تمیز کردن لکه خون با ۱۰ روش ساده و کاربردی

تمیز کردن لکه خون با ۱۰ روش ساده و کاربردی


منبع: آرگا

206

1399/8/21

12:49


در این مطلب ۱۰ روش برای تمیز کردن لکه خون را در اختیار شما کدبانوهای عزیز و گرامی قرار دادیم که امیدواریم با کمک این روش ها بتوانید لکه های خون تازه و خشک شده روی لباس ها با جنس پارچه های مختلف را به راحتی پاک کنید.

تمیز کردن لکه خون با ۱۰ روش ساده و کاربردی

لکه خون اگر بدرستی از روی لباس یا پارچه های مختلف پاک نشود ممکن است به بافت پارچه نفوذ کند و دیگر قابلیت پاکسازی نداشته باشد بنابراین بهتر است قبل از خشک شدن لکه خون از روی پارچه اقدام به پاک کردن آن نمایید. برای تمیز کردن لکه خون روش های مختلف و طبیعی وجود دارد و شما می توانید از این روش های ساده برای پاکسازی لکه خون از روی البسه و پارچه ها استفاده نمایید. 

بهترین روش های تمیز کردن لکه خون

ممکن است در اثر زخمی شدن دست یا جاهای مختلف بدن مقداری خون روی لباس های شما بریزید که در این صورت ظاهری نامناسب روی پارچه لباس ایجاد می شود بنابراین بهتر است شما هر چه سریع تر برای پاکسازی لکه خون از روی لباس اقدام نمایید. در مطالب قبلی پاک کردن لکه روغن و پاک کردن لکه چربی و پاک کردن لکه های مختلف را مشاهده کردید در ادامه این مطلب با ۱۰ روش ساده و خانگی برای پاک کردن لکه خون از روی پارچه و لباس آشنا خواهید شد که امیدواریم با کمک این روش ها بتوانید به سادگی لکه های خون را پاک کنید به طوری که اثری از آن ها بر جای نماند.

پاک کردن لکه خون از روی لباس

برای پاک کردن لکه خون روش های مختلف و کم هزینه ای وجود دارد و شما می توانید لکه های کوچک و بزرگی خون را با کمک این روش ها به راحتی و با صرف هزینه و زمان کم در منزل تمیز کنید.

پاک کردن لکه خون با روش های طبیعی و ساده

۱. پودر بچه 

برای تمیز کردن لکه خون تازه از روی پارچه یا مبل می توانید پودر بچه را با مقداری آب ترکیب کنید که از مخلوط کردن این مواد با یکدیگر نوعی خمیر بوجود می آید که شما می توانید این خمیر را روی لکه خون قرار دهید و بعد از خشک شدن آن خمیر را از روی لباس و … جدا کنید.

تمیز کردن لکه خون با پودر بچه

۲. آب شور سرد 

پارچه ای که روی آن لکه خون وجود دارد را به سرعت درون آب شور سرد به مدت ۳ تا ۴ ساعت قرار دهید تا پارچه خیس بخورد سپس بعد از مدت زمان ذکر شده پارچه را با کمک مایع لباسشویی به خوبی بشویید.

پاک کردن لکه خون با آب شور سرد

۳. خمیر جوش شیرین 

یک قسمت جوش شیرین را با دو قسمت آب درون ظرفی مناسب به خوبی ترکیب کنید تا به شکل خمیر در آید سپس لکه خون روی سطح پارچه را به کمک آب خیس کنید و خمیر جوش شیرین را روی لکه قرار دهید و اجازه دهید تا پارچه در معرض نور خورشید خشک شود سپس با کمک مسواک روی لکه خون بکشید و پارچه را با آب سرد بشویید.

پاک کردن لکه خون

۴. سرکه سفید 

برای تمیز کردن لکه خون درون ظرفی مناسب سرکه سفید بریزید سپس قسمت لکه دار پارچه را درون ظرف قرار دهید. اگر لکه خون ایجاد شده روی پارچه بزرگ است می توانید ابتدا دستمالی کهنه را زیر لکه قرار دهید سپس روی لکه خون سرکه سفید بریزید و به مدت نیم ساعت صبر کنید و بعد از مدت زمان ذکر شده پارچه را با آب سرد بشویید.

تمیز کردن لکه خون با سرکه سفید

۵. نشاسته ذرت 

نشاسته ذرت را درون ظرفی مناسب با مقداری آب ترکیب کنید تا ماده ای خمیر شکل ایجاد شود سپس خمیر را روی لکه بریزید و به آرامی آن را روی پارچه مالش دهید و پارچه را در معرض نور آفتاب قرار دهید تا خشک شود و بعد از خشک شدن لباس خمیر خشک شده را از روی پارچه جدا کنید و در صورت نیاز این روش را تکرار کنید.

پاک کردن لکه خون با نشاسته ذرت

۶. آب اکسیژنه 

برای پاک کردن لکه خون بزرگ مقداری آب اکسیژنه را به صورت مستقیم روی لکه خون بریزید و به مدت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه صبر کنید و بعد از مدت زمان ذکر شده باقی مانده لکه را با کمک یک حوله کاغذی به آرامی پاک نمایید.

از بین بردن لکه خون از روی لباس

۷. نوشابه 

یک بطری نوشابه را درون ظرفی مناسب خالی کنید سپس پارچه ای را که روی آن لکه خون ریخته است درون نوشابه خیس کنید و برای گرفتن نتیجه بهتر اجازه دهید که پارچه به مدت یک شب درون نوشابه بماند.

پاک کردن لکه خون با نوشابه

۸. دبیلو دی ۴۰

استفاده از اسپری روان کار دبلیو دی ۴۰ یکی از راهکار های موثر دیگر برای پاک کردن لکه خون می باشد به این صورت که مقداری از آن را روی لکه اسپری کنید و بعد از چند دقیقه آن را شست و شو دهید، در نتیجه لکه به آسانی پاک خواهد شد، توجه داشته باشید که هر چقدر لکه خون تازه تر باشد، سریعتر پاک خوتاهد شد، ضمن اینکه استفاده از این نوع اسپری برای پاک کردن لکه رژلب، پاک کردن لکه جوهر، لکه روغن و لکه خاک نیز کارایی دارد.

۹. پاک کردن لکه با نمک

در مواقعی که در خارج از خانه هستید و امکان دسترسی به مواد مختلف برای پاک کردن لکه را ندارید، استفاده از نمک می تواند راهکار ساده و خوبی باشد، بنابراین مقداری نمک را روی لکه لباس تان بریزید و چند دقیقه صبر کنید، سپس نمک لکه را به خود جذب کرده و آن را به سادگی پاک خواهد کرد.

از بین بردن لکه خون از روی پارچه لباس

همچنین می توانید مخلوطی از نمک و با مقداری آب تهیه کرده و خمیر تهیه شده را روی لکه پارچه و یا فرش قرار دهید و بعد از چند دقیقه آن را با دستمالی مرطوب پاک کنید تا لکه از بین برود.

۱۰. پاک کننده های آنزیمی

این پاک کننده ها می توانند با تجزیه پروتئین های تشکیل دهنده لکه های خون، لکه ها را از بین ببرند، البته بهتر است از این پاک کننده ها به منظور تمیز کردن لکه خون روی الیاف ابریشمی و پشمی استفاده نکنید زیرا ممکن است به بافت آنها آسیب بزنند.

همچنین در صورت عدم دسترسی به محصولات پاک کننده های آنزیمی می توانید از محصولات طبیعی که سازگاری بیشتری با محیط زیست دارند، استفاده کنید.

حال روش استفاده از این پاک کننده ها به این صورت است که در ابتدا پارچه مورد نظرتان را با آب سرد بشویید تا لکه خون سست شود، می توانید برای پاک کردن لکه از دستتان کمک بگیرد و پارچه را مالش دهید.

به مقدار ۱۲۰ میلی لیتر پاک کننده را داخل کاسه آب سرد حل کرده و پارچه را به آن آغشته کنید و بعد بسته به شدت لکه خون، پارچه را در حدود یک تا ۸ ساعت داخل محلول تمیز کننده قرار دهید، سپس آن را با آب سرد بشویید و در دمای طبیعی اتاق و یا هوای آزاد بگذارید تا خشک شده و لکه خون برطرف شود.

پاک کردن لکه خون

بعد از استفاده از هر روش برای از بین بردن لکه خون، لباس یا پارچه را باید با کمک آب سرد و مواد شوینده بشویید و اجازه دهید تا پارچه در معرض نور آفتاب خشک شود همچنین اگر در صورت استفاده از یکی از این روش ها لکه های خون به صورت کامل پاک نشدند می توانید فرآیند پاک کردن لکه خون از روی لباس یا پارچه را تکرار کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو