کاخ سرخه حصار تهران؛ یادگاری تاریخی از عهد قاجار

منبع: همگردی

108

1399/8/19

10:02


یکی از مناطق بی مثال کشور، منطقه سرخه حصار بوده که در شرق پایتخت هست. در این منطقه، دیدنی بسیار زیبایی جای گرفته است تحت نام کاخ سرخه حصار تهران که ما آن را با نام قصر یاقوت تهران هم می شناسیم. با ما در این مقاله جذاب و خواندنی همراه شوید تا بدانید کاخ سرخه حصار کجاست و با زیبایی های معماریش آشنا شوید.

قصر یاقوت تهران

کاخی تماشایی در تهران

این بنای بی مثال در زمان گذشته یک کاخ سلطنتی بشمار می آمد. در مورد زمان ساختش باید بگوییم که به دوره قاجار و سال 1262 هجری شمسی باز می گردد و بانی و سازنده اش را ناصرالدین شاه قاجار می دانند. این جاذبه از معروف ترین آثار تاریخی پایتخت بوده و هر روز میزبان مسافران و گردشگران متعددی هست. در دوره قاجار، در این کاخ آتش سوزی رخ داد که باعث شد تا بخشهای مختلفی از آن تخریب شوند، اما مدتی بعد کارهای مرمت شروع شدند.

در نهایت، مجلس شورای ملی در سال 1336 هجری شمسی تصویب کرد که کاخ یاقوت به همراه تمامی تاسیساتش باید به سازمان بیمه اجتماعی واگذار شود. پس از مدتی، این بنا مبدل به یک بیمارستان ریوی گردید و با گذشت تنها چند دهه، بخشهای بیشتری همچون بخشهای جراحی و روانی هم به آن اضافه شدند، بطوریکه مجلس در سال 1355 هجری شمسی تصویب کرد که این بیمارستان باید به یک بیمارستان عمومی تبدیل شود و امروزه این بنا را ما با نام مرکز فوق تخصصی قلب دکتر لواسانی می شناسیم.

کاخی تماشایی در تهران

ویژگی های کاخ

کاخ سرخه حصار تهران دارای دو بخش حرم خانه و کوشک خارجی بوده و حدودا 200 اتاق دارد. البته، در گذشته این کاخ دارای ساختمان و بخشهای دیگری مثل گرمابه، سربازخانه و کاروانسرا بوده است. با گذشت زمان، متاسفانه بخشهای مختلفی از قصر یاقوت تهران دچار فرسودگی شدند که این موضوع باعث گشت تا در سال 1387 کار مرمت و بهسازی شروع شده و تا سال 1389 طول بکشد. در اجرای این پروژه، افراد بسیاری از جمله مسعود امیری امامی، مهندس علی قمری و مسعود شریفی دیرین به همراه مهندس محمدیان و دکتر جدی نقش بسزایی را داشته اند.

براساس مقاله کاخ سرخه حصار کجاست باید بدانید که در این بنای تاریخی شما نمی توانید اثری از معماری ایرانی را پیدا کنید و معماریش بسیار شبیه به سبک معماری اروپایی هاست. برای مثال، در قسمت بالایی در ورودی یک ایوان ساخته شده که در معماری اروپایی مختص ابراز احساسات به مردم یا معرفی شخصیت های مشهور به آنها هست و صرفا، به همین خاطر این ایوان را در بالای در ورودی ساخته اند.

ویژگی های کاخ

در ادامه بخوانیددر تهران آخر هفته کجاها برویم؟

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو