استفاده از گلاب برای ضدعفونی؛ ممنوع

منبع: برترین ها

89

1399/8/20

17:58


محققان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران بر اساس پژوهش‌های انجام‌شده می‌گویند: «گلاب هیچ نقشی در ضدعفونی سطوح و دست‌ها در برابر ویروس کرونا ندارد. برای ضدعفونی از الکل و وایتکس، براساس دستورالعمل‌های اعلام شده استفاده کنید».

خبرگزاری ایسنا: محققان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران بر اساس پژوهش‌های انجام‌شده می‌گویند: «گلاب هیچ نقشی در ضدعفونی سطوح و دست ها در برابر ویروس کرونا ندارد. برای ضدعفونی از الکل و وایتکس، براساس دستورالعمل‌های اعلام شده استفاده کنید».

در پی شیوع ویروس کرونا در ایران و جهان، بسیاری از شهروندان برای کاهش احتمال ابتلا به این ویروس، ضدعفونی کردن دست ها و نیز سطوح محل تماس را در اولویت کارهای روزانه قرار دادند.

براساس برخی توصیه‌های طب سنتی، استفاده از گلاب به دلیل نقش ضدعفونی که دارد باعث پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید 19 و همچنین بهبود علائم آن می شود. پژوهشگران دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران با بررسی شواهد موجود به این پرسش پاسخ دادند که آیا محصولاتی مثل گلاب خاصیت ضدعفونی دارند؟

تاکنون در هیچ مطالعه‌ای نقش ضدعفونی‌کنندگی گلاب در برابر ویروس‌ها به خصوص ویروس کرونا به اثبات نرسیده است. اگرچه گلاب از نظر خواص مفید برای سلامتی بدن، خصوصا اعصاب و روان، اهمیت دارد اما نقش ضدعفونی کنندگی آن از نظر علمی تایید نشده است.

در برخی مطالعات مشاهده شده که عصاره گل محمدی با درجه غلظت بالا، درجاتی از خاصیت ضد باکتریایی از خود نشان داده است که البته در زمینه نیز بین نتایج مقالات مختلف تضاد وجود دارد. از طرفی باید توجه داشت که عامل ایجاد کننده بیماری کووید-۱۹، از جنس ویروس است.

بر اساس اعلام کمیته اطلاع‌رسانی و آموزش همگانی کرونا در دانشگاه علوم پزشکی تهران که به بررسی مستندات، شواهد و پاسخ‌های علمی در مورد ویروس کرونا می‌پردازد؛ گلاب هیچ نقشی در ضدعفونی سطوح و دست ها در برابر ویروس کرونا ندارد. توصیه می شود برای ضدعفونی از الکل و وایتکس، براساس دستورالعمل‌های اعلام شده استفاده کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو