تست سلول های «تی» جایگزین تست آنتی بادی

39

1399/8/23

11:34


بیشتر آزمایش هایی که در حال حاضر در دنیا انجام می شود تا مشخص کنند فردی پیش از این به کووید- 19 مبتلا شده یا خیر، با اندازه گیری میزان آنتی بادی بدن فرد صورت می گیرد.

تست سلول های «تی» جایگزین تست آنتی بادی

به گزارش بهداشت نیوز،  اما به تازگی، محققان ایتالیایی اعلام کرده اند که روش اندازه گیری سلول های «تی» سیستم ایمنی بدن، روش مطمئن تری است. محققان معتقدند که تست های آنتی بادی که در حال حاضر بسیار پرکاربرد هستند از دقت پایینی برخوردارند اما اندازه گیری و بررسی سلول های ایمنی موسوم به سلول های «تی» با دقت بالایی می تواند احتمال ابتلای قبلی افراد را به ویروس کرونا تشخیص دهد.

 گروهی از محققان آمریکایی، انگلیسی و ایتالیایی آزمایش خون حدود 70 نفر را در ایتالیا مورد بررسی قرار دادند که طی دو ماه گذشته به کروناویروس مبتلا شده بودند. با توجه به اندازه گیری میزان آنتی بادی این افراد، نتیجه تست 16 نفر از آنها منفی بود مبنی بر این که این افراد هرگز به کرونا مبتلا نشده اند. این در صورتی بود که همه افراد بررسی شده دو ماه قبل به کرونا مبتلا بوده اند.

در این میان، 23 درصد از نتایج به دست آمده منفی کاذب بود. در حالی که با تست سلول های «تی» تنها دو مورد یعنی 3 درصد منفی کاذب به دست آمد که دقت بالای این روش جدید آزمایش را نشان می دهد.

همچنین محققان 2200 فردی را مورد مطالعه قرار دادند که تست کووید- 19 آنها منفی شده بود و از این میان، تنها نتیجه تست کرونای 45 نفر از آنها با توجه به تست سلول های «تی» مثبت گزارش شده بود. بسیاری از این 45 نفر، بدون این که متوجه شده باشند، در برهه ای به کرونا مبتلا شده بودند.

واکنش ایمنی بدن به ویروسی مانند کووید- 19 به یک عملیات نظامی شبیه است؛ به طوری که وقتی چیزی قصد نابودی ما را دارد، مبارزه بدن با آن بسیار پیچیده می شود. طبق بررسی های صورت گرفته درباره آنتی بادی، منبع اصلی آنتی بادی ها در بدن بعد از یک بار ابتلا به کرونا، بعد از چند ماه کاهش می یابد اما سلول های «تی» تا سال ها در بدن باقی می مانند و از این طریق می توان ابتلای قبلی بدن به ویروس را با دقت بالایی شناسایی کرد.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو