«کاظم غریب آبادی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در وین چهارشنبه شب توضیحاتی را در خصوص گزارش جدید آژانس درباره راستی‌آزمایی اجرای تعهدات هسته‌ای ایران ذیل برجام ارائه کرد.

غریب آبادی در خصوص گزارش جدید آژانس اظهار داشت: این گزارش در کنار تائید کاهش تعهدات برجامی ایران و اقدامات ایران در این راستا، به همکاری میان ایران و آژانس در حوزه های مختلف اشاره و همچنین اظهار می دارد آژانس به فعالیت های راستی آزمایی و نظارتی خود درخصوص تعهدات مرتبط ایران ادامه داده است.

وی افزود: ایران علاوه بر تداوم تولید آب سنگین و ذخیره آن، مقادیری نیز افزون بر 2.2 تن آب سنگین به خارج صادر کرده و همچنین 1.3 تن نیز در راستای فعالیت های تحقیق و توسعه خود مصرف کرده است.

غریب‌آبادی اضافه کرد: طبق گزارش آژانس، فعالیت های غنی سازی در نطنز و فردو، از جمله با ماشین های جدید، و غنی سازی تا 4.5 درصد و فراتر از 3.67 درصد مقرر در برجام، همچنان ادامه دارد.

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین ادامه داد: گزارش به تصمیم اخیر ایران برای انتقال سانتریفیوژهای تحقیق و توسعه به زیر زمین در نطنز اشاره کرده و گفته است که ایران اعلام کرده در این راستا الزامات پادمانی را در نظر خواهد گرفت.

وی افزود: گزارش آژانس، میزان ذخایر اورانیوم ایران را تا 2 نوامبر، 2442.9 کیلوگرم اعلام کرده است، که برابر با حدود 3600 کیلو گرم اورانیوم با غنای پائین است.

غریب‌آبادی همچنین در خصوص نتایج بازدید آژانس از یکی از مکان‌های هسته‌ای مورد توافق خاطرنشان کرد: به‌رغم تفاوت نظرهای فنی ما با آژانس، تعاملات در این زمینه میان دو طرف با هدف حل و فصل نهایی موضوع همچنان ادامه دارد و باید از هرگونه اظهارنظر عجولانه پرهیز کرد.