معرفی گل بواردیا و نحوه نگهداری از این گیاه

معرفی گل بواردیا و نحوه نگهداری از این گیاه


منبع: آرگا

62

1399/8/21

14:02


توجه داشته باشید که پرورش و نگهداری گل بواردیا چندان سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مطلب به راحتی از گیاه خود مراقبت نمایید و گیاهی زیبا و پربار داشته باشید با ما همراه باشید.

معرفی گل بواردیا و نحوه نگهداری از این گیاه

بهتر است بدانید که در واقع بواردیا گیاهی با برگ و شاخه های پرپشت و گل هایی متنوع می باشد که مقایسه برگ ها و گل های آن در کاشت های گروهی به صراحت روشن است البته اگرچه که در آپارتمان ها به عنوان یک گیاه خانگی مورد استفاده قرار می گیرد اما در طی فصول بهار و تابستان در فضای خارج از اتاق نگهداری می شوند.

آشنایی با اصول نگهداری گل بواردیا

گیاه بواردیا در واقع از دسته گیاهان راسته و همیشه سبز علفی می باشد که بومی مناطق گرمسیری قاره آمریکا محسوب می شود و دارای بیش از ۳۰ گونه مختلف درختچه ای است. این گیاه زیبا در اغلب موارد دارای ارتفاعی ۰.۶ الی ۱.۵ متر هستند و برگ های آن نیز به طول ۳ الی ۱۱ سانتی متری می باشند. گل های قیفی شکل آن معمولا به شکل خوشه ای در انتهای ساقه قرار گرفته اند و معمولا در رنگ های سفید، کرم، زرد و صورتی مشاهده می شوند. گل های بواردیا عموما در طی فصل پاییز شکل گرفته و شکوفا می شوند و البته برخی گونه های دیگر این گیاه دوگره هستند و آن ها را می توان به عنوان یک گیاه زینتی و گلدانی و همچنین به منظور تهیه شاخه گل عروس پرورش داد.

چگونگی نگهداری گل بواردیا

دستورالعمل کاشت و تکثیر بواردیا:

توجه داشته باشید که می توان گیاه بواردیا را با استفاده از قلمه های ساقه که معمولا در انتهای فصل بهار و یا در طی فصل تابستان تهیه می شوند تکثیر نمود و به همین منظور در ادامه به بیان مراحل تکثیر این گیاه زیبا به طور کامل پرداخته ایم:

در ابتدا لازم است قلمه های جوان را از گیاه مادری جدا نموده و سپس در بستری حاوی خاک های غنی کشت کنید. توجه داشته باشید که قلمه ها برای اینکه بتوانند عمل ریشه زایی را به خوبی انجام دهند باید در مکانی با دمای ۲۰ درجه سانتی گراد در طول شب و همچنین ۲۵ درجه سانتی گراد در طول روز نگهداری شوند. همچنین که باید گیاه را به دور از تابش نور مستقیم قرار دهید تا گیاه دچار پوسیدگی نشود. رطوبت محیط کشت گیاه بایستی در حد ۹۸ درجه سانتی گراد نگه داشته شود زیرا میزان آبی که قلمه های این گیاه از دست می دهند بسیار زیاد است. بهتر است بدانید که اگر شرایط کشت به خوبی مهیا شده باشد مدت زمان ۱۱ الی ۱۴ روز طول خواهد کشید تا ریشه زایی قلمه ها انجام گیرد.

دستورالعمل تکثیر گیاه بواردیا

شرایط مورد نیاز برای نگهداری گیاه بواردیا:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید و به همین منظور در ادامه به بیان برخی از شرایط لازم برای پرورش و حتی نگهداری گل بواردیا پرداخته ایم:

آبیاری:

در روند نگهداری گل بواردیا معمولا در فصل بهار و تابستان حداقل به دو مرتبه آبیاری در طول هفته نیاز دارند و به همین خاطر سطح خاک همواره مرطوب خواهد ماند. توصیه می شود که در طی فصل زمستان آبیاری را به هفته ای یک مرتبه کاهش دهید و همچنین باید اجازه دهید سطح خاک کامل خشک شده و سپس اقدام به آبیاری نمایید و به هیچ وجه خاک بستر را باتلاقی نکنید. لازم است تا در طول فصل بهار و تابستان هفته ای یکبار عمل غبارپاشی را انجام دهید و مراقب باشید تا گل ها مرطوب نشوند. همچنین می توانید جهت تامین رطوبت پایدار به زیر گلدانی سنگریزه دار نیز آب اضافه نمایید.

نحوه آبیاری گیاه بواردیا

دما و نور:

توجه داشته باشید که دمای ایده آل برای پرورش گیاه بواردیا در طول تابستان حداکثر ۲۹ درجه سانتی گراد و در طول فصل زمستان حداقل ۱۳ درجه سانتی گراد است. همچنین که گیاه در تابستان جریان ملایم هوا را می پسندد و معمولا توصیه می شود در زمستان گیاهتان را در اطراف شوفاژ قرار ندهید. گیاه بواردیا نور کافی و غیر مستقیم را بر تمامی نورهای دیگر ترجیح می دهد و به همین خاطر نباید گیاهتان را در معرض نور مستقیم قرار دهید.

کوددهی:

لازم است تا گیاه خود را در طول فصل تابستان هر دو هفته یک مرتبه با مواد مغذی مایع و یا جامد محلول در آب تغذیه نمایید و البته که باید کوددهی را بر اساس دستورالعمل نوشته شده بر روی بسته انجام دهید. توجه داشته باشید که با فرا رسیدن زمان گلدهی حتما از مقدار کوددهی بکاهید.

خاک:

این گیاه زیبا در واقع برای رشد نیاز به خاکی غنی همراه با زهکشی ایده آل دارد. توجه داشته باشید که اگر برگ های جدید ریز و رنگ پریده هستند این موضوع می تواند نشانه کمبود مواد غذایی باشد که بنابراین توصیه می شود از تقویت کننده های خاک مانند پیت ماس و پرلیت در خاک بستر گیاه خود استفاده نمایید.

شرایط لازم برای نگهداری گل بواردیا

تعویض گلدان:

بهتر است بدانید که زمان ایده اۀ برای تعویض گلدان گیاه بواردیا زمانی است که ریشه ها از زیر گلدانی بیرون زده اند. برای انجام این کار باید یک گلدان بزرگ تر از گلدان قبلی تهیه نموده و گیاه را از بستر اصلی خارج کرده و خاک های آن را بتکانید و سپس درون گلدان جدید قرار دهید. البته که توصیه می شود شاخه های خشک شده گیاه را نیز جدا کنید تا روند رویش آن به تعویق نیافتد.

هرس کردن:

به طور کلی زمانی که گلدهی گیاه به پایان رسید باید ساقه ها را به گونه ای کوتاه کنید تا فقط دو جفت برگ بر روی آن باقی بماند و به عبارتی رشد شاخه های جدید تحریک گردد. پس از کوتاه نمودن ساقه ها باید بستر کشت را در مکانی قرار دهید تا ۱۶ الی ۱۸ ساعت روشنایی داشته باشد. به مدت ۸ الی ۱۰ هفته گیاهتان را به خوبی آبیاری کرده و تغذیه آن را نیز انجام دهید. سپس گیاه را به مکانی انتقال دهید که دارای ۹ الی ۱۰ ساعت روشنایی در طول روز باشد و همچنین به مدت ۵ الی ۶ هفته آبیاری و تغذیه آن را به خوبی انجام دهید تا شاخه گل ها شکل بگیرد. توجه داشته باشید که اگر جوانه های انتهایی هرس نشوند شاخه ها به تدریج بلند و منحرف خواهند شد و بدین ترتیب گلدهی آن نیز به تاخیر خواهد افتاد.

اصول هرس کردن گیاه بواردیا

مقابله با آفات و بیماری ها:

کنه تار عنکبوتی معمولا موجب زرد شدن برگ ها و همچنین بستن تار عنکبوت در سطح زیرین برگ ها می شود. شپشک های آرد آلود نیز از شیره گیاه تغذیه کرده و باعث کاهش رشد گیاه، زردی برگ ها، ضعف عمومی، چسبناک شدن برگ ها به خاطر تولید این ماده می شود. همچنین سایر آفات از جمله مگس های سفید، تریپس، شته و لارو نیز ممکن است برای این گیاه زیبا مشکلاتی ایجاد کنند که در این میان می توانید با استفاده از سموم آفت کش به رفع این آفات بپردازید. از بیماری های رارج در گیاه بواردیا می توان به پوسیدگی ریشه ها اشاره کرد که در طول زمستان که شدت نور اندک و دما پایین است می تواند مشکلاتی برای گیاه ایجاد کند. به همین خاطر می توانید برای رفع این بیماری بستر گیاه تان را به مکانی با نور مناسب و همچنین دمای بیشتر انتقال دهید. همچنین می توانید برای آشنایی با نحوه پرورش گل عدسی و پرورش گل تکوما کلیک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو