لیست غذاهای مقوی برای زنان باردار که به سلامت مادر کمک می کنند

لیست غذاهای مقوی برای زنان باردار که به سلامت مادر کمک می کنند


منبع: آرگا

113

1399/8/20

12:43


مادران باردار در دوره بارداری خود به انرژی بیشتری در طول این ماه ها نیازمند هستند و باید از غذاهای مقوی برای زنان باردار مصرف نمایند.

لیست غذاهای مقوی برای زنان باردار که به سلامت مادر کمک می کنند

یک مادر باردار در دوران بارداری خود باید غذاهایی را مصرف کند که علاوه بر حفظ سلامت خود و جنینش، انرژی لازم او را هم در طول بارداری تامین نماید. همچنین این غذاهای مقوی برای زنان باردار باید سالم نیز باشند.

ما در مقاله های قبلی از بخش کودک و والدین نشریه آرگا در مورد تغذیه در ماه دوم بارداری، تغذیه سه ماه اول بارداری و تغذیه ماه ششم بارداری و… نوشته ایم. اما غذاهای مقوی برای زنان باردار در طول دوران بارداری کدام مواد غذایی هستند؟

غذاهای مقوی برای زنان باردار را بهتر بشناسید

یک بانوی حامله در برنامه غذایی خود باید موارد درج شده در ادامه این مطلب را تهیه و مصرف نماید:

  • کلم بروکلی: این سبزی دارای مقادیر فراوانی از آهن و فولات، فیبر، آنتی اکسیدان و ویتامین ث می باشد و در بارداری جز مواد ضروری به شمار می آید.
  • مارچوبه و نخود سیاه: کارشناسان توصیه می کنند که برای تامین ویتامین های گروه ب و فولات در بارداری از غلات و مارچوبه و نخود سیاه بخورید.

آشنایی با غذاهای مقوی برای زنان باردار

  • عدس و باقلا خشک: یک زن باردار در حاملگی خود به پروتئین بیشتری احتیاج دارد و این مقدار پروتئین اضافی را می تواند با مصرف یک فنجان عدس و باقلا خشک که منبع خوبی از آن هستند، تامین کند که علاوه بر این به علت داشتن فیبر یبوست را نیز درمان می کند.

غذاهایی که یک زن باردار در طول بارداری خود باید بخورد

  • شیر بدون چربی: بدن یک زن باردار در این مدت به کلسیم بیشتری احتیاج دارد و بهترین گزینه در این مورد مصرف شیر بدون چربی می باشد.
  • موز: این میوه غنی از پتاسیم است و بهترین گزینه برای رفع خستگی بارداری می باشد. حالت تهوع را نیز از بین می برد. یکی از غذاهای مقوی برای زنان باردار مصرف موز به همراه صبحانه است.

غذاهای مفید و مقوی برای زنان باردار

  • گوشت: مصرف آهن در طول بارداری بیشتر از دیگر مواقع برای بانوان اهمیت دارد و آهن موجود در گوشت به راحتی جذب بدن می شود.
  • پنیر: استفاده از پنیرهای نرم در بارداری مجاز نیست اما برای تامین کلسیم و پروتئین می توان از پنیر چدار و موزارت استفاده نمود.
  • تخم مرغ: بهترین گزینه در بارداری در لیست غذاهای مقوی برای مادران باردار خوردن تخم مرغ می باشد که تمام اسید آمینه های ضروری برای بدن را دارا می باشد.

چه غذاهایی در دوران بارداری مفید است؟

  • جو دو سر: روز خود را با خوردن جو دو سر شروع کنید تا کربوهیدرات های موجود در آن انرژی بیشتری برای کل روز به شما بدهد و سبوس آن کلسترول بد خون شما را کم کند.
  • سبزی های برگ سبز: خوردن سبزی هایی مانند اسفناج، شلغم، کلم و کاهو و سایر سبزی هایی که برگ سبز تیره دارند برای بدن مخصوصا در این دوران به علت داشتن آهن و فولات فراوان بسیار اهمیت دارد. علاوه بر این کلسیم موجود در سایر این سبزی ها برای بدن مفید می باشد.

هر آنچه لازم است از غذاهای مقوی برای زنان باردار بدانید

  • نان گندم: با خوردن نان گندم در روز فیبر، زینک و آهن بدن شما تامین می گردد.
  • پرتقال: خوردن پرتقال نه تنها به بدن آب رسانی می کند بلکه ویتامین ث، فولات و فیبر نیز به بدن مادر باردار منتقل می گرداند.

خوردنی های مفید و لازم در بارداری

  • کره های مغز دار و آجیل: مغز کودک برای تشکیل شدن به چربی نیاز دارد پس بهتر است شما به جای استفاده از چربی های اشباع از چربی های غیر اشباع موجود در کره ها و آجیل استفاده کنید تا مدت بیشتری را سیر بمانید. البته اگر به چیزی حساسیت دارید حتما در مصرف آن با پزشک مشورت کنید.

غذاهای ضروری در دوران بارداری

  • سویا: این ماده منبع خوبی از پروتئین می باشد که لازم است شما آن را در برنامه غذایی خود قرار دهید و از غذاهای سویا دار استفاده نمایید.
  • میوه های خشک: این میوه ها میان وعده های خوبی به حساب می آیند که عفونت های دستگاه ادراری را نیز برطرف می کنند. میوه های خشک شده ای مثل برگه زردآلو، گیلاس، زغال اخته و … البته دقت کنید که هیچگاه از موز خشک شده نخورید زیرا یک منبع عظیم چربی به شمار می آید.

غذاهای مقوی برای زنان باردار را بشناسید

دیگر مواد خوراکی مفید در دوران بارداری

مواد خوراکی زیادی وجود دارند که نقش مهمی در سلامت مادر و جنین ایفا می کنند، در ادامه مطلب شما را با چند خوراکی دیگر که برای مادر و جنین بسیار مقوی هستند آشنا خواهیم کرد.

سیب زمینی شیرین

از دیگر غذا های مفید در بارداری سیب شیرین می باشد که تنها یک عدد از آن بیشتر از ۴۰۰ درصد از ویتامین A مورد نیاز بدن را فراهم می کند همچنین، دارای مقادیر فراوانی فیبر و کربوهیدرات های پیچیده ای می باشد که به تامین کالری مورد نیاز بدن کمک می کند.

فلفل دلمه قرمز

فلفل دلمه ای قرمز به دلیل داشتن مقادیر فراوانی فیبر به تقویت سیستم ایمنی بدن در دوران حاملگی کمک می کند و در واقع به عنوان یک خوراکی مفید در این دوران محسوب می شود همچنین، به دلیل داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی سبب تقویت رشد مغز جنین می شود و کمک زیادی به بدن در جذب آهن می کند از این رو، در سالاد تان حتما از فلفل دلمه استفاده کنید.

خوراکی های مقوی برای زنان بارداری

پیازچه

پیازچه دارای آهن، فولات، فیبر، ویتامین C، کلسیم، منیزیم و ویتامین B6 است که در سه ماه اول بارداری مهم ترین ماده غذایی اسید فولیک می باشد که کمبود آن ممکن است منجر به نقض عضو در کودک تان شود، هر دو قاشق غذا خوری پیاز خرد شده دارای ۶/۴ میکروگرم فولات می باشد، همچنین مصرف پیازچه در دوران بارداری به کاهش یبوست نیز در این دوران نیز کمک می کند.

کنگر فرنگی

کنگر فرنگی از دیگر غذاهای مقوی برای زنان باردار می باشد که بسیار مفید و مناسب است، یک عدد کنگر فرنگی متوسط آب پز شده تقریبا یک میلی گرم آهن دارد همچنین، این ماده خوراکی دارای فولات نیز می باشد که سبب جلوگیری از نقص عضو کودک در زمان تولد می شود.

غذاهای مفید در دوران بارداری

ماست

مصرف یک فنجان ماست در دوران بارداری سبب تامین سی درصد از نیاز بدن به کلسیم می شود و غنی از پروبیوتیک می باشد که کمک زیادی به تقویت باکتری های روده می کند همچنین، باعث کاهش خطر مبتلا شدن به اگزما یا دیگر آلرژی های بعدی زندگی کودک تان خواهد شد بنابراین، ماست را با مقداری میوه، زنجبیل یا دارچین شیرین کرده و نوش جان کنید.

با مشورت پزشک در برنامه غذایی خود از تمام موارد ذکر شده بگنجانید و از خواص بی نظیر آنها استفاده کنید و یک بارداری سالم را پشت سر بگذارید و نوزادی زیبا و سالم به دنیا بیاورید، در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی با تغذیه سالم می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو