راهنمای پرورش گل شاخ گوزنی و اصول کاشت و تکثیر آن

راهنمای پرورش گل شاخ گوزنی و اصول کاشت و تکثیر آن


منبع: آرگا

168

1399/8/23

00:04


توجه داشته باشید که شاخ گوزنی در واقع از دسته گیاهان سرخسی می باشد که در این مطلب قصد داریم شما را با اصول کاشت و پرورش گل شاخ گوزنی و حتی نگهداری آشنا نماییم با ما همراه باشید.

راهنمای پرورش گل شاخ گوزنی و اصول کاشت و تکثیر آن

بهتر است بدانید که گیاه شاخ گوزنی از دسته گیاهان زیبای آپارتمانی است که با خانواده گیاهان سرخسی نسبت قوم و خویشی دارد و از آنجایی که برگ های آن خاص و بسیار زیبا می باشند مورد توجه بسیاری از پرورش دهندگان گل و گیاه در سراسر جهان قرار گرفته است.

پرورش گل شاخ گوزنی

به طور کلی گل شاخ گوزنی که به آن گیاه پلاتیسریوم نیز گفته می شود از گیاهان سرخسی محسوب می شود که دارای بیش از ۱۷ گونه مختلف مختلف می باشد. تمامی گونه های این گیاه بومی منطقه استرالیا می باشند و در وضعیت طبیعی خود یعنی در نواحی جنگلی استرالیا بر روی تنه پوسیده درختان زندگی می کنند و دوست دارند از مواد غذایی آماده که بر روی تنه درختان وجود دارند تغذیه کنند. برگ های شاخ گوزنی با سیر گیاهان سرخسی کمی متفاوت است و دارای برگ هایی به رنگ سبز روشن هستند که به شاخه های گوزن شباهت دارند و به همین منظور آن را سرخش شاخ گوزنی می نامند. اغلب تصور می شود که نگهداری گیاه شاخ گوزنی مانند پرورش و نگهداری ارکیده ها باید بسیار سخت باشد اما باید بدانید که این تصور کاملا اشتباه است. جالب است بدانید با وجود اینکه ۱۷ گونه مختلف از گیاه شاخ گوزنی وجود دارد اما تنها یکی از گونه های آن معروف شده و در گلفروشی ها یافت می شود. معمولا سرخس های شاخ گوزنی زندگی انگل مانندی دارند و بر روی درختان و گیاهان دیگر رشد می کنند. برگ های شاخ گوزنی دارای ۲ نوع مختلف می باشند که برگ های صاف و کوچک معمولا کار ریشه را انجام می دهند و آب و مواد غذایی را به خود جذب می کنند اما برگ های شاخ مانند و سبز گیاه از این پایه رشد می کنند و به طور ۹۰ سانتی متر قابل رشد هستند.

چگونگی پرورش گل شاخ گوزنی

کاشت و تکثیر شاخ گوزنی:

بهتر است بدانید که معمولا سرخس شاخ گوزنی از طرق کاشت اسپور و یا تقسیم بوته قابل کاشت و تکثیر می باشد و همچنین می توان گیاهان بزرگ تر را به راحتی به ۲ یا چند بوته تقسیم نمود. حتی می توان آن ها را تکه تکه نمود و سپس کاشت. اما توجه داشته باشید که هر تکه باید محتوی قطعه ای برگ و مقداری ریشه باشد. تکه ها را به عنوان گیاهی جدا درون گلدان های کوچک بکارید و مطمئن شوید که گیاهان جدید در محلی با گرما و رطوبت کافی هستند. اگر چنانچه روند ریشه دهی گیاه طول کشید و یا حتی ریشه نداد نگران نشوید زیرا تکثیر سرخس ها برای باغبانان حرفه ای نیز کمی سخت است.

گاهی اوقات ممکن است گیاهان در کنار خود گیاه دیگری را نیز تولید کنند که می توانید با دقت زیادی آن ها را جدا نموده و سپس مجددا گیاه مادری را در گلدان بکارید. گیاه جدید را نیز بایستی درون گلدانی حاوی کمپوست بذر و قلمه همراه با پایه پیت قرار دهید. لازم است تا سطح بستر را با یک پلاستیک شفاف کامل بپوشانید و آن را در دمای ۲۰ درجه سانتی گراد و نور ایده آل در مدت زمان چند هفته نگهداری نمایید. توصیه می شود در این طول این مدت سطح بستر را مرطوب نگه دارید.

همچنین می توانید این گیاه زیبا را از طریق هاگ های جمع شده از زیر برگ ها نیز تکثیر نمایید که در ابتدا باید هاگ ها را درون سینی حاوی کمپوست مخصوص بذر و قلمه بکارید و سطح آن را با پلاستیک شفاف بپوشانید تا رطوبت خاک از بین نرود و در دمای ۲۱ درجه سانتی گراد نگهداری نمایید. زمانی که هاگ ها جوانه زدند و به اندازه کافی رشد کردند می توانید هر هاگ را به صورت جداگانه درون گلدانی با قطر دهانه ۶ سانتی متر حاوی مقداری کمپوست مخصوص بذر و قلمه کشت کنید. پس از اینکه هاگ ها به رشد کامل رسیدند باید آن ها را به تکه ای پوست درخت متصل کنید و با خزه و کمپوست پایه گیاه را محکم نمایید.

دستورالعمل کاشت گیاه گوزنی

شرایط مورد نیاز برای پرورش شاخ گوزنی:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید و به همین منظور در ادامه سعی داریم به بیان برخی از آن ها بپردازیم:

آبیاری:

توجه داشته باشید که باید گیاهتان را در طول فصل رشد به خوبی آبیاری نمایید و حتما باید سوراخ های گلدان سرخس شاخ گوزنی باز و به اندازه کافی باشند. همچنین زهکشی ایده آل نیز می تواند یکی از نکات ایده آل در پرورش گل شاخ گوزنی باشد. پیش از انجام آبیاری حتما از باز بودن سوراخ های زهکشی اطمینان پیدا کنید و اگر چنانچه سوراخ های موجود ناکافی بودند به وسیله میخ، دریل و یا هر شی دیگری تعدادی سوراخ به کف گلدان اضافه کنید تا آب اضافی درون خاک نماند و باعث پوسیدگی ریشه گیاه نشود.

آبیاری مورد نیاز گیاه

نور:

معمولا گیاه سرخس شاخ گوزنی برای رشد نیاز به فضای روشنی دارد البته که از نور مستقیم خورشید به شدت بیزار است. توجه داشته باشید که اگر آبیاری گیاه را افزایش دهید، هوا را گرم کنید و همچنین رطوبت محیط کشت را فراهم نمایید گیاهتان می تواند نور بیشتری را تحمل کند. بهتر است بدانید که گیاه ساخ گوزنی اگرچه قادر است دماهای بسیار پایین را به خوبی تحمل کند اما اگر در فضایی با هوای گرم و مرطوب قرار بگیرد رشد ایده آل تری از خود نشان خواهد داد.

خاک:

معمولا توصیه می شود که پرورش گل شاخ گوزنی را درون خاکی حاوی کمپوست غنی و دارای زهکشی ایده آب انجام دهید. همچنین می توانید گیاهان بالغ را درون خاک گلدان نگه ندارید و مانند روشی که در جنگل ها زندگی می کنند آن ها را بر روی شاخه درخت یا هر ماده عالی دیگری قرار دهید.

شرایط مورد نیاز گیاه شاخ گوزنی

رطوبت:

لازم است تا گیاهتان را در طول فصل رشد غبارپاشی نمایید و این کار را باید با آب بدون املاح و هم دمای محیط انجام دهید و البته از آب مقطر نیز می توانید استفاده کنید. برای سهولت در انجام کار می توانید از مقداری سنگ ریزه نیز استفاده کنید بدین گونه که زیر گلدانی را پر از سنگریزه نموده و نصف ارتفاع سنگ ریزه ها آب درون زیر گلدانی بریزید و گلدان گیاه را بر روی آن قرار دهید. توجه داشته باشید که کف گلدان نباید با آب درون زیر گلدان هیچ گونه تماسی داشته باشد زیرا در غیر اینصورت ریشه ها به تدریج پوسیده شده و گیاه دچار خفگی مطلق خواهد شد. به طور کلی با استفاده از این روش بدون اینکه هر روز نیاز به غبارپاشی باشد رطوبت مورد نیاز گیاهان تامین می شود.

کوددهی:

لازم است تا گیاهتان را در طول فصل رشد به صورت هفتگی با استفاده از کودهای مایع ضعیف که حاوی تمامی عناصر مورد نیاز گیاه هستند تغذیه نمایید. همچنین می توانید از کودهایی که به تدریج مواد غذایی را درون خاک آزاد می کنند و در اختیار گیاه قرار می دهند نیز استفاده نمایید. توصیه می شود که این کودها را در مرکز گیاه بریزید.

اصول کوددهی گیاه شاخ گوزنی

تعویض گلدان:

به طور کلی کاشت و پرورش گل های شاخ گوزنی معمولا در گلدان هایی با خاک سست و زهکشی عالی انجام می شوند و از آنجایی که انگل هستند می توانید به جای تعویض گلدان گیاهان کوچک آن ها را بر روی تکه ای چوب قرار دهید و به وسیله جوراب زنانه و یا حتی چسب به تنه درخت مرده بچسبانید. البته پیش از انجام آن باید ریشه ها درون خزه بپیچید تا رطوبت شان حفظ شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو