به گفته این فعال اقتصادی یکی از مهمترین زمینه های افزایش ارتباط تجاری و اقتصادی بین دو کشور از طریق برقراری ارتباطات هوشمند میان اعضای اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان میسر است. به این ترتیب که یکدیگر را شناسایی کرده و از اطلاعات و ظرفیت های یکدیگر با خبر شوند تا به این ترتیب هم بتوانند از ظرفیت های هم بهره ببرند و هم بتوانند یکدیگر را به عنوان شریک برگزینند.

متاسفانه از این امکان در سالهای گذشته غفلت شده است و لازم است هیأت رییسه جدید اتاق ایران و آلمان در این امر اهتمام داشته باشد. وی همچنین به وجود ظرفیت نمایشگاههای سراسری در آلمان اشاره کرده و میگوید صنعتگران و تجار ایرانی میتوانند با بهره بردن از این نمایشگاهها برای محصولات خود بازاری با حضور مشتریان خارجی بیابند.

این نمایشگاهها همچنین میدان مناسبی برای فعالیت استارتآپی خواهد بود. وی اظهار امیدواری می کند بتوان تولید داخلی قابل صادرات را از طریق فضای نمایشگاهی و مواردی مشابه به مشتریان خارجی عرضه کرد.

وی همچنین میگوید بهتر است با همیت اعضای اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان هیأت رییسه اتاق تغییر کرده و زمینه تحولات اساسی در این تشکل بخش خصوصی به نفع کلیه اعضا فراهم شود.

گفت و گوی زیر به بررسی راهکارهای موجود به منظور افزایش تعامل اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان پرداخته است که از نگاه خوانندگان می گذرد:

بسیاری بر زمینه های گسترش روابط بین ایران و آلمان تاکید میکنند. چه فرصتهایی در آلمان میبینید؟

ایران و آلمان دارای منافع مشترکی هستند که تأکید بر آنها و همکاری در حوزه های مختلف میتواند باعث تأمین منافع مشترک طرفین شود. در حقیقت در توسعه و ارتقای روابط دو کشور فرصتهای مختلفی برای دو طرف و ازجمله برای ایران وجود دارد. هرچند چالشهایی نیز در مناسبات دو کشور قابل بررسی است که شناخت آنها و مدیریت این چالشها میتواند موثر باشد.

آلمان پرجمعیت ترین کشور اروپا، چهارمین اقتصاد بزرگ دنیا (GDP)، دومین صادرکننده و سومین وارد کننده بزرگ دنیاست. همچنین ۲۰ درصد بودجه اتحادیه اروپا و ۸ درصد بودجه سازمان ملل متحد را هم تامین میکند. در اکثر نهادهای تأثیرگذار بین المللی مانند اتحادیه اروپا، سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، سازمان امنیت و همکاری اروپا، بانک جهانی و صندوق بین المللی پول هم مشارکتی فعال دارد.

اینها مواردی است که ایران میتواند در صورت ارتقا و توسعه مناسباتش با آلمان از آنها در ابعاد گوناگون از جمله نفوذ در سازمانهای منطقه ای و بین المللی و همچنین جذب سرمایه و تکنولوژی مورد نیاز خود استفاده کند. از سوی دیگر آلمان بعد از اتحاد تلاش کرده با بهره گیری از توان اقتصادیش، بر قدرت سیاسی خود در عرصه بین المللی و به خصوص مناطق حساس و حیاتی مانند غرب آسیا بیافزاید و به عنوان بازیگری کلیدی به ایفای نقش بپرداد. در راستای رسیدن به چنین اهدافی، ایران نقش بیبدیلی ایفا میکند.

منافع مشترک دو کشور در منطقه غرب آسیا میتواند همکاری های دوجانبه ای را بین ایران و آلمان به وجود آورد. در حقیقت ایران میتواند در سیاست خاورمیانه ای آلمان به ایفای نقش مهمی بپردازد. ایران همچنین میتواند از توانمندی اقتصادی (تکنولوژیک و  مالی)  آلمان بهره مند شود. آلمان نیز میتواند انرژی خود را از ایران تهیه و کالاهای خود را به ایران بفروشد. جایگاه خاص ایران در سیاست خاورمیانه ای آلمان به واسطه سه مؤلفه کلیدی اقتصاد، موقعیت ژئوپلیتیک و فرهنگ تعریف میشود. در کنار این ۳ مؤلفه، جمعیت، اندازه جغرافیایی و سوابق تاریخی ایران باعث شده تا این کشور درباره کشور ما طرحهای سیاسی داشته و روابط خاصی با آن در مقایسه با دیگر کشورهای منطقه، برقرار کند.

در نهایت میتوان مطرح کرد که توسعه مناسبات سیاسی و اقتصادی ایران و آلمان منافع هر دو کشور را تأمین خواهد کرد. در این راستا استفاده از دیپلماسی هوشمندانه، بهره گیری از دیپلماسی عمومی، رسانه ای و فرهنگی؛ استفاده از مناسبات شخصی با چهره های شاخص سیاسی و اقتصادی آلمان؛ بهره گیری از دیپلماسی پارلمانی و گسترش فعالیت گروه دوستی ایران و آلمان و بهره گیری از وجود نزدیک به دویست هزار ایرانی نسل اول و دوم مقیم آلمان میتواند در توسعه روابط دو کشور در آینده تأثیرگذار باشد.

نقش اتاق های بازرگانی در بهبود روابط اقتصادی دو کشور را چگونه ارزیابی میکنید؟

اتاق های بازرگانی تشکلهایی هستند که در آن فعالان اقتصادی گرد هم میآیند تا با برقراری ارتباط سازنده میان یکدیگر زمینه هم افزایی و گسترش روابط اقتصادی را فراهم کنند. گردش اطلاعات میان اعضا در این زمینه نقش مهمی را ایفا میکند. در سالهای گذشته یکی از ظرفیتهای مغفول اتاق ایران و آلمان، به اشتراک گذاشتن اطلاعات اعضا در جهت هم افزایی بوده است. اتاق ایران و آلمان بیش از ۱۰۰۰ عضو فعال دارد که هر یک ظرفیت و توانمندی ویژه خود را دارند. چه در حوزه منابع انسانی، منابع سازمانی، ارتباط با آلمان و... متاسفانه در سالهای اخیر از این ظرفیت آنگونه که شایسته است بهره نبرده ایم. حال آنکه این امکان وجود داشت که با افزایش فعالیتها در این زمینه، مقدمات گسترش روابط بین اعضا و در نهایت روابط اقتصادی در کشور فراهم شود.

اکنون انتخابات هیأت رییسه اتاق ایران و آلمان میتواند فرصتی باشد که اتاق با تحولی مثبت به سمت افزایش تعامل و ارتباطات بین اعضا حرکت کند.

شما با گروه «صنعت و تجارت» به این انتخابات ورود کرده اید. برنامه شما برای گسترش ارتباطات بین اعضا چیست؟

برنامه ائتلاف ما این است که در اتاق ایران و آلمان زمینه ای را فراهم کنیم که به موجب آن ظرفیتهای اعضای اتاق ایران و آلمان شناسایی شده و در صورت تمایل اعضای اتاق، اطلاعات جمع آوری شده، پایش شود و به صورت هوشمندانه تحلیل اطلاعات صورت گرفته و در چارچوب پلتفرم BRM به اشتراک گذاشته شود. این فضا زمینه ای ایجاد خواهد کرد که چه شرکتهای ایرانی و چه شرکت های آلمانی پارتنرهای بیزنس خود را در شرایطی آسانتر و با اطلاعات دقیقتر پیدا کنند.

بسیاری از اعضای اتاق هستند که از ظرفیت کارخانه های خود به صورت کامل استفاده نمیکنند. مثلا صرفا از ۲۰ درصد آن بهره میبرند. در عین حال ممکن است افراد دیگری از اتاق ایران و آلمان هم وجود داشته باشند که به دنبال چنین ظرفیتی میگردند. بیخبری این دو از وجود یکدیگر باعث میشود که هزینه ای اضافه صرف شود. در حالیکه اگر این ارتباط هوشمند وجود داشته باشد اعضا با شناسایی یکدیگر میتوانند از ظرفیتهای یکدیگر استفاده کرده و در نتیجه هزینه کمتری صرف کرده و سود بیشتری ببرند.

آلمان کشوری است که سالها در برگزاری نمایشگاههای سراسری در کشور اهتمام داشته است. چگونه میتوانیم از این در روابط اقتصادی خود بهره ببریم؟

برگزاری نمایشگاهها در این کشور ظرفیت ویژه ای دارد که تا کنون آنگونه که شایسته بوده از آن بهره نبرده ایم. این موضوع نیز نیازمند پیگیری از طریق اتاق بازرگانی و هیأت رئیسه اتاق دارد. یکی از برنامه های من برای هیأت رییسه اتاق بازرگانی این است که زمینه هایی را فراهم کنم که «همه اعضای اتاق ایران و آلمان» از فرصت این نمایشگاهها بهره ببرند. اکنون حدود سه هکتار زمین در ایالت براندنبورگ آلمان وجود دارد که این زمین در اختیار بخش خصوصی و یک ایرانی است.

به نظر من آنجا بهترین فضا برای پیشبردن اقتصاد فرامرزی ایران است. آنجا ما میتوانیم بازاری برای محصولات کشاورزی، صنایع غذایی و صنایع دستی خود بیابیم. همچنین میدان مناسبی برای فعالیت استارتآپی خواهد بود. ما امیدواریم بتوانیم تولید داخلی قابل صادرات خودمان را از طریق فضای نمایشگاهی این زمین و مواردی مشابه به مشتریان خارجی عرضه کنیم.

اعضای اتاق میتوانند محصولات خود را از طرق مختلف به آلمان رسانده و به چرخه فروش آلمان وارد شوند و به این ترتیب از بسته بندی و فضای فروش آلمانی بهره برده و محصولات خود را به مشتریان خارجی بفروشند. ما امیدواریم که به این روش بتوانیم وارد شبکه آمازون در آلمان شویم.

موقعیتی بسیار مناسب برای صنعتگر و تجار ایرانی است چرا که کرونا به توسعه عملکرد آمازون منتهی شده و بستر بسیار مناسبی برای ایرانیان نیز میتواند فراهم کند. ما به این ترتیب میتوانیم به بازارهای اروپا هم نفوذ کنیم و برای کشور هم ارزآوری کنیم.  این روش میتواند زمینه های حمایت دولت و ایجاد موقعیتی برای بهره بردن از تسهیلات را هم فراهم کند.

آلمان در زمینه آموزش نیز بسیار پیشرو است. آیا زمینه برای انتقال ظرفیت های آموزش این کشور به ایران وجود ندارد؟ 

برای همه این موارد ظرفیتها و راهکارهایی وجود دارد. فقط باید در نیروهای صاحب منصب اتاق ایران و آلمان انگیزه  کافی برای فعالیت و بهره بردن از این ظرفیت وجود داشته باشد.

شخصا یکی از برنامه ها و اهداف خود به عنوان یکی از کاندیداهای انتخابات اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان را تاسیس مدرسه فنی و مهارت آموزشی آلمانی در ایران گذاشته ام.

آلمان صاحب برجسته ترین مدارس آموزش مهارت در دنیاست. آنچه نیروی کار جوان ایرانی بسیار به آن نیازمد است. سالهاست که آموزش عالی در ایران خیل عظیمی از فارغ التحصیلان را روانه بازار کار میکند، در حالی که قریب به اتفاق آنها به دلیل ضعف در مهارت جذب بنگاه ها نمیشوند.

برای پاسخ دهی به این نیاز، در سالهای گذشته اقدام به گرفتن نمایندگی بزرگترین مدرسه فنی و حرفهای آلمان کردیم و بعد به این فکر افتادیم که خدمات ارایه شده آن را در ایران راه اندازی کنیم. آموزش در این مدرسه بر اساس الگوی بین المللی آموزش دوگانه یا دوال خواهد بود. و بیشتر تمرکز آن در حوزه دیجیتال خواهد بود.

همه ساله بسیاری از ایرانیان هزینه زیادی را صرف سفر به آلمان و گذراندن دوره های حرفه ای و مهارت آموزی میکنند. اقدامی که هزینه بالایی دارد. اکنون ولی با تاسیس این مدرسه حرفه ای و مهارت آموزی در ایران، افراد قادر خواهند بود همان دوره ها را در ایران ببینند و مدرک لازم را اخذ کنند و سپس هم در ایران و هم در بخش صنابع آلمان مشغول به کار شوند. تقویت این روند میتواند به صادرات خدمات فنی و مهندسی منجر شود که به زعم بسیاری از کارشناسان اقتصادی مسیر توسعه کشور را هموار میکند.

ما امیدواریم خروجی این مدرسه حرفه ای کارآفرینانی باشد که نه تنها خود به موفقیت فردی نایل میآیند بلکه خود با کمک به تولید، ارایه خدمات خلاقانه و ایجاد اشتغال، به رشد اقتصادی و توسعه کشور هم یاری میرسانند.

اکنون مجوزهای آلمانی این پروژه اخذ شده و ما نیز پلتفرمی به اسم تدینار را معرفی کردیم که در برگیرنده پروسه سنجش استعداد، توانمدسازی، مدیریت دانش و سنجش مهارت و کارسازی است. این سیکلی است که همه علاقه مندان ورورد به مدرسه مهارت آموزی میتوانند از آن بهره ببرند و به این واسطه مهارت های خود را توسعه دهد.

این مدرسه در وهله اول به فعالان اقتصادی اتاق ایران و آلمان یاری میرساند چرا که همه ساله، بسیاری از خانواده های اعضا به دنبال رفتن و تحصیل کردن در آلمان هستند. در حالی که تاسیس این مدرسه کمک خواهد کرد که با صرف هزینه کمتر و در خانه آموزش لازم را ببینند. همچنین اعضا میتوانند از خروجی این مدرسه که نیروی فنی ترتبیت شده است هم بهره ببرند.