آموزش بازی حکم برای افراد مبتدی با توضیحات کامل و جامع

آموزش بازی حکم برای افراد مبتدی با توضیحات کامل و جامع


منبع: آرگا

128

1399/8/22

00:02


به طور کلی بازی حکم از گذشته تا کنون مورد پسند بسیاری از افراد بزرگ و کوچک بوده که به همین خاطر ما در این مقاله سعی داریم شما را با آموزش بازی حکم و همچنین قوانین اصلی آن آشنا نماییم با ما همراه باشید.

آموزش بازی حکم برای افراد مبتدی با توضیحات کامل و جامع

همانطور که می دانید بازی حکم یکی از پرطرفدار ترین بازی های پاسور در نزد ایرانیان است که معمولا با ۵۲ کارت اصلی بازی انجام می شود و اصول آن متکی بر شانس، بخت و مهارت بازیکن خواهد بود. این بازی را می توان به صورت های ۲ نفره، ۳ نفره و ۴ نفره آموزش و بازی کرد که البته محبوب ترین حکم گونه ۴ نفره است که به صورت تیمی بازی انجام می شود.

آموزش بازی حکم

بهتر است بدانید که حکم نام بازی با ورق های ۵۲ تایی می باشد که بر اساس بخت و مهارت انجام می شود. محبوب ترین نوع این بازی ۴ نفره بودن آن است اگرچه که گونه های دو نفره، سه نرفه و شش نفره آن هم بازی می شود. در بازی چهار نفره بازیکنان دو به دو یار یکدیگر محسوب می شوند و دیگر گونه ها به جز شش نفره هر بازیکن بر علیه بازیکن دیگر بازی می کند. توجه داشته باشید که اساس برد و باخت در هر دور بازی بر اساس برنده شدن در هفت بازی یا هفت دست بازی استوار می باشد و در واقع اساس برنده شدن در هر دست بازی گرفتن امتیاز هفت است که به هر کدام از این امتیاز ها دست گفته می شود و برنده شدن هر امتیاز را نیز دست گرفتن می نامند. برای مثال ممکن است در بازی پنجم از هفت بازی بازنده شش دست گرفته باشد و گروه برنده هم هفت دست دارد. اما دقت داشته باشید که در گونه چهار نفره معمولا امتیاز برای تیم لحاظ می شود و نه فرد.

چگونگی آموزش بازی حکم

شناخت برگ ها:

معمولا برگ ها در آموزش بازی حکم شامل ۴ خال می باشند یعنی به ۴ دسته اصلی تقسیم می شوند که در ادامه به بیان آن ها پرداخته ایم:

خال خشت: که به شکل لوزی و قرمز رنگ هستند.

خاک پیک: به شکل عدد ۵ است که پایه هم دارد و به رنگ مشکی می باشد.

خال دل: به شکل قلب می باشد و قرمز رنگ است.

خال خاج یا گشنیز: به شکل برگ و مشکی رنگ می باشد.

بهتر است بدانید که این خال ها در هر بازی بر اساس نوع حکم ارزش و اعتبار خاص پیدا می کنند.

هر خال نیز دارای ۱۳ برگ می باشد که به ترتیب K، Q، J و ۱، ۲، ۳، ۴، ۵، ۶، ۷، ۸، ۹، ۱۰ می باشند.

از شماره های ۱ تا ۱۰ که به صورت عدد نمایان شده اند ارزش هر کدام مساوی با شماره همان کارت خواهد بود.

معمولا برگ آس یا تک A در حکم های چهار گانه (خاج، پیک، خشت و دل) سرس، تک نرس بالاترین اعتبار و اهمیت را دارند.

برگ های باارزش در بازی حکم

سرباز: یک نقاشی مرد است که دارای کلاهی قرمز رنگ و علامت J  بر روی خود است. توجه کنید که ارزش سرباز برابر عدد ۱۱ می باشد.

بی بی: بی بی یک نقاشی زن است که دارای علامت هایی بر روی خود می باشد و ارزش آن را می توان عدد ۱۲ دانست.

شاه: شاه نیز یک نقاشی مرد است که دارای کلاهی زرد و علامت هایی بر روی خود است. ارزش آن را نیز می توان عدد ۱۳ در نظر گرفت.

بنابراین تمامی برگ ها بر اساس ارزش از کم به زیاد اینگونه خواهد بود: تک، شاه، بی بی، سرباز، ۱۰، ۹، ۸، ۷، ۶، ۵، ۴، ۳، ۲.

توجه داشته باشید که به صورت پیش فرض خال ها بر روی یکدیگر هیچ گونه برتری ندارند به جز یک خال که خال حکم نامیده می شود و پایین ترین برگ آن یعنی عدد ۲ بر سایر خال ها یا همان تک برتری دارد.

همچنین خال حکم در آغاز هر دست بازی توسط فردی که حاکم است تعیین خواهد شد و تفاوت حاکم با سایر بازیکنان در همین توانایی تعیین حکم و آغاز بازی آن ها است.

برگ های بازی حکم

چگونگی تعیین حاکم در بازی:

بهتر است بدانید برای اینکه بتوانیم حاکم بازی را مشخص کنیم ابتدا باید یکی از افراد کارت ها را پخش کند و در مقابل هر یک از افراد بازی یک کارت قرار دهد. سپس اولین بازیکنی که کارت آس را داشته باشد از هر خالی که باشد به عنوان حاکم بازی انتخاب می شود. پس از این که حاکم تعیین شد فردی که در سمت چپ وی نشسته بایستی کارت ها را بردارد و بر بزند و سپس آن ها را بر اساس قانون پخش کارت در میان افراد پخش کند که اصطلاحا این کار را دست دادن می نامند.

نحوه دست دادن در بازی:

توجه داشته باشید که در آموزش بازی حکم بازیکنی که قرار است کارت ها را بر بزند باید در این مرحله از فرد حاکم شروع کند و به هر نفر ۵ کارت بدهد. سپس صبر کند تا حاکم حکم را بر اساس خال هایی که در دست دارد تعیین نماید. به طور کلی پس از اینکه حاکم حکم را تعیین کرد و به هر بازیکن چهار کارت دیگر داده می شود که در نتیجه کارت ها تمام خواهند شد. اگر این مراحل را به درستی طی کرده باشید هر بازیکن باید ۱۳ کارت در دست داشته باشد.

حاکم چگونه حکم را تعیین می کند؟

به طور کلی نحوه تعیین حکم کاملا سلیقه ای می باشد و دقیقا بر اساس استراتژی های حاکم انجام خواهد شد اما اصولا حاکم خالی را به عنوان حکم انتخاب می کند که کارت های باارزش تری از آن را در دست خود داشته باشد. برای مثال اگر در دست حاکم یک آس و سرباز، پنج دل، یک ده خشت و یک سه خاج داشته باشد عاقلانه تر است که دل را به عنوان حکم بازی انتخاب نماید. البته که گاهی اوقات ممکن است تعداد خال های مختلف در دست حاکم با هم برابر باشند.

اصول تعیین حکم در بازی

روش آموزش و انجام بازی:

خب توجه داشته باشید پس از اینکه حکم بازی مشخص شد و ورق ها بین بازیکنان تقسیم شد، هر بازیکنی بر اساس سلیقه خود آن ها می چیند و سرانجام بازی شروع خواهد شد.

از آنجایی که حاکم شروع کننده بازی است بر اساس انتخاب خود یک کارت بر روی زمین قرار می دهد و سپس به ترتیب بازیکنان دیگر باید یکی از کارت های خود را مطابق با خال حاکم بر روی زمین بگذارند.

پس از اینکه هر چهار بازیکن کارت خود را قرار دادند باید بررسی شود که کدام کارت ارزش بیشتری نسبت به سایرین دارد. بعد کارتی که ارزش بیشتری داشت می تواند تمام دست را جمع کند و یک امتیاز بگیرد. معمولا دست توسط یکی از اعضای گروه جمع می شود و به عنوان امتیاز در مقابل یکی از بازیکنان هم گروه قرار می گیرد.

برای ادامه بازی باید بازیکنی که دست را جمع کرده بازی را آغاز کند و به انتخاب خود یکی از خال ها را بر روی زمین قرار بدهد. توجه داشته باشید که اگر یکی از بازیکنان کارتی از خالی که بازی می شود را در دست نداشته باشد می تواند برای گرفتن امتیاز یکی از راهکارهایی را که در ادامه بیان کرده ایم انجام دهد:

حکم را برش دهد:

یعنی اگر کارت خالی که در وسط زمین است در دست بازیکنی نباشد و در عوض کارت خال حکم را در دست داشته باشد می تواند ار خال حکم استفاده کند و دست را ببرد. زیرا که ارزش کارت حکم بسیار زیاد است و امتیاز دست به او تعلق خواهد گرفت. حال اگر دو نفر از بازیکنان به دلیل اینکه خال بازی را ندارند این کار را انجام دهند آن وقت دست به کسی تعلق می گیرد که خال حکم او ارزش بیشتری داشته باشد.

رد دادن در حکم:

همچنین در آموزش بازی حکم اگر بازیکنی خال بازی را در دست نداشته باشد و نخواهد از خال بازی حکم هم استفاده کند می تواند خالی غیر مرتبط را در وسط زمین قرار دهد که در اصطلاح این کار را رد دادن می نامند.

مراحل انجام بازی حکم

برنده شدن در بازی:

بهتر است بدانید که در نهایت هر گروهی که ۷ دست بگیرد برنده این بازی خواهد بود و راند را برده است و در نتیجه یک امتیاز دریافت می کند. اینکه در مجموع چند راند بازی شود کاملا سلیقه ای بوده و مطابق نظر بازیکنان حاضر در بازی انجام خواهد شد. همچنین معمولا گروهی که امتیاز ۳ یا ۵ دریافت کند برنده بازی خواهد بود.

قوانین امتیاز دهی در بازی حکم:

کوت کردن: در صورتی که تیم حاکم بتواند ۷ دست بگیرد و بازی را برنده شود و در مقابل تیم حریف نتوانسته باشد هیچ امتیازی دریافت کند اصطلاحا می گوییم که تیم بازنده کوت شده است زیرا نتیجه بازی را ۰ به ۷ واگذار نموده است.

برکوت کردن: توجه داشته باشید که اگر تیم حاکم نتواند در کل بازی امتیازی بگیرد و تیم مقابل او را ۰ به ۷ برده باشد می توان گفت که تیم حاکم برکوت شده است که در این حالت امتیاز تیم حریف سه برابر حالت عادی محسوب می گردد.

کوت دست شش: اما اگر تیمی در راند ۶ تیم دیگری را کوت نماید به ضررش خواهد بود زیرا در این حالت امتیاز برنده ۱ و امتیاز تیم بازنده ۶ خواهد بود و اصولا طبق توافقی که پیش از شروع بازی انجام می شود پس از اتفاق تیم بازنده حاکم بازی خواهد شد.

بام: توجه داشته باشید که در آموزش بازی حکم اگر یک تیم ۷ دست گرفته باشد و بخواهد بازی را ادامه دهد و همچنین بتواند تمامی ۱۳ دست ممکن را در یک راند بگیرد می توان گفت که بام اتفاق افتاده است.

آشنایی با قوانین بازی حکم

همچنین در ادامه پیشنهاد می شود با کلیک بر روی لینک های مقابل با بازی هفت خبیث و همچنین بازی تخت نرد نیز آشنا شوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو