خواص گیاه رازک و مهمترین مزایا و کاربردهای درمانی این گیاه

خواص گیاه رازک و مهمترین مزایا و کاربردهای درمانی این گیاه


منبع: آرگا

120

1399/8/20

21:18


برخی از گیاهان خواص متعددی را دارا هستند که در نهایت به رفع بسیاری از عارضه های در بدن می انجامند. از این رو در ادامه مطلب به معرفی خواص گیاه رازک پرداخته ایم.

خواص گیاه رازک و مهمترین مزایا و کاربردهای درمانی این گیاه

رازک از دیگر گیاهان بسیار پر مصرف در رابطه با تهیه نوشیدنی هایی به مانند دلستر است که از عصاره طعم دهنده آن ها در صنعت تولید طعم دهنده های غذا استفاده بسیاری می شود. قسمت های بیشتری از این گیاه که مورد استفاده قرار می گیرد، شامل مخروط های ماده است که تاثیرات مسکن و آرامش بخش را برای افراد به همراه دارد. برای آشنایی بیشتر با خواص گیاه رازک ادامه مطلب را مطالعه نمایید.

خواص گیاه رازک

رازک چه نوع گیاهی است؟

رازک از دیگر گیاهان چند ساله است که رونده در راسته گل سرخ و تیره شاهدانگان با ریشه ای چند شاخه و بسیار عمیق می باشد. به طور کلی این گیاه دارای دو پایه نر و ماده است که پوشیده از تار های سخت به رنگ سبز روشن تا تیره می باشد. بسیاری از گل های این گیاه دارای عطر و بوی منحصری هستند که تعجب بر آن است که طعمی تلخ دارا است.

در نواحی بسیاری از شمال کشور ایران به مانند گرگان ،چالوس، تنکابن، رشت، لاهیجان و آستارا رشد این گیاه ممکن است که از این رو مورد مصرف در تهیه نوشیدنی و دلستر قرار می گیرد.

همچنین رازک از دیگر گیاهان دارویی و دارای تاثیرات گسترده است که از گذشته تا به امروز از آن استفاده می کنند. در گذشته این گیاه را برای تاثیرات مسکن به درون بالش قرار می دادند تا در حین خواب به اثر گذاری های موثرش بپردازد. همچنین این گیاه از خواص متعددی برخوردار است که در ادامه این مطلب به معرفی هر یک از آن ها با توضیحات کوتاهی پرداخته ایم.

این گیاه در تولید بسیاری از نوشیدنی ها به مانند ماء الشعیر و دلستر استفاده می شود که از این رو تاثیرات موثری برای مصرف کنندگان به همراه دارد.

معرفی خواص گیاه رازک

تاثیر مصرف گیاه رازک در رفع استرس

  • رفع استرس و اضطراب

همان طور که در ابتدا به آن اشاره شد؛ رازک از خاصیت آرام بخش برخوردار است که از این رو در درمان استرس و اضطراب بسیار موثر واقع شده است. طبق مطالعات انجام شده در این رابطه، چنین مشخص شد که این گیاه به طور مستقیم در اعصاب مرکزی تاثیر گذار است.

همچنین با فعال کردن گیرنده های GABA در مغز و تعدیل رسانی عملکرد های آنان، در صورت ترکیب با سنبل الطیب تاثیر خود را تا حد چشم گیری افزایش می دهد.

  • افزایش کیفیت خواب

طبق مطالعات انجام شده، رازک در افزایش کیفیت خواب تاثیر به سزایی قائل است که در برخی مواقع به درمان عارضه هایی همانند بی خوابی نیز می پردازد. خواص گیاه رازک در رابطه با مشکلات مربوط به خواب بسیار مورد تحقیق قرار گرفته است که در پی آن این چنین مشخص شد که یکی از خواب آور های طبیعی و موثر است. همچنین در صورت ترکیب این گیاه با سنبل الطیب می توان تاثیرات آن را به روی عملکرد های بدن افزایش داد.

در سال ۲۰۱۲ مطالعه ای انجام و به چاپ رسید که در طی آن تعدادی از پرستاران زن با دارایی از شغل پر استرس پرستاری در نحوه خواب خود به مشکل بر خورده بودند. در پی این فرایند کسانی که از نوشیدنی دارای رازک مصرف کرده بودند در مقایسه با دیگر افراد از کیفیت خواب بهتری برخوردار شدند.

تاثیر مصرف رازک در کاهش علائم یائسگی

  • رفع نشانه های یائسگی

در ادامه این مطالعات برای تاثیرات این گیاه، چنین مشخص شد که با دارایی از مواد شیمیایی بسیار موثر همانند استروژن به کاهش تغییرات هورمونی در زنان که پس از یائسگی پدید می آید، کمک می کند. طبق این آزمایشات خانم های یائسه با اعمال ژل های واژینال حاوی رازک در درمان خشکی واژن خود تاثیر موثری قائل شدند.

همچینن این ژل در ادامه این تاثیرات به کاهش درد در حین رابطه جنسی، رفع احساس سوزش و خارش و التهاب در واژن منجر شد.

طبق مطالعات منتشر شده در سال ۲۰۰۶؛ این چنین مشخص شد که با مصرف رازک می توان علائم یائسگی را تا حد چشم گیری کاهش و دیگر التهابات مربوط به واژن را درمان کرد.

  • رفع درد های عضلانی

رازک در صورت ترکب با سنبل الطیب می تواند درد عضلات را کاهش، خشکی مفطل را بر طرف و اسپاسم و کشیدگی ها را درمان کند. طبق توصیه بسیاری از پزشکان، هنگامی این دو گیاه با یک دیگر ترکیب و مصرف شوند، تاثیرات بسیاری را به روی عملکرد های بدن قائل می شوند.

تاثیر مکصرف گیاه رازک در کاهش علائم سرطان

  • مواجه با سرطان

طبق بسیاری از مطالعات انجام شده؛ ترکیبات موثر در رازک به درمان مقابله با سلول های سرطانی منجر می شود. در این رابطه محققین به خوبی متوجه شدند که با استفاده از رازک می توان سلول های سرطانی روده بزرگ، تخمدان و سینه را درمان کرد.

همچنین دراین شرایط نشانه هایی مبنی بر رفع سلول های سرطانی پروستات نیز معرفی شد.

  • رفع آلرژی

در صورتی که برخی از افراد نسبت به مصرف این گیاه حساسیت دارند، اما تحقیقاتی مبنی بر درمان آلرژی و حساسیت در پی مصرف رازک وجود دارد. همچنین تا به کنون نتیجه ای مبنی بر تاثیر آنتی هیستامین در رازک معرفی نشده است.

  • سلامتی مو

شاید این امر برای بعضی از افراد غیر ممکن به نظر برسد، گفتنی است استفاده از عصاره این گیاه در شامپو به درخشانی مو ها و رفع شوره سر می انجامد. طبق محققان این چنین مشخص شد که آنتی اکسیدان موجود در این گیاه به تقویت پوست سر و در نهایت درمان ریزش مو می پردازد.

در ابتدای استفاده بایستی موی خود را با شامپو بشویید و سپس مقداری از عصاره رازک را بر پوست سر خود ریخته و ماساژ دهید. کمی صبر کنید و سپس به شستشوی موهایتان بپردازید.

تاثیر مصرف گیاه رازک در کاهش وزن

  • کم شدن وزن

طبق مطالعه که در سال ۲۰۱۲ انجام به چاپ رسید، این چنین مشخص شد که به کاهش قند خون و وزن در موش های چاق این گیاه منجر می شود. همچنین در پی این تحقیقات مشخص شد که خواص رازک در بهبود علائم سندروم متابولیک نیز تاثیر گذار است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو