دردسرهای بدن مردان!

42

1399/8/24

23:15


اغلب مردان به سلامتی بدن خود توجه نمی‌کنند و پیگیر علائم مختلف در بدن خود نمی‌شوند، در حالی که برخی مشکلات و بیماری‌هایی وجود دارد که حتما باید آنها را جدی گرفت.

دردسرهای بدن مردان!

به گزارش بهداشت نیوز به نقل از وب ام دی، اغلب مردان به سلامتی بدن خود توجه نمی‌کنند و پیگیر علائم مختلف در بدن خود نمی‌شوند، در حالی که برخی مشکلات و بیماری‌هایی وجود دارد که حتما باید آنها را جدی گرفت.

1- موی کمر

در اواسط دهه 20، مردان دانستند که برای از بین بردن موهای کمر خود چه کار کنند: اینکه به طور کامل موهای زائد را بردارند یا تا حدی آن را کمتر کنند یا همانطور پشمالو بمانند. آیا این ویژگی خانم‌ها را جذب می‌کند؟ مگر دوران عصر حجر است؟ اگر می‌خواهید از شر آن خلاص شوید، لیزر موهای زائد می‌تواند موها را کم‌پشت کند یا همه آن را از بین ببرد و نتایج آن تقریباً دائمی است. گزینه‌های ارزان‌تر شامل اپیلاسیون، کرم‌های رفع موهای زائد و دستگاه ریش تراش است که نتایج آن تا چند هفته باقی می‌ماند.

2- شکم بزرگ

مردان به احتمال زیاد چربی شکم و پهلو دارند، بنابراین هر چیز چاق‌کننده‌ای می‌تواند شکم فرد را بزرگ کند. متاسفانه، چربی شکم خطر بیماری قلبی را افزایش می‌دهد، به خصوص اگر اندازه دور کمر فرد بیش از 100 سانتی‌متر باشد اما یک خبر خوب هم وجود دارد: اگر از یک برنامه کاهش وزن پیروی کنید، چربی شکم معمولاً اولین چیزی است که از بین می‌رود.

 3- تعریق زیاد

مردان تعریق بیشتری نسبت به زنان دارند. این یک واقعیت است اما اگر همیشه باید دست‌های خود را خشک کنید یا غالباً بدنتان زیاد عرق می‌کند، ممکن است چندین علت داشته باشد. ممکن است تعریق بیش از حد باشد که به آن هیپرهیدروز می‌گویند. احساس گرما یا اصلاً هر علتی ممکن است باعث تعریق شود. معمولاً زیر بغل، کف دست یا کف پا را بیشتر دچار می‌کند. درمان‌های موثر را یک متخصص بهداشت می‌تواند به فرد توصیه کند.

4- ابروهای پرپشت

اکنون در این بخش مشکل پرپشتی مو وجود دارد که مردان را در هر سنی درگیر کرده است. همان هورمون‌هایی که باعث رشد ریش در مردان می‌شود، می‌تواند ابروها را آنقدر پرپشت کند که پیوندی شود. مشکل پرپشتی ابروها رایج‌ترین دلیل الکترولیز در مردان جوان است. در این روش از یک شوک‌های الکتریکی کوچک برای از بین بردن دائمی فولیکول‌های موی ابرو استفاده می‌کند. اپیلاسیون هم روش دیگری برای حالت دادن به ابروها است اما هر چهار تا شش هفته باید تکرار شود.

 5- ژیلت‌ها

کار اصلاح صورت و تراشیدن ریش‌ها برای مردان سخت است. بنابراین تحمل ریش‌های پرپشت برای برخی مردان بسیار طاقت‌فرسا است و تحمل آن وقتی سخت‌تر می‌شود که موهای صورت فر می‌خورد و روی پوست را کامل می‌پوشاند. این موارد بیشتر در افراد با پوست تیره و مردانی که موهای فر دارند، دیده می‌شود. برای راحت تراشیدن موهای صورت، قبل از اصلاح دوش آب گرم بگیرید. یک ژل غلیظ به صورت بمالید و همیشه در جهت رشد موهای صورت، اصلاح کنید.

6- آکنه روزاسه

شاید اینطور به نظر برسد که فرد  بر اثر خجالت صورتش سرخ شده است. روزاسه بیماری است که موجب گرگرفتگی صورت می‌شود و علائم آن در مردان بسیار بدتر است. بینی ممکن است ضخیم، قرمز یا پیازی رنگ شود. جوش‌ها و خطوط ریز قرمز ممکن است روی گونه‌ها ظاهر شوند. الکل می‌تواند آن را بدتر کند اما بینی قرمز روزاسه ممکن است در صورت یک فرد فروشنده رخ دهد. داروها می‌توانند از بدتر شدن آن جلوگیری کنند، بنابراین حتما علائم آن را با یک متخصص پوست در میان بگذارید.

6- ریزش موی سر

حقیقت این است که اکثر مردان جوان در 35 سالگی ریزش موی کمتر و در 50 سالگی ریزش موی قابل توجهی دارند. این ریزش معمولاً از قسمتی از سر شروع می‌شود و ممکن است به قسمت‌های بالای سر نیز پیشروی کند. عمل کاشت و ترمیم مو راهی برای کاهش طاسی در مردان است و یا اینکه می‌توانند از داروهای تجویز شده پزشک برای ریزش موی خود استفاده کنند اما محصولات دیگری هم برای نجات آنها موجود است.

 7- کوررنگی

کوررنگی معمولاً به معنی دیدن رنگ سیاه و سفید نیست. متداولترین شکل آن اشکال در تشخیص رنگ قرمز از سبز است، مشکلی که حدود 10 میلیون نفر از مردان آمریکایی را درگیر می‌کند. به دلیل ارثی شدن این بیماری، این عارضه در زنان بسیار کمتر از مردان است. هیچ درمانی برای آن وجود ندارد اما بیشتر افراد یاد می‌گیرند که در مواقع  سردرگمی در انتخاب رنگ چه کار کنند.

8- خروپف کردن

از موسیقی استفاده کنید. خروپف یک روش بر هم زدن خواب شریک زندگی شماست و به احتمال زیاد مردان عامل آن هستند. در بیشتر موارد، خروپف آسیبی به فرد نمی‌رساند اما خروپف به طور منظم می‌تواند کیفیت خواب فرد را از بین ببرد. همچنین می‌تواند نشانه یک مشکل جدی‌تر به نام بی‌خوابی باشد. اگر احساس می‌کنید خروپف، خواب شما یا همسرتان را مختل می‌کند، با یک پزشک مشورت کنید.

9- آروغ زدن

آروغ زدن در فرهنگ آمریکا ممکن است نشانه ادب نباشد اما در برخی از فرهنگ‌ها این عمل نشان‌دهنده سیری کامل فرد از یک وعده غذایی خوب است. در هر صورت، چند بار آروغ زدن بعد از غذا امری طبیعی است. در این روش، هوایی که بلعیده‌اید از دهان خارج می‌شود. آروغ زدن مکرر همراه با علائم دیگر، مانند حالت تهوع یا شکم درد، می‌تواند نشانه یک اختلال گوارشی باشد. در صورت ادامه این مشکل با پزشک مشورت کنید.

10- نفخ معده

شاید هیچ عملکرد بدنی به اندازه گاز معده در فرد مضحک نباشد. در حالی که صدا و بوی آن شرم‌آور است اما خروج این گاز اشکالی ندارد. عاملی است که در آن هوا از طریق دستگاه گوارش خارج می‌شود و یا به علت خروج گاز به دلیل تجزیه مواد غذایی با باکتری‌های روده است. خوب، همه ما می‌دانیم علت آن چیست. مواردی درباره نفخ:

اکثر مردم 6 تا 20 بار در روز گاز معده را دفع می‌کنند. 

آبجو، نوشابه، لوبیا و بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات نفخ معده را زیاد می‌کنند. 

غذاهایی که باعث نفخ می‌شوند نیز در هر فرد متفاوت است.

12- خوشبو کننده بدن

چه سخت کار کنید و چه سخت بازی کنید، هرگونه فعالیت شدید می‌تواند باعث بوی شدید بدن شود. علت اصلی آن عرق نیست بلکه باکتری‌هایی است که در پوست عرق کرده تولید می‌شود. با دوش گرفتن منظم و استفاده از صابون و ضدعرق می‌توانید از تولید این باکتری‌ها جلوگیری کنید. همچنین حتماً باید لباس‌های ورزشی را مرتباً بشویید. اگر بوی بدن همچنان وجود دارد، سعی کنید از مصرف غذاهای بدبو مانند سیر و پیاز خودداری کنید.

 13- خارش بدن

برای ابتلا به خارش نیازی نیست که یک ورزشکار حرفه‌ای باشید. این عفونت قارچی به راحتی در سالن‌های بدنسازی یا از قسمت‌هایی از بدن فرد پخش می‌شود. دست‌ها، حوله و  لباس زیر در ایجاد آن موثر هستند. این علائم شامل بثورات تکه‌ای در کشاله ران یا قسمت داخلی ران، همراه با خارش زیاد است. از کرم‌های ضدقارچ بدون نسخه پزشک هم می‌توان استفاده کرد. خشک نگه داشتن آن ناحیه و استفاده نکردن از لباس‌های تنگ به جلوگیری از خارش مجدد کمک می‌کند.

 14- پای ورزشکار

وقتی قارچ باعث خارش می‌شود پای فرد را هدف قرار می‌دهد، یعنی پای ورزشکار دارید. متداول‌ترین راه تشخیص این عفونت، پابرهنه راه رفتن در رختکن یا اصراف حوضچه‌ها است. علائم آن خارش، سوزش، تاول یا ترک پا و انگشتان پا است. بیماری «پای ورزشکار» با کرم ضدقارچ درمان می‌شود. اگر جوش خارش‌دار دارید و هم پای ورزشکار، حتماً آن را معالجه کنید.

15- ناخن‌های فرو رفته 

کوتاه کردن ناخن‌ها ممکن است کار مهم روز نباشد اما ارزش این را دارد که برای آن وقت بگذارید تا این کار را به درستی انجام دهید. اصلاح نادرست ناخن علت اصلی رشد ناخن‌های پا است که ممکن است باعث درد، تورم و عفونت شود. رایج‌ترین اشتباه زیاد کوتاه کردن ناخن‌هاست. برای جلوگیری از آن، ناخن را با "نیپر" ناخن کوتاه کنید که به شکل منحنی طبیعی ناخن است.

 16- بوی بدن دهان

احتمالاً می‌دانید که غذاهای بد بو و سیگار کشیدن می‌تواند دهان را بدبو کند اما متداول‌ترین عامل آن باکتری‌هاست. هنگام مسواک زدن، زبان را نیز مسواک بزنید تا باکتری‌هایی که در آن رشد می‌کند را از بین ببرید. اگر رعایت بهداشت، دهانتان را خوشبو نمی‌کند، به دندانپزشک و پزشک خود مراجعه کنید. بیماری لثه، خشکی دهان یا رفلاکس اسید نیز بخشی از این مشکل است.

 17- اختلال عملکرد جنسی

مردان ممکن است مشتاق بحث و گفتگو در مورد مشکلات جنسی نباشند اما تقریباً یک سوم مردان مشکلاتی را تجربه می‌کنند که ممکن است شامل کاهش میل جنسی، انزال زودرس یا اختلال در نعوظ باشد. اختلال یعنی که یک مرد قادر به ایجاد یا ادامه نعوظ نیست. از عوامل خطرساز آن می‌توان به دیابت، بیماری قلبی، بیماری اعصاب، استعمال دخانیات، مشکلات گردش خون و برخی داروها اشاره کرد. در صورت داشتن اختلال یا سایر مشکلات جنسی به ارزیابی این مشکل و برای توصیه درمان با پزشک مشورت کنید.

 18- از دست دادن شنوایی

مردان بیشتر از زنان دچار کاهش شنوایی می‌شوند و مشاغل پر سر و صدا می‌توانند در ایجاد این امر موثر باشند. به فعالیت کارگران معدن، نجاران و سربازان فکر کنید اما هر صدای بلند یا مداوم می‌تواند به ساختارهای ظریف گوش آسیب برساند، از جمله موسیقی که از طریق جوانه‌های گوش منتقل می‌شود. هنگام کار، از محافظ گوش استفاده کنید. میزان صدای موسیقی را در کمتر از 85 دسی بل نگه دارید. بیشترین میزان صدای آن می‌تواند تا 105 دسی‌بل و حتی بلندتر از صدای موتورسیکلت، کارگاه نجاری یا صدای ماشین برف‌روبی باشد.

19- پروستات بزرگ

علاوه بر چین و چروک و موهای خاکستری، بزرگ شدن پروستات برای بسیاری از مردان بخشی اجتناب‌ناپذیر از پیری است. اصطلاح پزشکی آن هیپرپلازی خوش‌خیم پروستات یا بزرگ شدن غده اطراف مجرای ادرار است. علائم آن در حدود نیمی از مردان بالای 75 سال را درگیر می‌کند. با رشد پروستات، ممکن است مجرای ادرار فشرده شود و باعث شود تا فرد بیشتر نیاز به تخلیه ادرار داشته باشد. درمان‌ها و داروهایی برای کمک به کاهش علائم آن وجود دارد.

منبع: سایت سلامت

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو