آیت‌الله رئیسی، رئیس قوه قضائیه در نوزدهمین همایش سراسری دادستان‌های سراسر کشور که امروز برگزار شد، اظهار کرد: برای همه ما و دادستان‌ها مهم است که حکم و موضوع شناخته شود؛ گاهی در فهم حکم ممکن است دچار مشکل شویم. فهم موضوع و شجاعت در فهم موضوع خیلی مهم است؛ تناسب بین حکم و موضوع نیز مهم است؛ با استناد به قانون، تصمیم گرفتن و حکم صادر کردن مهم است؛ در این سیر بایستی تلاش و ایستادگی کرد.

رئیس دستگاه قضا گفت: بخشنامه کرامتی که صادر کردیم جهت اقدام لازم بود، این مسأله توصیه اخلاقی نیست، باید در جلسات نشست قضایی به بندهای آن توجه شود. نباید کسی از دادگستری گله داشته باشد که دادگستری به سخن ارباب رجوع و مدعی توجه نمی‌کند یا با بی‌حوصلگی با پرونده‌ها برخورد شود.

آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: بخشنامه‌هایی صادر کردیم که چنانچه به اکثر آنها نگاه کنیم، عامل اجرای این بخشنامه‌ها، دادستان‌ها هستند؛ به بند بن سند امنیت قضایی که نگاه کنید باید توسط دادستان‌ها اجرا شود؛ مرور این دستورالعمل‌ها و پایش کردن این رصدها در ارتباط با اجرایی شدن آنها بسیار مهم است؛ به کسانی که نسبت به این قضایا عنایت کمتر دارند، تذکر داده شود.

رئیس قوه قضائیه گفت: نظارت بر ضابطین و کار آنها و نه تسلیم ضابط شدن، امر مهمی است؛ دادستان‌ها دقیق اظهارنظر کنند، حوصله در اظهارنظر بسیار مهم است؛ اطلاع پیدا کردن هر روز نسبت به بازداشتی‌ها و وضعیت و شرایطی که برای زندان‌ها وجود دارد، مهم است؛ آن دسته از مواردی که به منع پیگرد و برائت منتهی می‌شود، نیاز به توجه ویژه دارد.

آیت الله رئیسی بیان داشت: دادرسی را نمی‌شود تعطیل کرد؛ در شرایط کرونایی موظفیم در دادسراهای سراسر کشور تمهیداتی داشته باشیم تا مردم آسیب نبینند؛ به کسی که سابقه سرقت دارد و با شرارت امنیت جامعه را تهدید می‌کند به هیچ عنوان نباید ارفاق کرد؛ نمی‌شود با امنیت شوخی کرد و این خط قرمز ماست؛ کسی که کیف قاپی می‌کند و موبایل مردم را می‌دزدد با او باید برخورد قاطع کرد؛ دادستان‌ها با همکاری همه بخش ها کاری کنند افراد شرور مجال و میدان پیدا نکنند.

ادامه دارد