تاثیر نزدیکی بر القا زایمان

منبع: اوما

139

1399/8/19

21:13


تاثیر نزدیکی  بر القا زایمان

در اکثر خانم ها نوزاد در زمان تخمین زده شده با یکی دو روز اختلاف و یا دقیقا همان زمان به دنیا می آید. معمولا هم زودتر از موعد این اتفاق می افتد؛ اما ممکن است در برخی افراد به دلایل مختلف مانند اشتباه محاسباتی در زمان زایمان و یا عدم واکنش کافی بدن حتی از زمان تخمین زده شده چندین روز بگذرد و خبری از علائم زایمان نباشد. به همین دلیل باید از قبل راه هایی که می تواند به افزایش این علائم در زمان زایمان کمک کند را بشناسید. یکی از این راه ها داشتن رابطه جنسی است که در این مقاله برای شما مامان اومایی عزیز توضیح خواهیم داد.

آیا نزدیکی باعث زایمان می شود؟

به نظر می رسد رابطه جنسی یک راه حل طبیعی رسیدن سریع تر به زمان زایمان و حتی زایمان راحت تر باشد. انقباضات رحم بخشی از ارگاسم است و می تواند بسیار قدرتمند باشد و تا نیم ساعت طول بکشد. در نتیجه می توانند علائم زایمان را افزایش دهند.

اسپرم های حاوی پروستاگلاندین ها، یا اسیدهای چرب نیز مانند هورمون هایی عمل می کنند که توسط رحم شما نیز تولید می شوند تا دهانه رحم را نازک و گشاد کنند و انقباضات شروع به آماده سازی برای زایمان را افزایش می دهند. در حقیقت، داروهایی که پزشکان برای ایجاد زایمان استفاده می کنند، مانند میزوپروستول، حاوی یک نسخه مصنوعی از پروستاگلاندین ها است که علائم زایمان را اصطلاحا القا می کند اما رابطه جنسی یک روش طبیعی و بهتر است.

علاوه بر این، تحریک نوک پستان و دستگاه تناسلی و همچنین ارگاسم به عنوان یک روش طبیعی برای افزایش سطح اکسی توسین، هورمونی که بدن شما برای تحریک انقباضات زایمان تولید می کند، می باشد. اکسی توسین نیز معمولاً توسط پزشکان به صورت مصنوعی برای القای زایمان استفاده می شود.

اگرچه تجربه نشان داده است در زایمان هایی که به تاخیر افتاده اند رابطه جنسی می تواند کمک کننده باشد، اما تحقیقات کافی برای اثبات واقعی بودن آن انجام نشده است. یک مطالعه کوچک نشان داد که رابطه جنسی در واقع در 41 هفتگی باعث زایمان در زنان کم خطر می شود، اما هنگامی که این مطالعه چند سال بعد تکرار شد، زنان باردار کامل که آن را انجام داده اند در واقع کمتر با این روش موفق شده اند و باز هم نیاز به القاهای پزشکی برای زایمان بوده است.

چه موقع رابطه جنسی می تواند باعث زایمان شود؟

تحقیقات نشان می دهد برای زنان با حاملگی طبیعی و عاری از عارضه، رابطه جنسی و ارگاسم باعث زایمان نمی شود مگر اینکه شرایط زایمان رسیده باشد.

آیا نزدیکی در هفته های آخر بارداری خطرناک است؟

نگران این موضوع نباشید. از هفته 32 تا هفته های 37، 38 یا 39 انقباضات بعد از ارگاسم نشانه زایمان نیست مگر اینکه بدن شما برای آن آماده باشد. اگر دلیلی وجود دارد که به علت آن شما نباید در دوران بارداری رابطه جنسی برقرار کنید، به عنوان مثال در معرض خطر زایمان زودرس هستید یا مشکل جفت دارید، پزشک شما احتمالاً قبلاً آن را با شما مطرح کرده است. در غیر این صورت داشتن رابطه خطری ایجاد نمی کند.

آیا برخی از موقعیت های جنسی می تواند بیش از حالت های دیگر باعث زایمان شود؟

برخی از موقعیت های جنسی نیز وجود دارد که شما به سادگی نمی توانید در چند هفته آخر بارداری آن را امتحان کنید؛ مثلا در این زمان شریک جنسی نمی تواند در بالا قرار بگیرد. در این زمان دخول از عقب و خوابیدن به پهلو دو گزینه خوب برای داشتن رابطه جنسی هستند؛ اما حالت خاصی وجود ندارد که احتمال زایمان را افزایش دهد.

سخن آخر

بیشتر پزشکان به بیماران با حاملگی طبیعی اجازه می دهند تا روز زایمان رابطه جنسی برقرار کنند بدون اینکه ترس از زایمان داشته باشند. با این حال اگر فکر می کنید باز هم ممکن است خطری برای شما و نوزاد ایجاد شود با پزشک خود در میان بگذارید و به توصیه های او عمل کنید.

 Rachel Gurevich, RN. How Sex Can Help to Induce Labor.Updated on January 23, 2020

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو