دورنما؛ تاثیر ۱۸ هنرمند بزرگ بر معماری ایران/ آغداشلو،پیلارام،عربشاهی، ممیز/ توضیحات شایان شعبان

منبع: ایران آرت

77

1399/8/25

09:03


نمایشگاهی با آثار قباد شیوا، بهمن بروجنی، صادق تبریزی، کیخسرو خروش، علی گلستانه، آیدین آغداشلو، حسین محجوبی،مرتضی ممیز، مسعود عربشاهی، علی اکبر صنعتی، فرامرز پیلارام...

ایران آرت: ایران خبر داد:  نمایشگاه «دورنمای معماری در هنر نوگرای ایران» روز جمعه ۲۳ آبان ماه در گالری جاوید افتتاح شد.

نمایشگاهی با ۱۸ اثر از ۱۸ هنرمند پیشکسوت معاصر همچون قباد شیوا، بهمن بروجنی، صادق تبریزی، کیخسرو خروش، علی گلستانه، آیدین آغداشلو، حسین محجوبی و...

در میان اسامی هنرمندان نام استادانی دیده می‌شود که دیگر در میان ما نیستند، هنرمندانی همچون مرتضی ممیز، مسعود عربشاهی، علی اکبر صنعتی و فرامرز پیلارام.
آثار نمایشگاه همان‌طور که از نامش پیدا است درباره معماری است. این آثار به دو صورت انتخاب شده است: بخش اول آثار هنرمندانی است که به طور مستقیم در فضای معماری کار کرده‌اند. بخش دوم هم هنرمندانی هستند که از عناصر موجود در فضاهای معماری الهام گرفته‌ و دست به خلق اثر زده‌اند.

آثار این نمایشگاه توسط شایان شعبان گردآوری شده است. او نام این نمایشگاه را به‌دلیل اینکه دورنما در هنر و فضاسازی معماری کاربرد بسیار دارد، انتخاب کرده است و البته دورنما معادل فارسی کلمه پرسپکتیو است که در هنر و فضاسازی معماری بسیار کاربرد دارد.

شعبان درباره ایده برگزاری این نمایشگاه معتقد است: «من هم نقاش و هم کیوریتور هستم، خیلی وقت‌ها ایده‌هایی به ذهنم می‌رسد که پس از بررسی اگر قابل اجرا باشند آنها را عملی می‌کنم و این نمایشگاه هم از این قاعده مستثنی نبود.» هنرمندان این نمایشگاه متولدین ۱۳۰۰ تا ۱۳۲۱ هستند. گردآورنده نمایشگاه معتقد است که می‌توان همین مسأله را در دهه‌های بعدی هنرمندان ایران هم پی گرفت.
شعبان درباره جمع‌آوری آثار این نمایشگاه به خبرگزاری صبا گفت: «من با توجه به تجربه‌ام در زمینه آثار هنری درباره این مسأله شناخت داشتم یعنی می‌دانستم که چه هنرمندانی درباره این موضوع کار کرده‌اند. با توجه به این مسأله از آثار این هنرمندان که قبلاً آنها را خلق کرده بودند، استفاده کردم. به طور مثال استاد مرتضی ممیز، مسعود عربشاهی، علی اکبر صنعتی و فرامرز پیلارام که آثار آنها در نمایشگاه است، فوت کرده‌اند.»

شایان شعبان

طبیعی است که جمع‌آوری این آثار از طیف گسترده هنرمندان بسیار مشکل است این امری است که کیوریتور نمایشگاه هم به آن اشاره دارد: «تعدادی از آثار هنری را که متناسب با موضوع نمایشگاه هم بودند به دلایلی مثل دسترسی نداشتن به اثر یا اینکه هنرمند خارج از کشور بود، نتوانستم در نمایشگاه «دورنما در هنر نوگرای ایران معماری» قرار دهم.»

با توجه به شیوع بیماری کرونا، نمایشگاه به دو صورت مجازی و حضوری برگزار می‌شود. کاتالوگ نمایشگاه که به‌صورت پی‌دی‌اف است پس از افتتاحیه نمایشگاه منتشر شد و علاقه‌مندان می‌توانند کاتالوگ نمایشگاه را در سایت گالری جاوید مشاهده کنند.

همچنین عمده آثار این نمایشگاه برای فروش است اما بعضی آثار هم مجموعه شخصی هستند. نمایشگاه «دورنمای معماری در هنر نوگرای ایران» از روز جمعه ۲۳ آبان تا ۳۰ آبان برگزار می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به گالری جاوید به نشانی تهران، خیابان ولیعصر، ابتدای زرتشت غربی، یزدان، پلاک ۱۷، واحد ۱ مراجعه کنند.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو