راهنمای درمان صدای شکم در خانه و شناخت عواملی که باعث ایجاد صدا در شکم می شوند

راهنمای درمان صدای شکم در خانه و شناخت عواملی که باعث ایجاد صدا در شکم می شوند


منبع: آرگا

97

1399/8/21

09:01


قار و قور کردن شکم از اختلالات رایج در بین افراد است که به هنگام ایجاد در جمع های درهمی به خجالت فرد منجر می شود. برای درمان صدای شکم در این بخش از مجله آرگا با ما همراه شوید.

راهنمای درمان صدای شکم در خانه و شناخت عواملی که باعث ایجاد صدا در شکم می شوند

سر و صدا کردن شکم از مشکلات بسیار رایج در بین افراد است که به علت و دلایل مختلف، بروز پیدا می کند. قار و قور کردن شکم امری غیر ارادی است که در صورت بروز به هنگام جمع و دورهمی، به خجالت فرد منجر می شود. از این رو ادامه مطلب را به معرفی روش های درمان صدای شکم پرداخته ایم.

درمان صدای شکم

قار قور کردن شکم

این عارضه از پدیده های بسیار طبیعی در بین افراد است که هر کسی امکان دارد که تا به کنون آن را تجربه کرده باشد. این شرایط همراه با گرسنگی، تدریجی عمل هضم و یا مصرف برخی از خوراکی ها تشدید می یاید. گفتنی است که این عامل تنها به شکم بستگی ندارد، بلکه برخی اوقات نواحی روده کوچک را در بر می گیرد.

رفع قار و قور معده و روده با نسخه های خانگی و ساده امکان پذیر است و با توجه به تحقیقات محققین تا به امروز، چنین مشخص شده است که علت بروز برخی از این صدا ها وابسته به حرکت خوراکی، مایعات و گاز های موجود در روده کوچک می باشد که در نهایت، قسمت کوچکی از عمل هضم را بر عهده دارد.

همچنین در این شرایط، چیزی که توانایی از بین بردن این صداها را در نواحی شکم و روده داشته باشد، وجود ندارد.

عواملی که در بروز این عارضه نقش دارند

همان طور که تا به کنون مطالعه کردید، امکان دارد که علت این صدا ها وابسته به حرکت برخی از مواد و گاز ها در روده باشد. زمانی که مواد به سوی روده رهسپار می شوند، امکان دارد در حین حرکت از خود صدا هایی بروز دهند. همچینن با توجه به این امر که سیستم گوارش با عضله پوشیده شده است، به هنگام مصرف غذا این خوراکی ها به اندام دستگاه گوارشی فشار می آورند که در نهایت این فشار و انقباضات، عمل هضم با سر و صدا انجام می گیرد.

تاثیر گرسنگی در سر و صدای شکم

این شرایط با نام حرکات حلقوی نیز معرفی می شود که تماما وابسته به شرایط مصرف خوراکی تان است. امکان دارد ک قار و قور صدا را در پس خوردن غذا و یا طی شب که ساعاتی از سرو گذشته است، بشنوید.

  • گرسنگی

طبیعی است که گرسنگی در ایجاد صدای شکم بسیار موثر باشد. طبق مطالعات انجام شده، به زمان گرسنگی در مغز شما هورمون هایی ترشح می شود که میل به مصرف غذا را ایجاد می کند. از این رو هورمون به فرستادن سیگنال هایی به سوی روده و معده می پردازد که در نهایت با قرار گرفتن این عضلات به معرض هورمون گرسنگی، قار و قور شکم به راه می افتد.

  • عمل هضم و گوارش

همچنین درمان صدای شکم با توجه به عمل هضم طبیعی مواد، امری غیر ممکن است. چرا که بدن در طی انجام فرایندی طبیعی است که به هیچ عنوان نمی توان جلویش را گرفت. در صورتی که این صدا ها به صورت عیر طبیعی جلوه پیدا کرد، باید با مراجعه به پزشک علت را جویا شد، چرا که امکان دارد به معنای بروز زخم و یا التهاب در نواحی معده و یا روده باشد.

  • بروز برخی از زخم و التهابات

ابتلا به هر یک از بیماری های گفته شده در ادامه مطلب، می تواند عامل بروز قار و قور کردن شکم شما شود.

  1. عفونت هایی که به موجب آنان در اعصاب روده ای، مشکلاتی پدید می آید.
  2. فتق که به هنگام بروز، قسمتی از بدن را به علت ضعف ماهیچه درگیر می کند و از قسمتی دیگر به بیرون خواهد زد.
  3. ایجاد لخته های خونی
  4. کم شدن پتاسیم خون و یا هیپوکالمی
  5. ایجاد تومور
  6. گرفتگی روده

آشنایی با نحوه درمان صدای شکم

  • دیگر شرایط ایجاد کننده این عارضه

  1. آلرژی غذایی
  2. عفونت های مسبب بروز برخی از التهابات و یا اسهال
  3. مصرف برخی از ملین ها
  4. بروز خونریزی در سیستم گوارش
  5. عارضه های التهابی روده به مانند بیماری کرون
  6. استفاده از برخی دارو و قرص ها به مانند کدئین
  7. بیهوشی های عمومی
  8. عمل جراحی های منحصر به شکم
  9. بروز آسیب به روده
  10. قرار گرفتن در معرض اشعه های مضر

معرفی روش های درمان صدای شکم

همان طور که تا به کنون مطالعه کردید، این سر و صدا ها مربوط به هضم طبیعی غذا است که برخی مواقع به بروز خجالت منجر می شوند. از این رو ادامه مطلب را به معرفی روش های درمان قار و قور شکم برای شما عزیزان پرداخته ایم.

  • نوشیدن آب

نوشیدن ۱ لیوان آب در این روش می تواند بهترین راه حل باشد. همچنین گفتنی است که در صورت عدم مصرف خوراکی مناسب، می توان از آب کمک گرفت که علاوه بر کمک به سیری در هضم غذا نیز موثر واقع می شود. برای نتیجه بهتر بایستی آب را در طی روز و زمان های متفاوت خیلی آرام میل کنید تا در کوتاه ترین زمان به قطع شدن قار و قور های شکم شما منجر شود.

آشنایی با عوامل تاثیر گذار در بروز سر و صدای شکم

  • غذا بخورید

زمانی که معده در طی مدت طولانی خالی مانده باشد، با ایجاد سر و صدا سعی دارد که خواسته خود را در رابطه با میل غذا اعلام کند. با خوردن غذا و یا حتی یک میان وعده بسیار کوچک می توان به طور موقتی این صدا ها را قطع نمود. همچنین در صورتی که قار و قور کردن شکم را به مراتب بسیار در طی روز می شنوید، می تواند نشان دهنده نیاز بدن به یکی از ویتامین ها و یا خوراکی باشد.

به طور میانگین این چنین مشخص است که هر فرد در طی روز به ۴ الی ۶ وعده غذایی کوچک و ۳ وعده غذایی بزرگ برای پیشگیری از گرسنگی و در نهایت بروز سر و صدا، نیاز دارد.

  • آرام تر غذا بخورید

عمل هضم و گوارش به طور کلی از جویدن غذا در دهان شروع می شود. برخی اوقات ایجاد این صدا ها از معده به معنای بروز عارضه سوئ هاضمه می باشد که بایستی آن را با آرام تر جوییدن غذا کنترل کنید. با این کار می توانید مقدار هوای بلعیده شده را تا حد چشم گیری کاهش دهید که در نهایت از ایجاد گاز و اختلالات گوارشی تا حد چشم گیری می کاهد.

  • استفاده کمتر از خوراکی های اسیدی

مواد غذایی اسیدی، میوه های مرکبی و نوشیدنی هایی به مانند قهوه در ایجاد این سر و صدا ها بسیار تاثیر گذار هستند.

  • پرهیز از برخی مواد غذایی و نوشیدنی

برخی از خوراکی و نوشیدنی ها در ایجاد گاز معده بسیار تاثیر گذار هستند که این عمل فرایند گوارش را با اختلال مواجه می کند. این گروه از خوراکی و نوشیدنی ها به شرح زیر هستند؛

تاثیر مصرف برخی از خوراکی در ایجاد صدای شکم

  1. لوبیا
  2. کرم بروکلی
  3. جوانه بروکسل
  4. کلم
  5. گل کلم
  6. عدس
  7. قارچ
  8. پیاز
  9. پیازچه
  10. نخو فرنگی
  11. نوشابه
  12. غلات کامل

امکان دارد که این خوراکی ها بسیار موثر باشد، اما گفتنی است که در صورت عدم رعایت صحیح مصرف می تواند مشکل ساز شود.

  • حذف خوراکی های آلرژی زا

فرایند هضم غذا می تواند با برخی از خوراکی ها مختل و در نهایت به بروز حساسیت منجر شود. به طور مثال عدم تحمل لاکتوز  که به علت کمبود لاکتاز در معده است، مشکلاتی را در فرایند هضم و گوارش به وجود می آورد. به طور میانگین ۶۵ درصد از افراد به این مشکلات مبتلا هستند که بهترین روش درمان، کنترل و مدیریت خوراکی هایی است که معده شما توانایی هضم آن را ندارد.

در صورت عدم درمان صدای شکم با کنترل این روش نیز بایستی به پزشک مراجعه کنید.

نحوه فعالیت پس از سرو غذا چگونه است؟

  • مقدار فعالیت پس از سرو غذا

سر و صدای شکم امکان دارد که پس از سرو وعده های غذایی سنگین رخ دهد. این شرایط زمانی سخت تر است که وعده غذایی حاوی مقادیر بالایی از قند، گوشت، چربی و دیگر خوراکی های دیر هضم باشد. مصرف این دسته از خوراکی ها در طی وعده های منظم می تواند به بروز اختلال در سیستم گوارش و در نهایت سر و صدای شکم منجر شود.

  • فعالیت بدنی

ثابت شده است که پیاده روی و قعالیت های ساده در پس مصرف وعده های غذایی، می تواند فرایند هضم را تسریع ببخشد و در نهایت از بروز هر نوع اختلال در سیستم گوارشی جلوگیری کند. طبق تحقیقات انجام شده، ۱۵ دقیقه بعد از مصرف غذا بایستی ۲۰ دقیقه پیاده روی برای تثبیت قند خون در بدن و کاهش تاثیرات دیابت نوع۲ انجام دهید.

توجه داشته باشید که هر نوع فعالیت سنگین در پس وعده غذایی خود موجب دردسر است.

  •  آرامش خود را رعایت کنید

سر و صدای شکم به زمان سخنرانی و مصاحبه های شغلی که استرس زیادی را متحمل شده اید؛ بسیار اتفاق می افتد. این شرایط به معده خالی و یا پر بستگی ندارد، چرا که استرس و اضطراب باعث این بروز آن شده اند.

از این رو فکر خود را بهبود بخشید، تمرینات تنفسی را انجام دهید و از روش های تخلیه روحی برای آرامش ذهن و فکر استفاده کنید.

آشنایی با عارضه ایجاد صدای شکم

  • دیگر شرایط مربوطه

اختلالاتی به مانند عفونت و یا انسداد روده می تواند از عوامل بروز این عارضه به شمار آید. اگر علائم عروق خونی را دارا هستید، بایستی به پزشک برای درمان هر چه سریع تر مراجعه کنید و به عملکرد های معده و روده خود توجه کافی داشته باشید.

در صورتی که این مطلب برایتان موثر واقع شد، با کلیک به روی مطالب رو به رو درمان خانگی بواسیر و درمان خانگی رودل را مطالعه نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو