چرا برخی از بیماران مبتلا به کرونا به سرعت خوب می‌شوند؟

36

1399/8/24

14:02


یکی از سوالات متداول افرادی که به کرونا مبتلا شدند این است که چه مدتی طول می‌کشد تا بهتر شوند و تا چه زمانی بدن‌شان در برابر این ویروس مقاوم است؟ پاسخ به این موارد ارتباط مستقیم با نوع آنتی بادی ساخته شده بدن دارد.

چرا برخی از بیماران مبتلا به کرونا به سرعت خوب می‌شوند؟

به گزارش بهداشت نیوز، اطلاعات متناقضی در مورد آنتی بادی افرادی که پس از عفونت کرونا در بدن‌شان تولید می‌شود، منتشر شده است. یک مطالعه جدید به رهبری محققان بریگهام و بیمارستان زنان، نمونه‌های خون و سلول‌های بیماران کرونا (از خفیف تا شدید) که بهبود یافتند را مورد بررسی قرار داد و دریافت آنتی بادی‌هایی که در بدن علیه ویروس ساخته می‌شوند، در اکثر افراد پس از رفع بیماری، کاهش می‌یابد. موضوع مهم این است که بدن برخی از افراد آنتی بادی قوی‌تر تولید می‌کنند که در مواجه با ویروس پاسخ ایمنی موثرتری دارند و مدت زمان بیشتری فرد را در برابر حمله دوباره ویروس مقاوم می‌کند. دوان وزمان، متخصص ایمنی و پزشک بخش آلرژی و ایمونولوژی بالینی هاروارد، می‌گوید: «ما زیرمجموعه‌ای از افراد را پیدا کردیم که در حین حفظ سطح آنتی بادی خاص ویروس پس از کرونا به سرعت بهبود می‌یابند.»

تیم تحقیقاتی بر تمام مجموعه آنتی بادی‌هایی که سیستم ایمنی میزبان تولید می‌کند و تشخیص عوامل بیماری‌زا را مورد مطالعه قرار داده است. این تیم در بهار سال ۲۰۲۰ توجه خود را به شیوع کرونا ویروس و پاسخ سیستم ایمنی افرادی که به این بیماری مبتلا شدند معطوف کرد. آنها مشتاق به درک ماهیت پاسخ آنتی بادی به ویروس هستند. در پایان، این تیم بر ۹۲ نفر در منطقه بوستون که بین مارس تا ژوئن ۲۰۲۰ از کرونا ویروس بهبود یافته بودند تحقیق کرد. پنج نفر از افراد در بیمارستان بستری شدند؛ اما بقیه در خانه بهبود یافتند. این تیم ماهانه نمونه خون بیماران را جمع‌آوری، تجزیه و تحلیل می‌کرد و طیف وسیعی از آنتی بادی‌ها را از جمله ایمونوگلوبولین-جی (IgG) که در برابر ویروس کرونا تولید می‌شود، اندازه گیری کرد. آنها افراد مورد مطالعه را به دو گروه تقسیم کردند.

گروه اول کسانی هستند که سطح IgG اختصاصی ویروس را در طول چند هفته حفظ می‌کنند و گروه دوم افرادی هستند که آنها را از دست می‌دهند. این تیم، دو گروه و ارتباطات بالقوه‌ای را که به داده‌های بالینی و دیگر داده‌های ایمونولوژیک داشتند، مورد تجزیه و تحلیل قرار داد و متوجه شد که سطح IgG تمایل به کاهش قابل ملاحظه‌ای در اکثر افراد (در طول سه تا چهار ماه) دارد. با این حال، در حدود ۲۰ درصد از افراد، آنتی بادی بدن‌شان (در طول سه تا چهار ماه) در میزان پایدار باقی می‌ماند یا حتی افزایش می‌یابد. وزمان می‌گوید: «داده‌ها به نوع پاسخ ایمنی (آنتی بادی) اشاره می‌کند که نه تنها در نمایان شدن علائم بیماری اثر گذار است؛ بلکه تعیین کننده مدت زمان دوره نقاهت هم است. در واقع هر چه lgG در بدن، بیشتر باقی بماند برای ما مفیدتر است و بدن در برابر ویروس کرونا مقاوم‌تر است.»

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو