روش های موثر برای کاهش عوارض یائسگی (دارو و طب سنتی)

روش های موثر برای کاهش عوارض یائسگی (دارو و طب سنتی)


منبع: مینویسم

90

1399/8/25

11:59


روش های موثر برای کاهش عوارض یائسگی (دارو و طب سنتی)

درمان برای کاهش عوارض یائسگی (دارو یا طب سنتی!)

در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا با روش های موثر برای کاهش یائسگی (دارو یا طب سنتی!) را بخوانید. یائسگی در دوران میانسالی هر زنی اتفاق می افتد این اتفاق معمولا با برخی عوارض دردناک همراه است که باید با روش هایی به کاهش آنها بپردازید. می توانید از مطالب مرتبط همچون علائم و درمان کیست تخمدان و خواص گیاه بومادران برای دوران قاعدگی بازدید نمایید.

یائسگی چیست؟

یائسگی پایان دوره های قاعدگی یک زن است. این اصطلاح می تواند هر یک از تغییراتی را که برای بدن شما قبل یا بعد از قطع قاعدگی ایجاد می شود، توصیف کند و یائسگی پایان سالهای باروری شما است.

زنان با تمام تخمکهای خود که در تخمدان آنها ذخیره می شود متولد می شوند. تخمدان زنان همچنین هورمون های استروژن و پروژسترون را تولید می کند که قاعدگی و ترشح تخمک ها را کنترل می کند. یائسگی زمانی اتفاق می افتد که تخمدان ها دیگر هر ماه تخمک آزاد نمی شود و قاعدگی متوقف شود.

معمولا یائسگی بعد از ۴۰ سالگی اتفاق می افتد، این موضوع یک بخش از میانسالی زنان می باشد. اما برخی از زنان زودتر دچار یائسگی می شوند. یائسگی زودهنگام می تواند نتیجه جراحی باشد، مانند جراحی برداشتن رحم یا شیمی درمانی. اگر به هر دلیلی یائسگی قبل از ۴۰ سالگی اتفاق بیفتد، یائسگی زودرس نامیده می شود.

علائم یائسگی چیست؟

در بیشتر زنان نزدیک به یائسگی گرگرفتگی (احساس گرمای ناگهانی که در قسمت بالاتنه) گسترش می یابد که اغلب همراه با سرخی گونه ها و تعریق می باشد. شدت این گر گرفتگی ها ممکن است از خفیف تا شدید در زنان باشد. همچنین از اولین علائم یائسگی می توان به به هم خوردن زمان قاعدگی، خشکی واژن، سینه های دردناک، نیاز به دفع ادرار بیشتر، مشکل خواب، تغییرات احساسی، خشکی پوست ، چشم یا دهان اشاره نمود.

علائم بعدی در بروز یائسگی اغلب شامل موارد زیر است:

  • خستگی
  • افسردگی
  • ضربان قلب بالا
  • سردرد
  • دردهای مفصلی و عضلانی
  • افزایش وزن
  • ریزش مو
  • تغییرات در میل جنسی (میل جنسی)

یائسگی چه علائی دارد؟

یائسگی چه علائی دارد؟

درمان برای کاهش عوارض یائسگی با دارو 

برای تخفیف و درمان علائم یائسگی دارو هایی وجود دارد اما تصمیم گیری برای مصرف این دارو ها در میان خانم ها متفاوت و کمی پیچیده است و حتما این مورد نیاز به مشاوره با پزشک دارد.

مصرف استروژن هم به صورت قرص یا با مصرف موضعی روی پوست می تواند عوارض و علایم یائسگی را مانند گرگرفتگی، اختلالات خواب، تغییرات خلقی و خشکی واژن از بین ببرد. در صورتی استروژن می تواند به تنهایی مصرف شود که فرد رحم ندارد. ترکیب استروژن و پروژسترون برای فردی به کار می آید که رحم خود را از دست نداده باشد. هورمون پروژسترون متعادل کننده اثرات ناشی از استروژن است و همچنین مانع از ایجاد سرطان رحم می شود.

با این حال استفاده از داروها عوارض و خطراتی دارند که کاهش عوارض یائسگی با استرژون ریسک ابتلا به بیماری های قلبی، سکته، سرطان سینه و ایجاد لخته های خون در برخی از زنان بالا می برد. اما درمان با استرژون احتمال دارد مانع از شستگی در استخوان ها شود و ریسک ابتلا به سرطان کوبون روده را کم کند. با این حال درمان یائسگی با هورمون و دارو بسته به بیمار و مشکلات اوست و حتما باید با مشورت و توصیه پزشک مصرف شود.

از جمله داروهایی که برای ضد افسردگی های زمان یائسگی مصرف می شود می توان به داروهایی مانند ونلافاکسین ( Effexor) و پاروکستین (Paxil) را برای زنانی که هورمون درمانی را قبول نمی کنند استفاده شود. این داروها میزان گرگرفتگی را در ۶۰ درصد زنان کاهش می دهد.

همچنی داروی گاباپنتین (Gabapentin) که اثر متوسطی بر کم شدن گرگرفتگی دارد. اما اثر جانبی مهمی که این دارو دارد، احساس خواب آلودگی آن است. می توانید از این دارو هنگام خواب استفاده کنید و این دارو می تواند به کاهش گرگرفتی و بهبود خواب کمک کند. و داروی دیگر که می توان در زمان یائسگی استفاده کرد کلونیدین (Clonidine) است که این دارو در فشار خون استفاده می شود و می تواند گرگرفتگی را در برخی از زنان کاهش دهد.

مکمل های ویتامین دی و کلسیم  و بیوفسفونات ها ( Bisphosphonates)، رالوکسیفن Raloxifene ( اویستا)، هورمون پاراتیروئید، کلسی تونین نیز از جمله داروهایی است که برای درمان استئوپورز یا پوکی استخوان دوران یائسگی استفاده می شود.

کمبود ویتامین b12 چه علائمی دارد؟

 گرگرفتگی در زنان یائسه به علت افت میزان استروژن رخ می‌دهد

گرگرفتگی در زنان یائسه به علت افت میزان استروژن اتفاق می افتد

کاهش عوارض یائسگی با طب سنتی

استفاده از داروها و محصولات شیمیایی برای بدن همیشه با عوارض جانبی همراه بوده است و اکثر افراد به دنبال درمان های طبیعی و ارگانیک بوده اند از این رو بهتر است زنان نیز برای کاهش و درمان عوارض یائسگی از گیاهان دارویی و طب سنتی استفاده کنند. از این رو گیاهانی چون سرکه سیب و  سویا،  کوهوش سیاه، دارچین (کاهش اضطراب و بهبود خلق و خو و درمان افسردگی) و …. برای کاهش علائم یائسگی بسیار مناسب است.

گیاه پنج انگشت و  گیاه گل شور (افزایش آرامش)، سنبل الطیب(تنظیم نوسانات خلقی)، چای جنسینگ (تنظیم گرگرفتگی و تعریق شبانه )، مریم گلی (کاهش  گرگرفتگی ) و گیاه شبدر قرمز(درمان گرگرفتگی، عفونت سیستم تنفسی)، روغن گل مغربی (تنظیم استروژن و خواب آور) و روغن بذر کتان (تنظیم استروژن) از جمله گیاهان موثر در درمان کاهش عوارض یائسگی می باشد که در طب سنتی سفارش شده است.

فروشگاه قطعات آسانسور

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو