مراحل کاشت مو چیست؟ + تصویر

مراحل کاشت مو چیست؟ + تصویر


منبع: زیبامون

393

1399/8/22

10:59


در این بخش از زیبامون مراحل کاشت مو رو به شکل مرحله به مرحله ببینید و با این روش بیشتر آشنا شوید!

مراحل کاشت مو چیست؟ + تصویر

اگر تصمیم خودتون رو برای انجام کاشت مو گرفته باشید، مطمئنا تا به حال تحقیق و بررسی‌های زیادی رو در رابطه با روشهای مختلف کاشت مو انجام دادید و اطلاعات مفیدی در این زمینه کسب کردید. این روشها میتونن یکی از انتخابهای خیلی خوب برای افرادی باشند که با ریزش مو شدید مواجه هستند و یا بخش زیادی از موهاشون رو از دست دادند و دچار کچلی یا طاسی شدند.

با انجام کاشت مو، نه تنها ظاهر طبیعی و زیبایی برای موها به وجو دمیاد بلکه باعث میشه تا اعتماد به نفس بیشتری هم برای فرد به وجود بیاد.

بسیاری از افراد برای اینکه بتونن با کاشت مو بهتر کنار بیان و درد و ناراحتی احتمالی کاشت مو رو بهتر تحمل کنند، ترجیح میدن تا با تمام مراحل کاشت مو به روشهای مختلف آشنا باشند و با افزایش اطلاعات خودشون در این زمینه، بهترین کاشت مو رو داشته باشند!

ما در این بخش از زیبامون دات کام، تمام مراحل کاشت مو به روش fit یا fue رو براتون گردآوری کردیم تا شما هم با این مراحل بیشتر آشنا بشید و بتونید بهتر و راحتتر در رابطه با انجام یا عدم انجام کاشت مو تصمیم بگیرید.

 

حتما بخوانید: خطرات کاشت مو در مراکز غیر تخصصی

 

مراحل کاشت مو fit

کاشت مو به روش fit که با عنوان کاشت مو fue هم شناخته میشه، یکی از جدیدترین و رایج‌ترین روشها برای کاشت مو هست که نتایج خیلی خوبی رو هم به همراه داره. در این روش، خبری از جدا کردن یک لایه پوست برای انجام کاشت مو نیست و فقط فولیکولهای مو به شکل دسته بندی شده یا به صورت جداگانه، با استفاده از ابزار مخصوصی جدا میشن و در محل مورد نظر کاشته خواهند شد.

مراحل کاشت مو fit به ترتیب زیر هست:

 

1. تصویر برداری و عکاسی از مراجعه کننده

تیم پزشکی کاشت مو، عکس‌های پزشکی رو در موقعیت‌های از پیش تعریف شده و با پس زمینه استاندارد برای مستند سازی و تجزیه و تحلیل نتایج بعد از کاشت مو از مراجعه کننده میگیرند!

هر بیمار دارای مجموعه عکسهایی با تمام مراحل درمان خود هست و این تصاویر توسط تیم پزشکی با دوربین خاصی گرفته میشه. در زیر میتونید چند نمونه از عکسهای گرفته شده قبل و بعد از کاشت مو به روش fue رو مشاهده کنید.

 

عکس برداری از مراحل کشت مو

 

2. مشخص کردن و علامت گذاری قسمتهای اهدا کننده و دریافت کننده مو

پزشک با دقت قسمتهایی از مو که قرار هست به عنوان اهدا کننده (بانک مو) باشند و همچنین قسمتهایی از سر که نیاز به کاشت مو داره رو مشخص میکنه. ناحیه اهدا کننده قسمتی از سر هست که موهای پیوندی رو به ناحیه گیرنده و طاس سر اهدا خواهد کرد.

قسمت گیرنده، معمولا با توجه به خط رویش طبیعی مو تعریف و مشخص میشه و ناحیه اهدا کننده مو هم به طور جزئی یا کلی باید اصلاح و تراشیده بشه.

 

علامت گذاری قسمتهای اهدا کننده و دریافت کننده مو

 

3. استخراج واحدهای فولیکولی از ناحیه اهدا کننده

بعد از آماده سازی قسمت اهدا کننده که معمولا در پشت سر یا قسمت جانبی سر قرار داره، از بی حسی موضعی استفاده میشه. از انجایی که موهای قسمت اهدا کننده فاقد کد ژنتیکی طاسی هستند، تمایلی به ریزش هم ندارند و به همین دلیل انتخاب خیلی خوبی برای کاشت مو محسوب میشن.

استخراج فولیکول از قسمت اهدا کننده با استفاده از ابزارهای جراحی با اندازه میلی متری به نام پانچ (punche) انجام میگیره. این ابزار دارای لبه استوانه‌ای تیز هست و قطری به اندازه 0.8 تا 1.1 میلی متر داره.

بعد از ایجاد برش با استفاده از پانچ، واحدهای فولیکولی با کمک پنس بسیار ظریف از پوست سر استخراج میشن. تعداد واحدهای فولیکولی استخراج شده در یک روش یک روزه از 1000 تا 2000 است که مقدار آن 2200 تا 6000 تار مو هست. با توجه به تراکم مو و فولیکول مو در قسمت اهدا کننده، این تعداد از یک فرد به فرد دیگر متفاوت خواهد بود.

در پایان استخراج، تعدادی واحد فولیکولی بدست میاد که وقتی در تعداد موهای موجود در هر واحد فولیکولی ضرب میشه تعداد دقیق موهای پیوندی حاصل خواهد شد.

 

استخراج واحدهای فولیکولی از ناحیه اهدا کننده

 

4. آماده سازی واحدهای فولیکولی

بلافاصله پس از استخراج، واحدهای فولیکولی در محلول خاصی قرار می‌گیرند که تازگی و طراوت این واحدهای فولیکولی رو حفط میکنه. یکی ازا عضای تیم پزشکی کاشت مو  fit یا fue، کا آماده سازی فولیکولهای مو رو با استفاده از میکروسکوپ استریوسکوپی (stereoscopic microscope) که بزرگنمایی خیلی خوبی رو ایجاد میکنه، آغاز میکنه.

آماده سازی و حفاظت مناسب از واحدهای فولیکولی برای موفقیت در پیوند و کاشت مو یکی از کارهای ضروری هست که در مراحل کاشت مو انجام میگیره.

 

اماده سازی فولیکول مو

 

حتما بخوانید: اگر قصد کاشت و پیوند ابرو دارید بخوانید!

 

5. ذخیره سازی و نگهداری واحدهای فولیکولی

حفظ و نگه داری مناسب واحدهای فولیکولی در دوره‌ای که خارج از بدن قرار دارند، از اهمیت زیادی برخوردار هست. این ذخیره سازی واحدهای فولیکولی یکی از اصلی ترین مراحل کاشت مو fit یا fue برای زنده نگه داشتن فولیکولهای مو تا زمان انجام کاشت مو محسوب میشه.

واحدهای فولیکولی باید در تمام مراحل کاشت مو تا لحظه کاشت، کاملا هیدراته و در دمای ایده آل باقی بمانند.

 

فولیکولهای مو

 

6. استراحت بیمار و تیم پزشکی

از آنجا که مراحل کاشت مو ممکنه 5 تا 8 ساعت طول بکشه و بیمار فقط تحت بی حسی موضعی هست، بین پایان مرحله استخراج و آغاز کاشت مو فاصله وجود داره. این وقفه کوتاه به طور متوسط 30 دقیقه طول میکشه و به بیمار و تیم پزشکی این فرصت رو میده تا یک وعده غذای سبک میل کنند و استراحت کوتاهی داشته باشند.

این وعده غذایی در اتاق ریکاوری یا در یک منطقه اختصاصی ارائه میشه تا از حریم خصوصی وی در کل مراحل کاشت مو اطمینان حاصل بشه.

 

7. کاشت واحدهای فولیکولی

در این مرحله از کاشت مو، بیهوشی در ناحیه گیرنده مو اعمال میشه و در جایی که قرار هست واحدهای فولیکولی کاشته بشن، میکرو سوراخ (سوراخهای خیلی ریز) ایجاد میشه.

این برش و سوراخ‌ها با استفاده از سوزنی به ضخامت کمتر از 1 میلی متر ایجاد میشه و عمق برش دقیقا به اندازه طول فولیکول هست و هیچگونه آسیبی به عروق خونی در پوست سر وارد نمیشه.

این سوراخ‌ها یا برش‌ها، زاویه و جهت رشد مو در آینده رو مشخص میکنه تا شکل و شمایلی شبیه به موهای طبیعی که در ناحیه گیرنده داشته باشند.

برای قرار دادن واحدهای فولیکولی در ناحیه گیرنده از ابزار دقیق مربوط به کاشت مو استفاده میشه. با توجه به مقدار موهای موجود در هر واحد فولیکول، 1 تا 4 تار مو برای کاشت در دسترس وجود داره.

در این مرحله از کاشت مو، واحدهای فولیکولی با رعایت جهت، زاویه و الگوهای توزیع چگالی موهای موجود در ناحیه گیرنده، یکی یکی در منطقه گیرنده مو، کاشته میشن. وقتی یک قسمت از پوست سر طاس هست و هیچ مویی نداره، از الگوهای طبیعی مو در اطراف ان منطقه خاص از پوست سر تقلید میشه تا ظاهر نهایی کاشت مو کاملا طبیعی بشه.

 

کاشت مو

 

حتما بخوانید:  کاشت مو، بهترین روش کاشت و پیوند موی سر

 

مراقبت بعد از کاشت مو

حدود 80 درصد از موهای پیوندی و کاشته شده، بین هفته سوم تا ششم بعد از کاشت مو می‌افتند و ریشه این موها در داخل پوست سر باقی می‌مونه و از این ریشه‌ها موهای جدید رشد خواهند کرد.

رشد موهای کاشته شده معمولا 3 تا 4 ماه بعد از کاشت مو شروع میشه و از انجایی که موهای کاشته شدن و پیوندی فاقد کد ژنتیکی طاسی هستند، تمایل خیلی کمی برای ریزش دارند و باعث میشن تا نتایج طولانی مدتی به همراه داشته باشند.

بهبودی بعد از کاشت مو تقریبا 5 تا 7 روز طول میکشه و بعد از آن نقطه‌های قرمز با تورم جزئی که در ناحیه تحت درمان ایجاد شده، کم کم فروکش میکنه.

استفاده از محلول‌های موضعی تا 12 ماه بعد از کاشت مو، یکی از اصلیترین مراحل کاشت مو هست که حتما باید انجام بگیره.

شستشوی مو بعد از کاشت مو، یکی از مهمترین مواردی هست که در نتیجه نهایی کاشت مو تاثیرگذار هست و به همین دلیل نحوه صحیح شست و شوی مو در کلینیک به بیمار آموزش داده میشه و لازمه که تمام نکاتی رو که تیم پزشکی برای شست و شوی مو یادآور شدند رو به خوبی رعایت کنید.

پیشنهاد میشه 30 دقیقه قبل از شستن مو، با لوسیون، روغن یا مرطوب کننده مناسب پوشش بدید و بعد با آب گرم بشویید. این کار باعث نرم شدن دلمه‌های پوست در اطراف ناحیه کاشته شده میشه و تاثیر خوبی در نرم شدن و از بین رفتن آثار خون خشک شده در این قسمت از پوست سر داره و کمک میکنه تا سریعتر التیام پیدا کنید.

موهای قسمت کاشته شده باید با شامپوی مخصوص که پزشک معرفی میکنه شسته بشه. شما باید مقدار کمی شامپو رو در کف دست بریزید و با احتیاط کامل و به آرومی به کل پوست سر بمالید. به هیچ عنوان پوست سر رو مالش ندید و تمام مراحل شست و وش مو باید با کف دست و بدون هیچ فشاری انجام بگیره. 

بعد از گذشت 10 تا 14 روز بعد از کاشت مو و از بین رفتن آثار خون و پوسته پوسته از روی پوست سر میتونید با دستور پزشک، موهاتون رو به روش معمولی بشویید.

برای خشک کردن مو باید از یک حوله کاغذی استفاده کنید و بدون هیچ فشاری آب اضافی موها و پوست سر رو با این حوله جذب کنید. برای از بین بردن خشکی پوست سر از مرطوب کننده مناسب استفاده کنید.

ممکنه بعد از کاشت مو، درد خفیفی رو احساس کنید و در هنگام خواب با مشکل مواجه بشید. معمولا این درد در ناحیه اهدا کننده بیشتر از ناحیه دریافت کننده مو هست و برای تسکین این دردها میتونید از مسکن استفاده کنید.

ممکنه بعد از کاشت مو، مقداری تورم در ناحیه پیشانی و اطراف چشم به وجود بیاد که معمولا بعد از 2 تا 5 روز بهبود پیدا میکنند و جای نگرانی ندارند. ممکنه پزشک برای کاهش این علائم هم داروی خاصی تجویز کنه که لازمه مورد استفاده قرار بدید..

خارش پوست سر بعد از کاشت مو هم یک احساس رایج هست که معمولا 7 تا 14 روز طول میکشه و در بیشتر موارد نشان دهنده بهبودی هست.

تا مدت 5 روز الی 2 هفته بعد از کاشت مو باید از کلاه مخصوصی که پزشک تجویز میکنه استفاده کنید. این کلاه از پوست سر در برابر گردوغبار، آفتاب و سایر عوامل محیطی محافظت میکنه. 

 

حتما بخوانید: رژیم غذایی مفید بعد از کاشت مو

 

سخن آخر

کاشت مو یکی از کارهای رایج برای ایجاد ظاهر طبیعی مو در افرادی هست که دچار ریزش مو یا طاسی شدند. اگرچه روشهای مختلف و جدیدی برای کاشت مو وجود داره اما لازمه قبل از کاشت مو، حتما اطلاعات کامل و دقیقی رو در رابطه با تمام روشهای کاشت مو کسب کنید و بعد از دریافت مشاوره، بهترین و مناسبترین روش رو برای کاشت مو انتخاب کنید.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو