اسپری بینی که می‌تواند از کرونا جلوگیری کند

منبع: برترین ها

74

1399/8/18

15:49


محققان در تازه‌ترین اقدامات خود برای کنترل همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ یک اسپری بینی ساخته‌اند که ممکن است از ابتلا به بیماری مذکور پیشگیری کند.

خبرگزاری فارس: محققان در تازه‌ترین اقدامات خود برای کنترل همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ یک اسپری بینی ساخته‌اند که ممکن است از ابتلا به بیماری مذکور پیشگیری کند.

محققان در تازه‌ترین اقدامات خود برای کنترل همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ یک اسپری بینی ساخته‌اند که ممکن است بتواند از ابتلا به بیماری مذکور پیشگیری کند.

بسیاری از امیدها برای بازگشت به زندگی طبیعی پس از همه‌گیری ویروس کرونا به ساخت واکسن‌ها گره خورده، اما دریافت واکسن این بیماری همراه با محدویت‌هایی است؛ استقرار آنها در مناطق کم درآمد و روستایی که هیچ تضمینی برای توزیع آسان وجود ندارد، به تبع دشوارتر است. هرچند ممکن است علم جایگزین قابل دسترسی‌تری را ارائه دهد.

محققان دانشگاه کلمبیا یک اسپری بینی تولید کرده‌اند که با موفقیت از آزمایش‌ها عبور کرده و از ابتلای یک مدل سه بعدی از ریه‌های انسان به عفونت کووید ۱۹ جلوگیری کرده است.

لیپوپپتید (ترکیب لیپید و پپتید) اجازه نمی‌دهد ویروس‌های کرونا با غشای سلول‌ها ترکیب شوند. این اسپری به سرعت تأثیرگذار است و به مدت ۲۴ ساعت دوام دارد. علاوه بر آن اسپری مذکور ارزان است و نیازی به نگهداری آن در یخچال نیست.

براساس اطلاعات موجود، این اسپری هنوز راه طولانی دارد تا در دسترس عموم قرار بگیرد؛ در ابتدا توسعه جدید محققان کلمبیایی باید آزمایش‌های بالینی را پشت سر بگذارد.

اسپری مذکور می‌تواند در بسیاری از نقاط جهان که واکسیناسیون انبوه COVID-19 در آنها دشوار است مورد استفاده قرار بگیرد.

موسونا و ماتئو پوروتو، محققان اصلی این پروژه می‌گویند: این اسپری می‌تواند به عنوان یک «مکمل» حتی در جاهایی که واکسن به راحتی در دسترس است، استفاده شود. افرادی که نمی‌توانند واکسن بزنند، یا کسانی که واکسن برای آنها موثر نیست، می توانند روزانه خود را اسپری کنند و می‌دانند که با اسپری مذکور در برابر ویروس کرونا ایمن هستند. این به نوبه خود، می‌تواند گسترش ویروس را محدود کرده و پایان همه گیری را تسریع کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو