6 روش ساده برای افزایش تستوسترون

97

1399/8/24

11:00


تستوسترون هورمون اصلی مردانه است. یکی از عملکردهای این هورمون رشد بیضه‌ها و پروستات در آقایان است. این هورمون همچنین باعث بروز و حفظ ویژگی‌های جانبی جنسی مردانه مانند موی صورت ریش و سبیل، توده عضلانی و استخوانی و همچنین صدای خشن می‌شود. روش‌های طبیعی زیادی برای افزایش میزان تولید این هورمون وجود دارد که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

6 روش ساده برای افزایش تستوسترون

به گزارش بهداشت نیوز، تستوسترون هورمون جنسی در پستانداران، خزندگان و پرندگان است. این هورمون در انسان در بیضه‌های مردان و در خانم‌ها در تخمدان‌ها ترشح می‌شود. علاوه براین، غدد فوق کلیوی میزان اندکی از این هورمون را ترشح می‌کنند. تستوسترون هورمون اصلی مردانه است. یکی از عملکردهای این هورمون رشد بیضه‌ها و پروستات در آقایان است. این هورمون همچنین باعث بروز و حفظ ویژگی‌های جانبی جنسی مردانه مانند موی صورت ریش و سبیل، توده عضلانی و استخوانی و همچنین صدای خشن می‌شود. روش‌های طبیعی زیادی برای افزایش میزان تولید این هورمون وجود دارد که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم. لطفاً با ما همراه باشید.

اثرات تستوسترون

از نظر فیزیولوژیکی، تستوسترون دو تأثیر اصلی دارد: آنابولیک و آندروژنی.

تأثیر آنابولیک آن شامل افزایش توده عضلانی و قدرت بدنی، افزایش تراکم استخوان‌ها، رشد استخوان‌ها و رشد قد می‌شود.

اثرات آندروژنی آن به بلوغ اندام‌های جنسی مانند آلت تناسلی و کیسه بیضه‌ها در مرحله پیش از تولد مربوط می‌شود. در دوران بلوغ، این رشد بیشتر شده و باعث رشد موهای زائد بدن به‌ویژه در ناحیه سبیل و زیر بغل‌ها می‌شود. این مسئله نیز به صفات ثانوی جنسی مربوط است.

از این گذشته، تستوسترون مسئول این است که استخوان‌ها و عضلات را در شرایط مطلوب خود نگه دارد. این هورمون رشد موها و محل چربی‌ها را در بدن تعیین می‌کند. علاوه براین مسئول تولید اسپرماتوزوئید و همچنین حفظ میل جنسی و نعوظ در مردان نیز محسوب می‌شود.

تستوسترون به تولید گلبول‌های قرمز و افزایش انرژی کمک کرده و حتی روی خلق و خوی فرد نیز تأثیر می‌گذارد.

زمانی که به دلیل عوامل طبیعی مانند افزایش سن یا مصرف برخی داروها میزان تستوسترون کاهش پیدا می‌کند باید به دنبال راهی برای جبران باشید تا تعادل این هورمون حفظ شود.

روش‌های افزایش هورمون تستوسترون

با وجود اینکه روش‌های زیادی برای افزایش تستوسترون وجود دارد اما بهترین کار استفاده از روش‌های طبیعی است. داشتن سبک زندگی سالم با ورزش، کاهش وزن، مصرف مواد غذایی سالم و طبیعی، کاهش استرس و غیره جزو جایگزین‌های طبیعی برای حفظ سطح تستوسترون بدن است.

درمان‌های هورمونی برای افزایش تستوسترون

پزشک متخصص می‌تواند بعد از انجام آزمایشات لازم داروهای هورمونی تجویز کند. این داروها شامل انواع سنتزی هورمون تستوسترون هستند. این داروها به صورت تزریقی، کاشت یا ژل تجویز می‌شوند. با وجود اینکه این درمان‌های جایگزین باعث بهبود سلامت استخوان‌ها و موارد دیگر مربوط به تستوسترون می‌شوند؛ اما ممکن است عوارض جانبی نیز بروز دهند. به عنوان مثال ممکن است باعث بروز نازایی، تشکیل لخته‌های خونی، بزرگ شدن پروستات، اختلالات مربوط به خواب، افزایش کلسترول و همچنین بیماری‌های قلبی شوند.

فعالیت بدنی برای افزایش تستوسترون

یکی از روش‌های مناسب و طبیعی افزایش میزان تستوسترون بدن داشتن تحرکی بدنی و ورزش است. ورزش با شدت بالا و بدنسازی مؤثرترین روش برای افزایش طبیعی میزان هورمون تستوسترون محسوب می‌شود. انجام ورزش وزنه‌برداری حتی در بین آقایانی که سن بالاتری دارند بسیار مؤثر است. علاوه براین، انجام ورزش‌هایی که شدت آن کم و زیاد می‌شود نیز توصیه می‌شود. بهتر است به جای تکرار حرکات و انجام حرکاتی که عضلات بیشتری را به کار می‌گیرد وزن و اندازه وزنه‌هایی که برمی‌دارید را بیشتر کنید. به این ترتیب که حرکاتتان به طور متناوب سنگین و در پی آن چند لحظه استراحت همراه باشد. بهترین کار این است که از یک مربی ورزشی حرفه‌ای در جهت رسیدن به هدفتان مشورت بگیرید.

فیتنس را امتحان کنید

فیتنس نیز برای افزایش هورمون تستوسترون پیشنهاد می‌شود. فیتنس ورزشی سنگین است که شامل انجام حرکات کوتاه و استراحت بین هر سری می‌شود. این تکنیک هر روز طرفداران بیشتری به خود جذب می‌کند چون باعث می‌شود که در عرض چند دقیقه تمام عضلات بدن به کار گرفته شوند. برای اینکه به هدفتان برسید لازم است که حرکاتی با سنگین‌ترین وزنه و با سریع‌ترین حرکات ممکن در عرض 30 ثانیه انجام دهید. سپس یک استراحت 90 ثانیه‌ای بین حرکات داشته باشید که با نفس‌های عمیق همراه است. سپس دوباره حرکت تکرار می‌شود.

پروتئین‌ها، چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها: مناسب برای افزایش تستوسترون

تغذیه تأثیر اساسی روی میزان هورمون‌ها گذاشته و یک روش مناسب برای افزایش میزان تستوسترون بدن است. به طور کلی بهتر است که از زیاده‌روی و پرخوری بپرهیزید؛ اما نباید مدت زمان طولانی بدون خوردن غذای مناسب سر کنید. چون هر دو عاملی برای برهم خوردن تعادل تستوسترون هستند. توصیه می‌شود در برنامه غذایی‌تان چربی‌ها، پروتئین و کربوهیدرات‌ها را بگنجانید.

نور خورشید و ویتامین D

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که ویتامین D یک محرک طبیعی برای افزایش میزان تستوسترون است. برای اینکه ویتامین D به‌خوبی جذب و به درستی فیکس شود باید در معرض نور خورشید قرار بگیرید. توصیه می‌شود که هر روز به مدت 15 تا 30 دقیقه در معرض آفتاب باشید. بهترین زمان برای این کار ساعات اولیه روز یا ساعات پایانی بعدازظهر است. یادتان باشد که انجام فعالیت‌های جسمی در طول روز نیز باعث تولید بیشتر این هورمون می‌شود.

استرس را کاهش دهید

قرار گرفتن در شرایط استرس‌زا باعث مهیا کردن زمینه‌ای برای تولید کورتیزول است. این مسئله نیز با کاهش تستوسترون همراه خواهد بود. در نتیجه برای افزایش میزان تستوسترون بدنتان لازم است که از شرایط استرس‌زا دور باشید. زمانی که فرد در شرایط آرام و مطلوبی قرار می‌گیرد میزان این هورمون نیز در بدن وی بالا می‌رود. برای رسیدن به این مرحله نیز لازم است تغییراتی در سبک زندگی‌تان ایجاد کرده و استرس را از خود دور کنید.

افزایش تستوسترون باعث بهبود کیفیت زندگی می‌شود. بدون شک افزایش میزان هورمون تستوسترون در بدن صرفاً برای افزایش صفات ثانویه جنسی نیست. بلکه برای این است که تمام تأثیرات مثبت این هورمون تقویت شود. به یاد داشته باشید این هورمون صرفاً جنبه مردانگی ندارد و روی سلامت قلب و عروق نیز تأثیر می‌گذارد. شما می‌توانید با رعایت موارد ساده‌ای که در بالا ذکر شد میزان این هورمون را در بدنتان افزایش دهید. اما اگر احساس می‌کنید نیاز به بررسی جدی دارید به پزشک مراجعه کنید و مشورت بخواهید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو