صدر اعظم آلمان سه شنبه شب به وقت تهران با «جو بایدن»  پیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت‌وگوی تلفنی انجام داد.

به گزارش خبرگزاری «رویترز» «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان و جو بایدن در این گفت‌وگوی تلفنی بر اهمیت همکاری کشورهای دو سوی اقیانوس اطلس تاکید کردند.

سخنگوی مرکل در این رابطه گفت: «مرکل با تبریک به بایدن و "کاملا هریس"، معاون وی نسبت به همکاری نزدیک و قابل اعتماد با آمریکا در آینده تاکید کرد. »

سخنگوی صدر اعظم آلمان افزود: «صدر اعظم  و بایدن موافقت کردند که همکاری کشورهای دو سوی آتلانتیک از منظر چالش‌های جهانی  در درجه اهمیت بسیاری بالایی قرار دارد.»

صدراعظم آلمان  در روزهای گذشته نیز خواستار همکاری نزدیک بین برلین  واشنگتن شد. مرکل روز دوشنبه در  اولین سخنرانی درباره انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، ضمن ابراز امیدواری به بازگشت روابط قدرتمند بین واشنگتن و برلین، گفت: «او تجربه زیادی درباره آلمان و اروپا دارد. دوستی بین کشورهای ما، آزمون زمان را پشت سر گذاشت.»

وی با بیان اینکه آلمان و اروپا باید مسئولیت بیشتری در روابط با آمریکا بپذیرند، توضیح داد: «آلمان شانه به شانه کنار آمریکا برای مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا، تغییرات اقلیمی و تروریسم جهانی می‌ایستد.»

چندی قبل شبکه خبری «سی‌ان‌ان» خبر داد که «دونالد ترامپ»  رئیس‌جمهور  کنونی آمریکا در تماسی تلفنی با صدراعظم آلمان برای وی قلدری کرده و مکالمه این دو به حدی غیرمعمول بوده که مقامات آلمانی سعی کردند محتوای آن را مخفی نگه دارند. منابع مطلع در این باره گفتند که  ترامپ مرکل را «احمق» خوانده و وی را متهم کرده بود که تحت تاثیر و نفوذ روس‌ها قرار دارد.