بهترین ادویه برای عدس پلو چیست ؟

بهترین ادویه برای عدس پلو چیست ؟


منبع: دلگرم

64

1399/8/20

10:29


بهترین ادویه برای عدس پلو چیست ؟

ادویه عدس پلو چیست ؟

عدس پلو یکی از غذاهای پرطرفداری است که معمولا در نذری ها بسیار از آن استفاده می شود. این غذای خوشمزه بسیار آسان است و نیاز به صرف وقت زیادی ندارد. بسیاری از ما در خانه های خود عدس پلو درست می کنیم اما هیچوقت طعم عدس پلوهای نذری را نتوانسته ایم ایجاد کنیم.

هر غذایی اگر با ادویه مخصوص به خودش پخته شود، عطر و طعم خاصی پیدا می کند. برای مثال شاید دیده باشید که مغازه های فست فود فلافل هایی درست می کنند که ما در خانه نمی توانیم چنین فلافل خوش عطر و خوشمزه ای درست کنیم.

دلیل این امر، استفاده از ادویه مخصوص فلافل است که آن ها بکار برده و طعم خاصی در فلافل ایجاد می کنند.

درمورد پخت عدس پلو نیز چنین دستوری حاکم است. برخی افراد عدس پلو را با گوشت چرخ کرده و یا گوشت قلقلی درست می کنند و برخی افراد آن را به شکل ساده طبخ می کنند.

هیچ یک از این روش ها نمی تواند تأثیر چندانی در طعم و عطر غذا بگذارد و تنها با ادویه مخصوص عدس پلو می توانید طعم فوق العاده ای در آن ایجاد کنید. در ادامه ترکیبات این ادویه معرکه را خواهید دید.

راز خوشمزه شدن عدس پلو

ادویه عدس پلو بدون گوشت

ترکیبات ادویه عدس پلو

1. دارچین ادویه عدس پلو

مگر خوش عطرتر از دارچین ادویه ای وجود دارد ؟ بی شک دارچین یکی از بهترین و خوش عطرترین ادویه هایی است که در پخت غذا، چای و حتی در تهیه برخی محصولات مثل آدامس و شامپو و ... از آن استفاده می شود.

اکثر غذاهای نذری که عطر و طعم خاصی دارند، با دارچین پخته می شوند. دارچین در ترکیب ادویه های زیادی استفاده می شود و به دلیل طبع گرمی که دارد برای سلامت بدن نیز مفید است.

پس حتما در ترکیب ادویه مخصوص عدس پلو، دارچین را اضافه نموده و از عطر آن لذت ببرید.

ادویه پلویی

ادویه مخصوص عدس پلو

2. زیره در ادویه عدس پلو

زیره به دو صورت سبز و سیاه وجود دارد که هر دو دارای خواص و عطر فوق العاده ای هستند. برنج طبع سردی دارد و ممکن است موجب ایجاد مشکلاتی شود به همین دلیل باید از روشی برای کنترل طبع آن استفاده کرد.

یکی از بهترین روش ها، استفاده از زیره است. زیره در ادویه عدس پلو می تواند طبع سرد برنج را خنثی نموده و عطر و طعم خاصی به عدس پلو ببخشد.

ادویه عدس پلو چیست

ادویه مخصوص عدس پلو نذری

3. ادویه عدس پلو: هل

از هل در پخت غذا، تهیه مربا، چای و ... می توان استفاده کرد. این ادویه فوق العاده، عطر بسیار زیادی دارد و تنها چند عدد از آن می تواند در عطر غذا غوغا بپا کند.

یکی از ادویه هایی که در ترکیب ادویه عدس پلو کاربرد زیادی دارد، هل است. وقتی که هل با سایر ادویه های نام برده شده ترکیب می شود می تواند عطر و طعم عدس پلو را به طور چشمگیری تغییر دهد.

ادویه برنج و عدس

ادویه های مخصوص پلو عدس

4. گل سرخ در ادویه عدس پلو

اکثر ما گل سرخ را با نام گل محمدی می شناسیم. این گل در مناطقی مثل کاشان و قمصر بسیار یافت می شود و از آن گلاب تهیه می شود. علاوه بر گلاب، گل سرخ مصارف دیگری نیز دارد.

به طور مثال از گلبرگ های خشک شده آن در دوغ و از غنچه های خشک شده آن در چای استفاده می شود. اما یکی از مصارف عمده گل سرخ، به عنوان ادویه در پخت غذاهاست.

این ادویه می تواند عطر غذا را به طور کامل تغییر داده و با بوی مطبوع خود، محشر بپا کند.

ادویه ی عدس پلو

ادویه مخصوص برنج و عدس

5. تخم گشنیر در ادویه مخصوص عدس پلو

گشنیز علاوه بر اینکه به عنوان یک سبزی در غذاها بکار می رود، مصرف دیگری نیز دارد. آن هم استفاده از دانه یا تخم گشنیز در ادویه هاست. تخم گشنیز عطر بسیار زیادی دارد و هنگامی که آن را پودر کنید عطر آن آزاد می شود.

یکی از ادویه های مخصوص عدس پلو، دانه گشنیز است که در ترکیب سایر ادویه ها بکار می رود. از تخم گشنیز در تهیه نان های محلی نیز استفاده می شود.

ادویه های عدس پلو چیست

چطور ادویه عدس پلو درست کنیم ؟

طرز تهیه ادویه عدس پلو

مواد لازم جهت تهیه ادویه مخصوص عدس پلو:

  • دارچین 2 قاشق چایخوری
  • پودر زیره 1 قاشق چایخوری
  • پودر هل 1/2 قاشق چایخوری
  • پودر گل سرخ 1 قاشق چایخوری
  • پودر تخم گشنیز 1/2 قاشق چایخوری

روش تهیه ادویه مخصوص عدس پلو:

در ابتدا لازم به ذکر است که برای اینکه ادویه شما عطر زیادی داشته باشد، بهتر است تمامی مواد را به صورت تازه از عطاری تهیه کنید و خودتان در منزل آسیاب کنید. در مرحله اول تهیه ادویه مخصوص عدس پلو، چوب دارچین را با هاون بکوبید تا به تکه های کوچک تقسیم شود.

سپس آن را به همراه سایر مواد، در آسیاب برقی بریزید و آسیاب کنید. آنقدر آسیاب کردن را ادامه دهید تا تمام مواد پودر شوند و به شکل یکنواخت درآیند. پیشنهاد می شود هل را با پوست آسیاب کنید.

همچنین می توانید زیره را پودر نکنید و به شکل دانه ای در تهیه ادویه عدس پلو استفاده کنید. حالا ادویه بدست آمده را در یک شیشه دردار بریزید و درب آن را محکم ببندید.

چگونه از ادویه عدس پلو استفاده کنیم ؟

طرز استفاده از ادویه عدس پلو

طریقه مصرف ادویه عدس پلو

همانطور که گفتیم، عدس پلو را هم با گوشت چرخ کرده درست می کنند و هم به صورت ساده. اگر شما عدس پلو با گوشت چرخ کرده درست می کنید، باید ادویه مخصوص عدس پلو را، در هنگام سرخ کردن و تفت دادن گوشت چرخ کرده اضافه نمایید.

استفاده از تخم گشنیز و دارچین در این ادویه، باعث گرفته شدن بوی ضخم گوشت می شود.

توجه داشته باشید که به هیچ وجه در استفاده از ادویه زیاده روی نکنید چون ممکن است عطر زیاد آن تو ذوق بزند. فقط نسبت به مقدار گوشت و برنج خود، ادویه اضافه کنید.

اگر عدس پلو را به صورت ساده تهیه می کنید، ادویه مخصوص عدس پلو را به عدس در حال پخت اضافه نمایید و سپس برنج را به آن اضافه کنید. در این روش نیز به مقدار ادویه ای که بکار می برید توجه کنید.

از زعفران دم کرده نیز برای خوش عطر شدن عدس پلو استفاده کنید تا غذای بینظیری داشته باشید.


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو