واکسن کرونای «فایزر» باید در دمای منفی ۷۰ درجه نگهداری شود!

64

1399/8/25

19:35


تولید واکسن ویروس کووید ۱۹ یک موفقیت بزرگ است البته نحوه توزیع آن نیز امری سخت است که در صورت صحیح انجام دادن، آن هم موفقیتی بزرگ به شمار می‌آید.

واکسن کرونای «فایزر» باید در دمای منفی ۷۰ درجه نگهداری شود!

به گزارش بهداشت نیوز ،روز دوشنبه هفته گذشته نتایج موفقیت آمیز واکسن کروناویروس توسعه داده شده توسط دو شرکت «بایو ان تک» و «فایزر» سبب شادمانی بسیاری از افراد در جهان شد چرا که نتایج ابتدایی بررسی واکسن این شرکت‌ها، از تاثیر بیش از ۹۰ درصد حکایت داشت اما دمای بسیار سرد مورد نیاز برای ذخیره آن باعث ایجاد رعب و وحشت می‌شود.
 
محققان این شرکت اعلام کرده‌اند دمای مورد نیاز برای نگهداری این واکسن دمای منفی ۷۰ درجه سانتیگراد (منفی۹۰ درجه فارنهایت) است. البته طبق استانداردهای پزشکی دمای منفی ۷۰ درجه سانتیگراد درجه حرارت فوق العاده کمی نیست چرا که بانک‌های اسپرم از نیتروژن مایع با نقطه جوش منفی ۱۹۶ درجه سانتیگراد برای ذخیره سازی استفاده می‌کنند یا برای مثال در موارد سرمازیستی نیز اجساد را در دمای پایین به امید دستیابی به موفقیت پزشکی در آینده ذخیره می‌کنند.
 
سرمازیستی(Cryonics) دانشی نوبنیاد است که در آن، با پایین‌آوردن دمای بدن انسان یا جانوران، سعی در سالم نگه‌داشتن بدن برای آینده می‌کنند. در این روش، تمام خون بدن را تخلیه و آن را منجمد می‌کنند. تنها با پایین آمدن از دمای منفی ۱۳۶ درجه سانتیگراد، دمایی که در آن آب تشکیل می‌شود(بدون تشکیل بلورهای آسیب رسان یخ)، می‌توان ساختار سلول را سالم نگه داشت.
 
با این حال دمای منفی ۷۰ درجه سانتیگراد برای یک واکسن دمایی معمولی نیست و زیرساخت‌های محدودی برای نگهداری آن وجود دارد البته شرکت فایزر با تهیه مخازن قابل حمل که هم اندازه یک چمدان هستند گامی برای رفع این مشکل برداشته است زیرا آنها از یخ خشک استفاده می‌کنند تا واکسن‌ها را برای بیش از ۱۰ روز در دمای مناسب نگه دارند. یخ خشک شکل جامد کربن دی‌اکسید است و علتی که آن را به این نام می‌خوانند این است که همچون یخ سرد است اما از خود هیچ رطوبتی بر جای نمی‌گذارد. این ماده ذوب نمی‌شود بلکه تصعید شده یعنی با افزایش دما از فاز جامد مستقیما به فاز بخار می‌رود.
 
 

واکسن کرونای «فایزر» باید در دمای منفی ۷۰ درجه نگهداری شود!

 
 
این موضوع می‌تواند از جهاتی سبب رونق کار تامین کنندگان فریزر پزشکی باشد. رهبر شرکت «ترمو فیشر ساینتیفیک» اخیراً به سرمایه‌گذاران گفته است که تقاضای بسیار زیادی وجود دارد.
 
شرکت «استندر» (Stander) مستقر در نیوهمپشایر نیز سفارشات اولیه را که دریافت کرده گزارش داده است.
 
شرکت «کرایوپورت» (Cryoport) مستقر در تنسی (که توسط شرکت خدمات مالی «بلک استون» نیز حمایت می‌شود) نیز در آزمایشات بالینی نقش مهمی دارد.
 
البته واکسن‌هایی هم هستند که شرایط ذخیره سازی آنها تا این حد سخت و چالش برانگیز نیست. برای مثال واکسن توسعه یافته توسط شرکت «مدرنا» فقط باید در دمای منفی ۲۰ درجه سانتیگراد ذخیره شود. دمای یخچال نیز برای واکسن توسعه یافته توسط شرکت آلمانی «کیوروک» (CureVac) مناسب است.
 
شرکت فایزر قصد دارد سال آینده نسخه پودری واکسن خود را که در دمای بالاتر ثبات دارد به بازار عرضه کند. یک واکسن که توسط شرکت بیوتکنولوژی «اینویو» (Inovio) ایالات متحده تولید می‌شود نیز می‌تواند در دمای اتاق نگهداری شود.
 
توزیع این واکسن با توجه به نیاز آن به یخچال به این زودی اتفاق نخواهد افتاد اما در صورت رخ دادن این پیشرفت بزرگی خواهد بود. سردخانه و حمل و نقل، چهار پنجم کل هزینه برنامه‌های واکسیناسیون را تشکیل می‌دهد. رویکردهای جدید باعث کاهش هزینه‌ها، بهبود دسترسی و در نتیجه نجات جان میلیون‌ها نفر می‌شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو