امروز (دوشنبه) خبر موفقیت آمیز بودن آزمایش واکسن کرونا مورد توجه رسانه های جهان قرار گرفت. شرکت آمریکایی «فایزر» و شریک تحقیقاتی آلمانی اش «بایون‌تک» با اعلام روزی عالی برای علم و انسانیت خبر دادند که واکسن این دو شرکت روی ۴۳ هزار و ۵۰۰ نفر در ۶ کشور آزمایش شده و هیچ گونه نگرانی در زمینه سلامت و ایمنی مرتبط با آن مشاهده نشده است.

تارنمای شبکه اول تلویزیون آلمان (ARD)  نوشت: این پیام مانند رستگاری امیدبخشی برای بازارهای مالی بود. این واقعیت که واکسن کرونا ساخته شده توسط شرکت بایون تک، مستقر در ماینتس آلمان و شریک آمریکایی آن فایزر، بیش از ۹۰ درصد موثر است موجب جهش بازار بورس اوراق بهادار شد.

بر این اساس شاخص داکس آلمان بلافاصله پس از اعلام خبر در بعد از ظهر امروز جهش کرد و در عرض چند دقیقه به گسترش سود خود ادامه داد. فشار سنج بازار سهام بیش از ۷۵۰ واحد بالاتر از روز گذشته ثابت ماند که حدود ۶ درصد افزایش داشت.

بدین ترتیب داکس برای اولین بار از اواسط ماه گذشته میلادی قله ۱۳۰۰۰ واحدی را فتح کرد. همچنین یورو استاکس ۵۰ شاخص منطقه یورو ، بیش از پنج درصد رشد کرد و بازارهای مالی در پاریس ، لندن ، میلان و مادرید نیز رشد چشمگیری نشان دادند.

در همین حال سرمایه گذاران از اعلان خبر موفقیت شرکت های بایون تک و فایزر در مورد اثربخشی واکسن کرونا بسیار امیدوار شده اند. انتظار می رود که این دو شرکت از هفته آینده برای تایید واکسن تولیدی خود در سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) آمریکا دست به کار شوند. علاوه بر این ، هر دو شرکت در اطلاعیه خود اعلام کردند که طی چند ماه آینده ۵۰ میلیون دوز واکسن جدید را در دسترس قرار می دهند و این رقم در سال آینده میلادی به ۱.۳ میلیارد دوز می رسد.

این در حالی است که پس از اعلام این خر سهام شرکت های مذکور نیز رشد چشمگیری داشته به طوری که سهام شرکت داروسازی فایزر ایالات متحده بیش از ۱۴ درصد و سهام شرکت بیوتکنولوژی (بایون‌تک) آلمان حدود ۲۵ درصد افزایش یافته است.

پیش بینی می شود سهام صنایعی که به ویژه تحت تأثیر همه گیری کرونا قرار دارند نیز به شدت افزایش یابد، به عنوان مثال ، سهام شرکت های هواپیمایی لوفت هانزا و ایرباس دو رقمی می شوند.

تا کنون بیش از ۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان به کرونا آلوده شده و بیش از یک میلیون و ۲۶۰ هزار نفر هم از «کووید-۱۹» بیماری ناشی از این ویروس جان‌باخته‌اند.