بارداری بعد از سرطان سینه

90

1399/8/25

00:15


سرطان سینه یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در زنان سنین بالاست. اما اگر شما زن جوانی هستید که دچار سرطان سینه شده‌اید، ممکن است سؤال‌هایی در مورد تأثیر سرطان سینه بر توانایی بارداری‌تان داشته باشید و اینکه آیا بارداری شما با خطراتی همراه خواهد بود یا نه.

بارداری بعد از سرطان سینه

به گزارش بهداشت نیوز، خیلی از خانم‌ها می‌توانند بعد از درمان سرطان سینه باردار شوند؛ اما برخی از درمان‌ها می‌توانند باردار شدن را سخت‌تر کنند. اگر فکر می‌کنید ممکن است روزی بخواهید باردار شوید، یا اینکه فقط می‌خواهید در مورد امکان بچه‌دار شدنتان بیشتر بدانید، بهترین زمان برای صحبت در این مورد با پزشک، پیش از شروع درمان سرطان سینه‌تان است.

آیا می‌توانم بعد از سرطان سینه باردار شوم؟

بعضی از درمان‌ها برای سرطان سینه ممکن است بر توانایی باروری یک زن اثر بگذارند. مثلاً شیمی‌درمانی برای سرطان سینه ممکن است به تخمدان‌ها آسیب بزند که گاهی می‌تواند سبب ناباروری کوتاه‌مدت یا بلندمدت شود. اما باز هم خیلی از خانم‌ها می‌توانند بعد از درمان سرطان سینه باردار شوند. بهترین زمان برای مشورت با پزشک درباره‌ی بارداری، پیش از شروع درمان سرطان سینه است.

آیا بارداری و شیردهی می‌تواند باعث شود سرطان سینه عود کند؟

خیلی از سرطان‌های سینه به استروژن حساس‌اند، بنابراین این نگرانی برای خانم‌هایی که سرطان سینه دارند وجود دارد که بالا رفتن سطح هورمون استروژن در اثر بارداری باعث شود احتمال عود سرطان سینه افزایش یابد؛ اما مطالعات نشان داده‌اند بارداری، ریسک برگشت سرطان سینه بعد از درمان موفقیت‌آمیز سرطان را افزایش نمی‌دهد.

همچنین شواهدی وجود ندارد که شیردهی بعد از درمان سرطان سینه، ریسک عود سرطان را افزایش دهد. در واقع برخی پژوهش‌ها نشان می‌دهند داشتن سابقه‌ی شیردهی ممکن است بتواند ریسک عود سرطان را پایین بیاورد.

چه مدت بعد از درمان سرطان سینه باید صبر کنید و باردار شوید؟

اگر می‌خواهید بچه‌دار شوید، بعضی از پزشکان توصیه می‌کنند بعد از درمان موفقیت‌آمیز سرطان سینه، باید دست‌کم دو سال بعد از پایان درمان صبر کنید و سپس باردار شوید. بهترین مدت زمان برای این انتظار کاملاً معلوم نیست، اما گفته می‌شود دو سال کافی است تا خیالتان راحت شود سرطانتان عود نکرده است.

شواهدی وجود ندارد که زنانی که سابقه‌ی سرطان سینه دارند، این سابقه باعث شود سلامت کودکشان به خطر بیفتد. محققان دریافتند زنانی که سابقه‌ی سرطان سینه داشتند، کوکانشان بیشتر در معرض نقص‌های مادرزادی یا مشکلات آتی در سلامتی خود نبوده‌اند

برای زنانی که سرطان سینه‌شان نسبت به گیرنده‌های هورمون مثبت است، هورمون درمانی کمکی معمولاً به مدت 5 تا 10 سال بعد از درمان اولیه توصیه می‌شود. در مورد زنانی که می‌خواهند طی این دوره بچه‌دار شوند، اغلب توصیه می‌شود دست‌کم به مدت دو سال پیش از توقف هورمون درمانی و تلاش برای بارداری، هورمون درمانی را انجام دهند (و سپس دوباره بعد از زایمان، هورمون درمانی را از سر بگیرند).

یادتان باشد که توصیه به انتظار دو ساله، بر اساس اطلاعات تست‌های کلینیکی نیست. برخی از سرطان‌های سینه می‌توانند بعد از دو سال عود کنند، بنابراین هر موردی متفاوت است. تصمیم شما باید بر اساس یک سری فاکتورها باشد، از جمله سن‌تان، تمایلتان به بارداری‌های بیشتر، نوع سرطان سینه و ریسک عود زودهنگام سرطان سینه.

اگر باردار شوم، آیا سابقه‌ی سرطان سینه باعث می‌شود سلامت کودکم به خطر بیفتد؟

شواهدی وجود ندارد که زنانی که سابقه‌ی سرطان سینه دارند، این سابقه باعث شود سلامت کودکشان به خطر بیفتد. محققان دریافتند زنانی که سابقه‌ی سرطان سینه داشتند، کوکانشان بیشتر در معرض نقص‌های مادرزادی یا مشکلات آتی در سلامتی خود نبوده‌اند.

آیا درمان سرطان سینه بر سلامت جنین در رحم مادر اثر می‌گذارد؟

اگر در حال دریافت هر نوعی درمان بابت سرطان سینه خود هستید، از جمله شیمی‌درمانی، هورمون درمانی یا درمان هدفمند، پیش از اقدام به بارداری با پزشکتان مشورت کنید. این داروها می‌توانند بر جنین در حال رشد اثر بگذارند، بنابراین بهتر است صبر کنید تا درمان شما کاملاً به اتمام برسد. همچنین باید یادتان باشد که توقف زودتر از موعد درمان سرطان می‌تواند ریسک رشد و پیشرفت و عود سرطان را افزایش دهد.

آیا بعد از درمان سرطان سینه می‌توانم به کودکم شیر بدهم؟

اگر سینه‌تان تحت عمل جراحی یا رادیوتراپی قرار گرفته باشد، ممکن است با مشکلاتی در شیردهی بربخورید. مطالعات نشان داده‌اند کاهش تولید شیر در سینه‌ی مورد نظر و ضمناً تغییرات ساختاری در آن سینه می‌تواند سبب شود شیردهی برایتان دردناک شود یا کودک به‌سختی بتواند این سینه را بمکد؛ اما در بیشتر موارد خانم‌هایی که درمان سرطان سینه را انجام داده‌اند قادر به شیردهی هستند.

اگر هنوز دارویی برای درمان سرطان سینه خود مصرف می‌کنید (مثلاً هورمون درمانی)، خیلی مهم است که پیش از شیردهی با پزشک مشورت نمایید. برخی از داروها می‌توانند وارد شیر مادر شده و بر کودک اثر بگذارند.

با پزشک خود صحبت کنید

اگر سرطان سینه دارید یا قبلاً داشته‌اید و به بچه‌دار شدن فکر می‌کنید، در مورد تأثیر درمان سرطان بر احتمال توانایی باروری‌تان با پزشک حرف بزنید. در این گفتگو باید ریسک عود سرطان سینه مطرح شود. در خیلی از موارد، مشاوره پزشکی می‌تواند به شما کمک کند برنامه‌ریزی بهتری برای بچه‌دار شدن خود بکنید و بارداری‌تان در ایمن‌ترین حالت ممکن خود باشد.

منبع: تبیان

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو