به گزارش یورونیوز، گروه مینسک متشکل از سه کشور فرانسه ، روسیه و آمریکاست. هر سه کشور مشترکا ریاست این گروه را برعهده دارند. کشورهای بلاروس، آلمان، ایتالیا، پرتغال، هلند، سوئد، فنلاند، ترکیه و همچنین ارمنستان و آذربایجان بعنوان «کشورهای شرکت کننده» در این گروه حاضرند.

باکو اعلام کرد: «وزیر خارجه فرانسه با بیانیه‌ای که موضع یکجانبه و کاملاً هوادار ارامنه در آن منعکس است، صلاحیت صحبت به نمایندگی از سایر رؤسای مشترک گروه مینسک را ندارد.»

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان اینگونه ادامه داد: «متاسفانه پیش از این ندیده بودیم که وزیر خارجه فرانسه در تمام این سال‌ها بر اساس وظیفه‌اش به عنوان رئیس مشترک این گروه و کشوری که به عنوان عضو دائم شورای امنیت در موافقت با قطعنامه ۱۹۹۳ رای داده، هیچ بیانیه‌ای در راستای اجرای قطعنامه‌های مرتبط صادر کند.... [بنابراین] فرانسه نباید نگران تلاش‌های مشروع آذربایجان برای اطمینان از تمامیت ارضی کشور و مرزهای بین‌المللی خود و احیای حقوق بشر بیش از یک میلیون آذربایجانی با رعایت کامل قوانین بین‌المللی باشد.»

اظهارنظرهای اخیر وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در واکنش به بیانیه‌ای است که یک روز پیش از آن از سوی ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه صادر شده بود.

لودریان در این بیانیه از باکو خواسته بود تا به تعهداتی که در چهارچوب توافق جدید پذیرفته، پایبند باشد و حملات خود را فورا متوقف کند.

وزیر خارجه فرانسه همچنین با تاکید بر اینکه «توقف این جنگ بسیار مهم است» از دولت ترکیه خواسته بود هیچ اقدامی مغایر با این اولویت مهم انجام ندهد.

بیانیه در ادامه، با اشاره به پیامدهای انسانی جدی این درگیری‌ها برای ارمنستان، از جمله آوارگی مردم و درگیری در مناطق شهری، ضمن تایید بر «دوستی صمیمانه با مردم ارمنستان» اعلام کرد که «در این شرایط غم‌انگیز» در کنار آنها ایستاده است و در راه تامین کمکهای بشردوستانه مورد نیازشان قدم برخواهد داشت.

ضرورت تعریف روشن از وضعیت آینده قره باغ

در پایان بیانیه آمده است که فراتر از آتش‌بس اعلام شده، از سرگیری گفتگوها میان دو طرف برای حل و فصل «پایدار» اختلافات ضروری است و فرانسه به عنوان رئیس مشترک گروه مینسک از سوی سازمان امنیت و همکاری اروپا، برای حل و فصل این اختلافات شرکت فعال خواهد داشت.

ژان ایو لودریان اعلام کرده بود که بحث و گفتگو بین دو طرف باید بدون تاخیر از سر گرفته شود تا به این ترتیب امکان بازگشت آوارگان درگیری هفته‌های اخیر و ارائه تعریف روشن از وضعیت آینده قره باغ فراهم شود.