افسنطین شیرین چیست و چه خواصی دارد؟

منبع: مینویسم

85

1399/8/21

11:41


افسنطین شیرین چیست و چه خواصی دارد؟

افسنطین شیرین چیست و چه خواصی دارد؟

افسنطین شیرین(Artemisia annua) گیاهی با گلهای کوچک زرد می باشد. این گیاه حاوی فلاونوئیدها، روغنها و آرتمیسینین است که ترکیبی است که به عقیده بسیاری از گیاه پزشکان، فواید زیادی برای سلامتی انسان دارد. نام های دیگر این گیاه آنی شیرین، افسنطین شیرین، آرتمیسینین  و چینگهاو می باشد. این گیاه بومی چین است و سالهاست که در طب سنتی چین برای درمان ملاریا، تب و… استفاده می شود. در ادامه این مطلب افسنطین شیرین چیست و چه خواصی دارد؟ را بخوانید.

برای بهتر شدن حس بویایی و چشایی در اثر کرونا چه باید کرد؟ 

افسنطین شیرین چیست؟

افسنطین شیرین گیاهی است که  از قسمت هایی از آن که روی سطح زمین رشد می کنند برای تهیه دارو استفاده می شود. افسنطین شیرین بیشتر برای درمان مالاریا استفاده می شود. این ماده حاوی ماده شیمیایی است که می تواند در آزمایشگاه تغییر داده شود تا در برای درمان مالاریا موثر باشد و در آسیا، آفریقا و اروپا به فروش می رسد.

بررسی خواص افسنتین شیرین

Sweet Annie و یا همان افسنتین شیرین همچنین برای عفونت های باکتریایی مانند اسهال خونی و سل استفاده می شود. بیماری های ناشی از کرم ها، سایر انگل ها و کنه ها، عفونت های قارچی و عفونتهای ویروسی مانند سرماخوردگی را نیز می توان با این گیاه درمان کرد.

سایر موارد استفاده از افسنتین شیرین شامل درمان ناراحتی معده، تب، زردی پوست (زردی)، پسوریازیس، لوپوس اریتماتوی سیستمیک (SLE) و سایر اختلالات خود ایمنی، از دست دادن اشتها، اختلالات رگ های خونی، یبوست، اختلالات کیسه صفرا، درد معده، قاعدگی دردناک و مفصل است.

افراد مبتلا به ایدز گاهی اوقات از Sweet Annie برای پیشگیری از یک نوع عفونت ریه به نام پنوموسیستیس پنومونی (PCP) که ناشی از قارچ است استفاده می کنند. گیاه دارویی Sweet Annie گاهی اوقات به طور مستقیم بر روی پوست برای عفونت های باکتریایی و قارچی، آرتروز و سایر دردهای مفصلی، کبودی، درد عصبی و رگ به رگ شدن به پوست وارد می شود.

درمان مالاریا با افسنطین شیرین

مالاریا یک بیماری تهدید کننده محسوب می شود که باید جدی گرفته شود. دلیل این بیماری انگلی است که پشه ها حمل می کنند و با نیش خود آن را به انسان منتقل می کنند. گیاه افسنطین شیرین دارای خواصی است که باعث از بین رفتن این انگل ها می شود.

برخی از داروهای گیاهی از برگ های خشک افسنطین شیرین تهیه می شوند و به عنوان درمانی برای بیماری مالاریا فروخته می شوند. با این حال، منبع معتبر سازمان بهداشت جهانی مردم را ترغیب می کند تا از استفاده از این محصولات برای درمان مالاریا خودداری کنند. در عوض، داروهای ساخته شده از آرتمیسینین و سایر ترکیبات را توصیه می کند.

داروهای ضد مالاریا که حاوی آرتمیسینین هستند معمولاً داروهای دیگری نیز دارند. مردم معمولاً در کشورهایی که مالاریا رایج است از این داروها استفاده می کنند. در سال ۲۰۰۹، اداره غذا و داروی ایالات متحده همچنین منبع Coartem را برای استفاده در ایالات متحده تأیید کرد. این اولین داروی مبتنی بر آرتمیسینین است که در ایالات متحده تأیید شده. برخی از پزشکان نگرانند، انگلی که مالاریا در برخی کشورهایی پخش نموده، در برابر آرتمیسینین مقاوم شوند.

همه چیز درباره خواص گیاه ماریانا

آیا افسنطین شیرین می تواند سرطان را درمان کند؟

برای تعیین اینکه آیا افسنطین شیرین می تواند سرطان را درمان کند؟، تحقیقات بیشتری لازم است. دانشمندان در حال انجام تحقیقاتی در این زمنیه می باشند. طبق مقاله منتشر شده در Trends in Pharmacological Sciences منبع معتبر، آرتمیسینین ممکن است برای درمان سرطان خون و سرطان های دیگری چون : سرطان روده بزرگ، سرطان پستان، سرطان ریه، سرطان لوزالمعده مفید باشد. همچنین ممکن است رشد سلولهای سرطانی تخمدان را کند و سرطان روده بزرگ را درمان کند. افسنطین شیرین به طور کلی بی خطر تلقی می شود و عوارض جانبی کمتری نسبت به بسیاری دیگر از درمان های سرطان دارد.

همچنین برخی معتقدند افسنطین شیرین می تواند در درمان بواسیر، یبوست، سوء هاضمه، اسهال، درد مفصل، سرماخوردگی بسیار موثر باشد. افسنطین شیرین دارای خواص ضد قارچی و ضد ویروسی است. در نتیجه، ممکن است به درمان انواع بیماری ها مانند هپاتیت B و C، تبخال، آنفلوانزا و سایر عفونت های ویروسی کمک نماید.

آرتمیسینین (افسنتین شیرین) همچنین ممکن است دارای مزایای ضد التهابی نیز باشد، که می تواند برای درمان بیماری های التهابی و خود ایمنی مفید باشد. به عنوان مثال، ممکن است به درمان علائم مولتیپل اسکلروزیس کمک کند که البته این موضوع هنوز به تحقیقات بیشتر نیاز دارد.

درمان های طبیعی برای کنترل کولیت اولسراتیو 

عوارض جانبی مصرف افسنطین شیرین

افراد در صورت مصرف زیاد افسنطین شیرین، ممکن است موجب واکنش های فیزیکی مانند گرفتگی ماهیچه و حملات ناگهانی شوند. همچنین عوارض جانبی مصرف زیاد افسنطین شامل موارد زیر می شود:

  • تحریک پذیری
  • بی قراری
  • عدم تشخیص
  • تشنگی
  • بی حسی اندام ها
  • توهم و بی نظمی

افسنطین شیرین(Artemisia annua) گیاهی با گلهای کوچک زرد می باشد

افسنطین شیرین(Artemisia annua) گیاهی با گلهای کوچک زرد می باشد

مصرف افسنطین شیرین در دوران بارداری و شیردهی

افسنطین شیرین در دوران بارداری باید با احتیاط مصرف شود. مطالعات نشان می دهد که داروهای ساخته شده در آزمایشگاه از آرتمیسینین، ماده شیمیایی موجود در Sweet Annie، می تواند باعث مرگ جنین یا نقص مادرزادی هنگام استفاده در اوایل بارداری شود. ایمنی استفاده از Sweet Annie در ۶ ماه آخر بارداری مشخص نیست. با این وجود، سازمان بهداشت جهانی داروهای تولید شده در آزمایشگاه از آرتمیسینین را برای استفاده در شش ماه آخر بارداری قابل قبول می داند.

آلرژی و افسنطین شیرین

افسنطین شیرین ممکن است در افرادی که به خانواده Asteraceae / Compositae حساس هستند واکنش آلرژیک ایجاد کند. اعضای این خانواده شامل راگید، گل داوودی، گل همیشه بهار، گل مروارید و… هستند. اگر به یکی از این موارد حساسیت دارید، قبل از مصرف افسنطین شیرین حتما با پزشک خود مشورت کنید.

روش های درمان آلرژی فصلی در خانه

کلام آخر

دوز مناسب افسنطین شیرین به عوامل مختلفی از جمله سن، سلامتی و چندین بیماری دیگر بستگی دارد. در حال حاضر اطلاعات علمی کافی برای تعیین دامنه مناسب دوزهای افسنطین شیرین وجود ندارد. به خاطر داشته باشید که محصولات طبیعی همیشه لزوماً بی خطر نیستند و مقدار مصرف آن می تواند مهم باشد. حتماً دستورالعملهای مربوط به برچسب محصولات را دنبال کنید و قبل از استفاده با داروساز یا پزشک یا سایر متخصصان بهداشت مشورت کنید.

فروشگاه قطعات آسانسور

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو