ادویه آرومات (Aromat) : ترکیبات پودر آرومات چیست ؟

ادویه آرومات (Aromat) : ترکیبات پودر آرومات چیست ؟


منبع: دلگرم

118

1399/8/22

09:16


ادویه آرومات (Aromat) : ترکیبات پودر آرومات چیست ؟

پودر آرومات چیست ؟

آرومات (Aromat) نام تجاری یک نوع ادویه عمومی است که با برند “Knorr” مربوط به گروه “Unilever” در سوئیس و آفریقای جنوبی به صورت انبوه تولید می شود. این نوع ادویه در بازار به فروش می رسد و کمتر کسی به فکر درست کردن آن در منزل است.

پودر آرومات در بسته بندی های مختلف وجود دارد اما ادویه آرومات اصل، در بطری پلاستیکی قرمز رنگ با برچسب زرد که نام خود را روی برچسب سبز رنگ نوشته است به فروش می رسد.

اولین بار در سال ۱۹۵۳ آرومات به عنوان چاشنی فست فودها معرفی شد، اما کم کم انواع جدید آرومات با طعم های انواع سوپ و سس تولید شد. مناطقی که بیشتر از آرومات استفاده می کنند و این ادویه در بین آن ها محبوب است، اروپا، آفریقای جنوبی، استرالیا، هنگ کنگ و بخش هایی از خاورمیانه می باشد.

ادویه کنور

ادویه aromat

کاربرد ادویه آرومات

همانگونه که ذکر شد، ادویه آرومات یک نوع چاشنی عمومی است و برای بسیاری از غذاها استفاده می شود. در واقع میزان مصرف و کاربرد پودر آرومات را می توان با زردچوبه مقایسه کرد.

ادویه آرومات با عطر مطبوع خود می تواند طعم خوشی به غذاها و سس ها هدیه کند. کاربرد آرومات به اندازه ای است که از آن در انواع سس، پیش غذا، سوپ، خوراک، سس سالاد، سیب زمینی سرخ کرده و سایر غذاها استفاده می شود.

حتی ادویه آرومات را می توان روی میز غذاخوری قرار داد و مانند نمک و فلفل به عنوان چاشنی به غذاها و سالادها اضافه کرد. همچنین می توان این ادویه را قبل از گریل کردن به گوشت اضافه کرد.

در میان مناطقی که از پودر آرومات استفاده می کنند، آفریقای جنوبی بیشترین میزان مصرف از این ادویه را دارند.

کاربرد پودر آرومات

از ادویه آرومات در چه غذاهایی استفاده می شود ؟

ترکیبات پودر آرومات

ترکیبات ادویه آرومات عبارتند از:

پودر عصاره مرغ در ادویه آرومات

یکی از محتویات ادویه آرومات، پودر عصاره مرغ است. در زمان های قدیم خانم ها تکه ای مرغ را با سبزیجات یا بدون آن ها می پختند و بعد، از عصاره این مواد در پخت غذاها استفاده می کردند. اما به تدریج پودر عصاره مرغ صنعتی به بازار آمد.

این عصاره ها از پختن گوشت مرغ در کارخانه و اضافه کردن چاشنی و ادویه به آن، تولید می شوند.

نمک از ترکیبات ادویه آرومات

نمک یکی از افزودنی های واجب هر غذاست. با نمک می توان به غذا طعم داد. پس برای اینکه بتوانید ادویه آرومات درست کنید، باید مقداری نمک به آن اضافه نمایید تا دیگر نیازی به اضافه کردن نمک به غذا نباشد.

در میزان مصرف نمک توجه کنید زیرا مصرف بیش از حد نمک موجب بروز مشکلاتی برای سلامتی می شود.

سیر در ترکیب ادویه آرومات

سیر یکی از سبزیجات بسیار مفید برای بدن است. برخی از افراد به بوی سیر علاقه ای ندارند و در پخت غذا از آن استفاده نمی کنند. اما اگر سیر را به عنوان ترکیبات ادویه بکار ببرید، بوی آن مشکلی ایجاد نمی کند و با سایر اجزای ادویه آرومات، می تواند عطر فوق العاده ای به غذا ببخشد.

ترکیبات ادویه آرومات: فلفل

اگر می خواهید ادویه آرومات شما یک طعم تندی ملایم داشته باشد، می توانید از کمی فلفل در آن استفاده کنید. همچنین می توانید از انواع مختلف فلفل در تهیه این نوع ادویه بهره ببرید.

ادویه آرومات

پودر آرومات چیست ؟

موادی که در بالا ذکر شد، جزو ترکیبات اصلی پودر آرومات به شمار می رود. اما تولیدکنندگان صنعتی بر اساس منطقه ای که می خواهند این ادویه را در آنجا عرضه نمایند، در ترکیبات آرومات تغییراتی به وجود می آورند.

به عبارتی دیگر محتویات ادویه آرومات در یک منطقه با منطقه ی دیگر متفاوت است. در بعضی جاها آرومات ذرت عرضه می شود و در جای دیگر آرومات گندم !

به عنوان مثال پودر آرومات بازارهای آفریقای جنوبی شامل مواد زیر است:

  • نمک
  • آرد ذرت
  • طعم دهنده گلوتامات مونون سدیم
  • عصاره مخمر
  • چربی گیاهی هیدروژنه شده (روغن نخل، حاوی آنتی اکسیدان TBHQ)
  • عامل ضد انعقاد (E551)
  • تقویت کننده طعم (E631، E627) شامل عصاره گوشت یا مرغ
  • ورقه های قارچ
  • پیاز خشک شده
  • ادویه جات ترکیبی شامل زنجبیل، زردچوبه و کرفس
  • پودر سیر
  • طعم دهنده (پیاز)

اگر شما رژیم غذایی خاصی دارید و یا خوردن برخی مواد غذایی برای شما مضر است، حتما قبل از مصرف ادویه آرومات، محتویات آن روی جعبه را مطالعه کنید و در مصرف آن احتیاط نمایید.


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو