نکاتی درباره مصرف قرص زوپیکلون و اطلاعات دارویی آن

نکاتی درباره مصرف قرص زوپیکلون و اطلاعات دارویی آن


منبع: آرگا

73

1399/8/21

20:06


افرادی که در خواب شبانه خود مشکل دارند باید طبق نظر پزشک از قرص های خواب آور استفاده کنند. قرص زوپیکلون از دیگر انواع این دارو ها می باشد که در ادامه این مطلب به معرفی آن پرداخته ایم.

نکاتی درباره مصرف قرص زوپیکلون و اطلاعات دارویی آن

بی خوابی و یا ایجاد اختلال در نحوه خواب از مشکلاتی است که بیشتر افراد به آن مبتلا می شوند. در صورتی که برای به خواب رفتن مشکل دارید و یا در طی شب چندین مرتبه بیدار می شوید، صبح خیلی زود از خواب بیدار می شوید باید تحت نظر پزشک از یکی از قرص های خواب آور با رعایت نکات منحصر استفاده کنید. قرص زوپیکلون از دیگر انواع این قرص ها می باشد که در ادامه مطلب به معرفی آن با توجه به نکاتی که باید رعایت کنید و عوارضی که در پی خواهد داشت، پرداخته ایم.

قابل به ذکر است که این قرص در گروه دیگر دارو های Z با تاثیر گذاری بر روی پیام های مغزی قرار دارد که در نهایت به بروز خواب آلودگی منجر می شود. همچنین این قرص زمان خواب را افزایش داده و به افزایش کیفیت خواب شبانه در شما می پردازد.

معرفی قرص زوپیکلون

معرفی قرص زوپیکلون

به طور کلی این قرص بر روی مواد شیمیایی مغز شما تاثیر گذار است که از این رو به خواب آلودگی و در نهایت تاثیرات آرام بخشی منجر می شود.

قرص زوپیکلون را باید در طی مدت زمان کوتاهی به صورت کمتر از ۱۰ روز مصرف کرد، چرا که بدن به سرعت احساس وابستگی به آن پیدا خواهد کرد که طی تحقیقات انجام شده این احساس پس از ۱۰ روز مصرف و طولانی شدن روند بروز پیدا خواهد کرد.

پیشنهاد می شود که در صورتی روی به مصرف این قرص بیاورید که داروی درمانی دیگری برایتان تاثیر گذار واقع نبوده است و دیگر روش های تسکین اعصاب و آرام بخش برایتان موثر واقع نشده است.

گفتنی است که این قرص به بهبود خواب شما می انجامد و با استفاده از آن خیلی سریع به خواب خواهید رفت و در طی شب نیز از بیدار شدن های متعدد پیشگیری می شود.

به طور کلی زوپیکلون به شکل قرص در بازار موجود است که شکل مایع آن برای افرادی است که در بلع قرص با مشکل مواجه هستند. توجه داشته باشید که نوع مصرف آن نیز باید توسط پزشک مشخص گردد.

  • اطلاعات دارویی

  1. برای تاثیر گذاری این قرص در عملکرد های بدن زمانی در حدود ۱ ساعت نیاز است.
  2. به طور کلی این قرص برای ۲ الی ۴ هفته تجویز می شود؛ چرا که بدن خیلی زود به آن عادت خواهد کرد و طی تحقیقات انجام شده این چنین مشخص است که این احساس پس از زمان مشخص شده ایجاد می گردد.
  3. عوارض جانبی مصرف این قرص احساس طعم فلز در دهان، خشکی دهان و از دست دادن هوشیاری در طی روز است.
  4. اگر به مصرف بسیاری از نوشدینی های الکلی در طی روز اعتیاد دارید، نباید به مصرف این قرص روی بیاورید. چرا که شما را به خوابی عمیق فرو می برد که بیدار شدن به سختی انجام پذیر است.
  5. قرص زوپیکلون را در اصطلاحی دیگر با نام تجاری زیمووین هم شناسایی می کنند.

نحوه مصرف قرص زوپیکلون

  • چه افرادی می توانند از این قرص استفاده کنند؟

افراد بیش از ۱۸ سال سن می توانند از این قرص استفاده کنند، اما توجه داشته باشید که امکان دارد برای برخی از افراد مناسب نباشد.

  • موارد منع مصرف

توجه داشته باشید که در صورت ابتلا به هر یک از مشکلات گفته شده در ادامه، باید از مصرف آن اجتناب کنید. مگر آن که تحت نظر پزشک این تجویز صورت گرفته باشد.

  1. ابتلا به انواعی از آلرژی های دارویی در گذشته
  2. ابتلا به عارضه های کبد و کلیه
  3. ابتلا به برخی از بیماری های میاستنی گراویس که در نهایت به ضعف ماهیچه منجر می شود.
  4. ابتلا به هر یک از مشکلات تنفسی و یا آپنه خواب
  5. ابتلا به هریک از بیماری های روانی
  6. اعتیاد به نوشیدنی های الکلی و مواد مخدر
  7. قصد بارداری و یا وجود در طی دوران حاملگی و شیردهی
  • در صورت فراموشی یکی از دز های دارویی، چه باید کرد؟

در صورتی که مصرف این قرص را پیش از خواب فراموش کرده اید، جای هیچ نگرانی نیست و از شب بعد به روند عادی مصرف این قرص ادامه دهید.

توجه داشته باشید که هرگز از یک قرص در یک شب استفاده نکنید و در صورت فراموشی نیز مقدار آن را دو برابر نکنید.

عوارض دارویی قرص زوپیکلون

عوارضی که این قرص در پی دارد

به مانند بسیاری از دارو ها این قرص نیز از عواقبی برخوردار است که در صورت آکاهی باید به صورت محتاطانه مصرف گردد. گفتنی است که نحوه بروز هر یک از این عوارض در هر فرد متغیر و متفاوت می باشد.

  • ایجاد وابستگی

گفتنی است که در صورت مصرف بیش از چندین هفته، احتمال ایجاد وابستگی به قرص نیز افزایش می یابد. برخی از افراد بیش از دیگران نسبت به آن حساس می شوند و رهایی از مصرف قرص برایشان بسیار سخت است.

توجه داشته باشید که این عارضه در افراد مبتلا به افسردگی، سابقه مصرف دارو و یا اعتیاد به مواد مخدر بسیار بیشتر است که از این رو باید بیشتر مراقبت بود.

  • از دست دادن هوشیاری

از دست دادن هوشیاری به مانند خواب آلودگی، گیجی، سرگیجه، چرت زدن و یا خستگی بیش از حد به گروه دیگر عوارض مصرف این قرص تعلق دارد. در صورت مصرف توسط فردی سالخورده امکان به خطر افتادن سلامتی بسیار وجود دار که از این رو بایستی با پزشک مربوطه مشورت داشته باشید.

در حین مصرف برای پیشگیری از برو این عوامل نیز باید از مصرف نوشیدنی های الکلی پرهیز داشته باشید.

  • تغییر مزه دهان

احساس مزه متفاوت در زبان و خشکی دهان را امکان دارد به موقع شروع مصرف این قرص تجربه کنید، اما جایی نگرانی نیست چرا که با گذشت زمان بر طرف خواهد شد.

مکانسیم تاثیر قرص زوپیکلون به چه صورت است؟

در صورت سختی تحمل این وضعیت می توانید از پزشک مربوطه مشورت بگیرید.

  • نوسانات خلقی

تغییر در رفتار و خلق و خو نیز از دیگر عواقبی به شمار می آید که در هر فرد نحوه بروز آن متفاوت است.

در صورتی که از مطالعه این بخش از اطلاعات دارویی در کنار تیم آموزشی مجله آرگا به خوبی بهره بردید، پیشنهاد می کنیم که با کلیک به روی دیگر مطالب مرتبط همانند معرفی انواع قرص خواب آور و قرص کلوپیدوگرل باری دیگر ما را همراهی کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو