درمان سریع ورم صورت در اثر دندان درد

درمان سریع ورم صورت در اثر دندان درد


منبع: زیبامون

137

1399/8/25

11:26


در این بخش از زیبامون به تمام روشهای خانگی برای درمان سریع ورم صورت در اثر دندان درد اشاره کردیم. با ما همراه باشید و با این روشهای کاربردی و موثر آشنا شوید.

درمان سریع ورم صورت در اثر دندان درد

دندان درد، یکی از مشکلات رایجی هست که تقریبا همه افراد برای یکبار هم که شده این مشکل آزردهنده رو تجربه کردند! اگر دندان درد با آبسه و عفونت دندان همراه باشه، معمولا باعث ورم صورت هم میشه و چهره رو هم تحت تاثیر قرار میده!

اگر در دهان و دندان خود احساس درد و تورم داشتید، مهمترین کار این هست که هرچه سریعتر به دندانپزشک مراجعه کنید. داندانپزشک با معاینات دقیقی که انجام میده، علت اصلی ایجاد درد و ورم در دندان و صورت رو متوجه میشه و میتونه بهترین و مناسبترین درمان رو برای برطرف کردن این مشکل، استفاده کنه.

اما اگر به هر دلیلی دسترسی به دندانپزشکی ندارید و می‌خواهید ورم صورت در اثر دندان درد رو خیلی سریع و در خانه درمان کنید و از بین ببرید، در ادامه با زیبامون دات کام همراه باشید. ما در این بخش بهترین و موثرترین روشها برای درمان سریع ورم صورت در اثر دندان درد رو آماده کردیم و اطلاعات خوبی رو در رابطه با کاهش ورم صورت بعد از جراحی دندان رو در اختیارتون قرار دادیم.

 

آبسه دندان چیست؟

آبسه دندان (tooth abscess) نوعی ورم چرکی دندان هست که در اثر عفونتهایی باکتریایی ایجاد میشه. وقتی یک دندان آسیب دیده، شکسته یا خراب میشه، باکتریها به راحتی از این طریق وارد دندان میشن و منجر به ایجاد عفونت و آبسه دندان خواهند شد.

آبسه دندان به دلایل مختلف در قسمتهای مختلف دندان ایجاد میشه؛ مثلا آبسه پری اپیکال (periapical) در انتهای ریشه دندان به وجود میاد در حالی که آبسه پریودنتال (periodontal)، در لثه و کنار ریشه دندان ایجاد میشه. 

هنگامی که باکتریها به مرکز دندان برسن و دندان رو آلوده کنند، چرک و عفونت در دندان جمع شده و متورم میشه و منجر به ایجاد دندان درد خواهد شد. اگر این عفونت در مراحل اولیه درمان نشه، میتونه به لثه و استخوان دهان هم منتقل بهش و باعث ورم صورت در اثر دندان درد بشه.

آبسه دندان باید حتما توسط دندانپزشک درمان بشه. دندانپزشکان با تخلیه و خلاص شدن از شر عفونت، آبسه دندان رو درمان می‌کنند و یا ممکنه با درمان کانال ریشه، آبسه دندان رو برطرف کردن و دندان رو نجات دهند و در برخی موارد هم ممکنه نیاز به کشیدن دندان باشه. 

برخی روشهای خانگی هم وجود دارند که کمک می‌کنند تا درد، نارحتی و ورم صورت و دندان ناشی از عفونت کاهش پیدا کنه و کمی برطرف بشه.

 

آبسه دندان

 

علائم و نشانه‌های آبسه دندان

 

  • دندان درد شدید، مداوم و ضربان‌دار که میتونه به استخوان فک، گردن و گوش هم سرایت کنه
  • حساس شدن دندان به گرما و سرما
  • حساس شدن دندان در اثر جویدن، گاز گرفتن و فشار آوردن به دندان
  • ایجاد ورم در صورت و گونه
  • نرم و متورم شدن غدد لنفاوی در فک و گردن
  • در اثر پارگی و ترکیدن آبسه دندان مایعات بد بود و بدمزه وارد دهان خواهد شد
  • ایجاد مشکل در بلعیدن و نفس کشیدن

 

حتما بخوانید: کیست دندان چیست و چه علائمی دارد؟

 

چه عواملی باعث ایجاد آبسه دندان می‌شوند؟

آبسه دندان به دلایل مختلفی ایجاد میشه که در زیر تعدادی از رایج‌ترین دلایل ایجاد کننده آبسه دندان رو معرفی کردیم:

 

  • استفاده از مواد غذایی و خوراکی‌هایی که به دندان میچسبه و بین دندانها گیر میکنه
  • وجود بیماری پریودنتال زمینه‌ای
  • وجود عفونت بر روی عصب دندان
  • عدم رعایت بهداشت در دهان و دندان
  • استفاده از مقادیر زیادی غذاهای نشاسته‌ای و نوشیدنی‌های شیرین
  • آسیب یا جراحیهای قبلی بر روی دندان
  • داشتن سیستم ایمنی ضعیف

 

دندان درد

 

بهترین درمانهای خانگی برای درمان آبسه دندان

درمانهای خانگی زیر میتونن در درمان آبسه و همچنین کاهش ورم صورت در اثر دندان درد موثر باشند.

 

1. درمان فوری آبسه دندان با آب شور

شست و شوی دهان با آب و نمک یکی از سریع‌ترین و ارزان‌ترین روشها برای تسکین موقتی آبسه دندان هست و به ترمیم زخم در لثه هم کمک میکنه.

برای استفاده از این روش باید نصف قاشق نمک رو با نصف فنجان آب گرم مخلوط کنید. آب نمک رو درون دهان قرار داده و حداقل به مدت 2 دقیقه آب نمک رو در داخل دهان بچرخانید و بعد دهان رو تخلیه کنید. بهتره این روش رو تا 3 بار در روز مورد استفاده قرار بدید تا درد و تورم ناشی از ابسه دندان به تدریج کاهش پیدا کنه.

 

2. درمان خانگی آبسه دندان با جوش شیرین

جوش شیرین هم یکی دیگه از درمانهای خانگی و مقرون به صرفه برای درمان آبسه دندان هست. علاوه بر این جوش شیرین تاثیر خیلی خوبی هم در از بین بردن پلاک و جرم دندان هم داره و دارای خواص ضدباکتری نیز هست و به همین دلیل جز گزینه‌های خیلی خوب برای درمان آبسه و عفونت دندان هست.

برای استفاده از این روش باید نصف قاشق جوش شیرین رو با نصف فنجان آب و مقداری نمک مخلوط کنید. این مخلوط رو کم کم و تا 5 دقیقه در داخل دهان بچرخانید و بعد از داخل دهان تخلیه کنید. شما میتونید از این روش تا 2 بار در روز استفاده کرده و ورم و ناراحتی ناشی از آبسه دندان رو به طور موقتی درمان کنید.

 

3. درمان خانگی آبسه دندان با روغن پونه کوهی

روغن پونه کوهی (Oregano oil) یکی از روغنهای ضروری هست که میتونید از عطاری یا فروشگاه‌های لوزام بهداشتی و آرایشی تهیه کنید. این روغن دارای خواض ضد باکتری بوده و سرشار از آنتی اکسیدان هست و تاثیر خوبی در کاهش تورم و درد ناشی از آبسه دندان داره.

برای استفاده از این روش باید چند قطره از روغن پونه کوهی رو با 30 سی سی از یک روغن حامل مثل روغن زیتون مخلوط کنید. سپس چند قطره از این مخلوط رو بر روی یک توپ پنبه‌ای بریزید و به مدت 2 تا 3 دقیقه بر روی دندانی که دارای آبسه و عفونت هست، قرار بدید. پنبه رو از روی دندان بردارید و بعد از گذشت 10 دقیقه دهان رو بشویید. از این روش میتونید تا 3 بار در روز استفاده کنید تا درد، ناراحتی و ورم ناشی از ابسه دندان تا حدودی کاهش پیدا کنه.

 

4. کمپرس سرد برای درمان آبسه لثه کودکان

اگر کودک شما دچار آبسه و عفونت دندان شده میتونید با استفاده از کمپرس سرد، درد و تورم ناشی از این مشکل رو برطرف کنید.

برای استفاده از این روش باید چند تکه یخ رو درون یک حوله تمیز و خشک قرار بدید و این کمپرس سرد رو بر روی صورت و در نزدیکی ناحیه آسیب دیده نگه دارید. اجازه بدید این کمپرس 15 دقیقه روی صورت و دندانی که دچار درد هست قرار بدید و بعد از روی صورت بردارید. شما میتونید چندین بار در طول روز از این روش استفاده کنید تا درد و تورم ناشی از آبسه لثه کودکان بهبود پیدا کنه.

 

5. درمان خانگی آبسه دندان با چای شنبلیله

شنبلیله دارای خواص ضد باکتری هست و استفاده از آن به عنوان داروی خانگی برای بهبود زخم ها و کاهش التهاب، سابقه طولانی داره. برای استفاده از این روش باید 1 قاشق چایخوری شنبلیله آسیاب شده رو درون یک فنجان آب جوش بریزید و اجازه بدید تا خنک بشه.

سپس مقداری از چای شنبلیله رو با توپ پنبه‌ای بردارید و بر روی دندان آسیب دیده و دارای آبسه قرار بدید. اینکار رو میتونید تا 3 بار در روز انجام بدید تا درد و التهاب ناشی از آبسه دندان بهبود پیدا کنه.

 

حتما بخوانید: توصیه هایی برای سلامت دندان‌ها

 

علت ورم ناگهانی یک طرف صورت

ورم ناگهانی صورت، فک، دهان و گردن میتونه دلایل مختلفی داشته باشه که در زیر به تعدادی از این دلایل اشاره کردیم:

 

  • آبسه دندان
  • عکس العمل‌های آلرژیک
  • دندان عقل نهفته
  • عفونت دندان و لثه
  • ایجاد آسیب و صدمه به صورت
  • عوارض جانبی برخی داروها
  • اختلالات هورمونی
  • عفونت کانال ریشه دندان
  • مشکلات سینوس
  • جراحی دندان

 

ورم صورت در اثر دندان درد

 

حتما بخوانید: دندان قروچه، علائم و روش های درمان آن

 

کاهش ورم صورت بعد از جراحی دندان

ورم صورت بعد از جراحی دندان یکی از مشکلات بسیار شایع هست و معمولا جای نگرانی نداره. معمولا ورم صورت بعد از جراحی دندان دو تا سه روز به اوج خودش میرسه و میتونه بسیار ناراحت کننده باشه. اگرچه نمیشه از این روند طبیعی بدن جلوگیری کرد اما اقدامات ساده‌ای وجود داره که میتونه به درمان سریع ورم صورت در اثر دندان درد و جراحی دندان کمک کنه که در زیر برخی از این روشها رو معرفی کردیم:

 

1. درمان سریع ورم صورت بعد از جراحی دندان با کمپرس سرد

تا 24 ساعت بعد از جراحی دندان باید از کمپرس سرد برای کنترل ورم صورت استفاده کنید. چند تکه یخ یا یک بسته سبزیجات یخ زده رو درون حوله خشک و تمیز بپیچید و بر روی صورت و نزدیکترین قسمت به دندان جراحی شده به مدت 15 دقیقه نگه دارید و بعد از گذشت 15 تا 30 دقیقه مجددا این کمپرس یخ رو بر روی صورت قرار بدید.

 

استفاده از حوله گرم برای درد دندان و کاهش ورم صورت بعد از جراحی دندان

2 تا 3 روز بعد از جراحی دندان، ورم صورت به اوج خودش میرسه. در این زمان بهتره که از حوله گرم یا کمپرس گرم برای کاهش درد و تورم دندان استفاده بشه. این گرما باعث منبسط شدن رگهای خونی در صورت میشه و مایعاتی که باعث تورم صورت در اثر دندان درد، آبسه دندان یا جراحی دندان شدند رو از بین میبره. برای استفاده از این روش بهتره یک حوله تمیز رو به خوبی گرم کنید و به مدت 20 دقیقه روی صورت نگه دارید و بعد از روی صورت بردارید و مجددا بعد از 20 دقیقه دوباره کمپرس گرم رو بر روی صورت قرار بدید.

این کار رو تا زمانی که ورم صورت بعد از جراحی دندان فروکش کنه ادامه بدید. کمپرس گرم میتونه روند بهبود ورم صورت رو بیشتر کنه.

 

درمان سریع ورم صورت در اثر جراحی دندان با استراحت کردن

استراحت کردن بعد از هر نوع جراحی ضروری هست؛ از جمله جراحی دندان! با استراحت کردن به سیستم دفاعی بدن این امکان رو میدید تا بر روی مراقبت از محل جراحی شده متمرکز بشه و خیلی سریعتر بهبود پیدا کنید. بهتره در هنگام استراحت کردن، قسمت سر، بالاتر از بدن قرار بگیره. بالا بودن سر هنگام نشستن و خوابیدن، مانع از تجمع فشار خون میشه و به کاهش تورم صورت بعد از جراحی دندان کمک میکنه.

اگر سر شما صاف و یا حتی پایین تر از بدن قرار بگیره، خون در محل جراحی شدن تجمع پیدا میکنه و باعث ایجاد تورم بیشتر در صورت خواهد شد. بنابراین با بالا نگه داشتن سر کمک کنید تا خون به سمت پایین جریان پیدا کنه و تورم صورت به تدریج کم و کمتر بشه.

 

شست و شوی دهان با آب نمک

شستشوی دهان با آب و نمک دو کار مهم و اساسی برای شما انجام میده؛ او اینکه به تمیز نگه داشتن محل جراحی کمک میکنه و دوم به عنوان یک عامل ضد باکتری عمل میکنه و باکتریهایی که ممکن هست به محل زخم و جراحی شده حمله کنند رو از بین میبره و حتی میتونه مانع از ایجاد عفونت بیشتر در دهان و دندان بشه و همچنین در کاهش تورم صورت در اثر دندان درد و بعد از جراحی دندان هم موثره.

برای استفاده از این روش باید یک قاشق نمک رو در یک لیوان آب گرم حل کنید و سه تا چهار بار در روز دهان رو به آرومی با این محلول شور بشویید و به مدت چند دقیقه در دهان نگه دارید و بعد تخلیه کنید. دقت داشته باشید این کار رو خیلی زیاد و به مدت طولانی انجام ندید.

 

حتما بخوانید: درد دندان در اثر خوردن شیرینی

 

سخن آخر

آبسه دندان و ورم صورت در اثر دندان درد اگرچه جز مشکلات رایج برای دهان و دندان هستند اما لازمه در صورت بروز چنین مشکلی، حتما به دندانپزشک مراجعه بشه تا با درمان سریع و به موقع، از بروز مشکلات جدی‌تر برای دندانها جلوگیری بشه. استفاده از درمانهای خانگی که در بالا به آنها اشاره شد کمک می‌کنند تا درد و ناراحتی ناشی از ابسه دندان و ورم صورت در اثر دندان درد رو به طور موقتی درمان کنید و میشه از این روشها به عنوان یک روش مکمل در کنار توصیه‌ها و تجویزهای دندانپزشک استفاده کرد تا روند بهبودی سریعتر پیش بره.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو