته و حتی چند ماه بعد از زمان طبیعی نیز از طرف کودک نمایان نمی شوند. در این صورت می گوییم کودک دچار تاخیر در رشد شده است. در نتیجه باید کودک را نزد متخصص اطفال ببرید تا همه موارد لازم چک شود.

برخی از شرایط پزشکی که ممکن است باعث تاخیر در ایستادن یا راه رفتن شوند عبارتند از:

  •  سندرم داون
  •  فلج مغزی
  •  مشکلات مادرزادی ارتوپدی
  • دیستروفی عضلانی

در 18 ماهگی، پزشک متخصص اطفال باید مطمئن شود که کودک نوپای شما می تواند به طور مستقل بنشیند، بایستد و راه برود.

سخن آخر

این را بدانید که فقط در اولین قدم ها، شما هیجان بسیار زیادی برای دیدن این مهارت دارید و کم کم عادی می شود. پس کمی صبور باشید؛ اما اگر کودک شما در رسیدن به این نقاط عطف دچار تاخیر شد، می تواند استرس زا باشد که در این صورت باید با پزشک مشورت کنید. اکثر کودکان حتی اگر کمی تاخیر در رشد داشته باشند مشکل خاصی نداشته و تنها کمی دیرتر مهارت های لازم را نشان می دهند.

 Sarah Rahal, MD. When Will My Baby Learn to Walk? on November 08, 2019

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو