هتل‌ها در نقش بيمارستان!

52

1399/8/26

11:04


هتل‌ها در نقش بيمارستان!

سلامت نیوز:سیر صعودی ابتلای روزانه و مرگ و میر ناشی از شیوع کرونا در کشور ادامه دارد و حالا ابتلای روزانه به کرونا در کشور به رقم ۱۲ هزار و ۵۰۰ مبتلا در یک روز و فوت ۴۵۹ بیمار رسیده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،این بالاترین آمار ثبت شده موارد ابتلا در کشور ما و طی یک شبانه روز است، عدد ترسناکی که روند صعودی آن می‌تواند در چند روز آینده، به آمار ۲۰ هزار ابتلا و مرگ و میر هزار نفر در روز برساند. از روز گذشته ده‌ها واحد صنفی (مانند مغازه پوشاک در شهرک غرب تهران که با حراجی ۳۹ هزار تومانی باعث ازدحام مردم شده بود) به خاطر عدم رعایت مقررات در نقاط مختلف ایران پلمب شدند.

مسئولان اما ضمن اعلام محدودیت‌های تازه برای مقابله با کرونا، همچنان با قرنطینه و تعطیلی سراسری کشور مخالفت کرده‌اند.محسن هاشمي، رئيس شوراي شهر تهران در جلسه روز گذشته به صورت تلويحي از تصميم رئيس ستاد ملي مقابله با کرونا مبني بر مخالفت با تعطيلي انتقاد کرد و گفت: «پيشنهاد تعطيلي تهران کاملا پخته و کارشناسي شده است، از رئيس‌جمهور مي‌خواهيم که آن را اجرا کند.

احتمال رسيدن به آمار هزار کشته کرونايي در روز وجود دارد.» به مانند هاشمي، ديگر کارشناسان و مسئولان استان‌ها نيز بر اين باورند که در صورت عدم تعطيلي کشور، آمار کشته‌هاي کرونا به يک هزار نفر در روز مي‌رسد. در اين بين رئيس‌جمهور موضوع تعطيلي تهران را مسکوت گذاشته، اما حالا خبرهايي به گوش مي‌رسد که مجلس با يک طرح دوفوريتي، کشور را تعطيل مي‌کند و شايد اين طرح به‌زودي به صحن علني مجلس برود.

در اين رابطه رئيس کميسيون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از عملکرد ستاد ملي کرونا و تاکيد بر دولتي بودن اين ستاد و اينکه ملي نيست، مي‌گويد: اگر ستاد دولتي کرونا وظايفش را انجام ندهد و توصيه‌هاي خبرگان و دلسوزان جامعه پزشکي را در رابطه با کنترل اين بيماري انجام ندهد، چاره‌اي نمي‌ماند جز اينکه مجلس وارد شود. اگر ستاد کرونا و دولت اقدامي انجام ندهند قطعا در جلسه علني هفته بعد وارد اين قضيه خواهيم شد. 30 نفر نماينده استان تهران به آقاي دکتر قاليباف نامه نوشته‌اند و حجت‌الاسلام تقوي رئيس مجمع نمايندگان تهران چند روز قبل آن را به رئيس مجلس داده‌اند و خواستار اين شده‌اند که تهران دو هفته بسته شود.


سرريز بيماران به هتل‌ها
آمار روانه ابتلا به کرونا در شرايطي به رقم 12 هزارو 500 نفر رسيده که به‌طور ميانگين حدود دوهزارو 500 بيمار جديد، روزانه در بيمارستان‌هاي کشور بستري مي‌شوند و همين امر موجب شده که بيمارستان‌ها براي پذيرش بيمار جديد تخت خالي نداشته باشد. در سوي مقابل بسياري از هتل‌ها در دوران شيوع کرونا با کاهش شديد مسافر مواجه شده‌ و حتي بسياري از آنها در آستانه ورشکستگي قرار گرفته‌اند. حالا در يک اقدام مشترک از سوي وزارت ميراث فرهنگي و وزارت بهداشت، قرار است هتل‌ها محل سپري دوران نقاهت بيماران کرونايي شود.

اين درحالي است که چندي پيش مينو محرز، عضو علمي ستاد ملي مقابله با کرونا گفته بود: «ما به اندازه کافي تخت و پرستار نداريم و بايد اين مسأله را مد نظر قرار دهيم که نيروهاي فعلي ما نيز نياز به استراحت دارند. در حال حاضر در بيمارستان‌ها عده زيادي بيمار به خصوص افراد مسن و داراي بيماري‌هاي زمينه‌اي بستري هستند که ريسک بالاي مرگ و مير دارند.»

در اين شرايط روزگذشته وزير ميراث‌فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي اعلام کرد که وزارت بهداشت آمادگي اجاره هتل‌هاي درجه يک، دو و سه به‌ عنوان نقاهتگاه بيماران کرونايي و استقرار کادر پزشکي را دارد. علي‌اصغر مونسان افزود: اين موضوع قبلا در جلسه هيات دولت و ستاد ملي مقابله با کرونا مطرح شده بود و وزارت بهداشت براي اجاره و پرداخت اجاره‌بهاي اين اماکن آمادگي دارد.

وي با اعلام هرچه سريع‌تر اين موضوع به هتل‌ها و اقامتگاه‌ها در استان‌ها، فهرست هتل‌هاي درجه يک، دو و سه را که به اين امر علاقه‌مند هستند در اختيار وزارتخانه قرار دهند تا اسامي هتل‌ها به وزارت بهداشت اعلام شود تا دانشگاه‌هاي علوم پزشکي هر شهر براي انعقاد قرارداد با هتل‌ها اقدام کنند.


قرنطينه سالمندان با همکاري بسيج
وزير بهداشت نيز روز گذشته صحبت‌هاي مونسان را تاييد کرد و گفت: با همکاري بسيج، هلال‌احمر و استفاده از ظرفيت مسافرخانه‌ها و اقامتگاه‌هاي گردشگري، برخي بيماران و سالمندان را قرنطينه و با استفاده از سامانه‌هاي ارتباطي همه بيماران مثبت قرنطينه را رصد مي کنيم. سعيد نمکي افزود: در کنار اين کار با کمک وزير گردشگري و صنايع دستي مسافرخانه‌ها و اقامتگاه‌هايي براي قرنطينه افرادي که امکان نگهداري آنها در خانه يا محل‌هاي عمومي نيست به کار گرفته مي‌شود.

رئيس‌جمهوري روز شنبه (24 آبان) و در جلسه ستاد ملي مقابله با كرونا در حالي دستور به بازاجراي محدوديت‌هاي اعمال‌شده در هفته‌هاي اول آبان ماه داد كه خواسته متخصصان حوزه سلامت، تعطيلي دو هفته‌اي كشور و پايتخت بود. با اين حال، حسن روحاني ديروز موافقت كرد كه از ابتداي آذر ماه به مدت دو هفته براي مناطق قرمز، زرد و نارنجي، ممنوعيت فعاليت‌هاي صنفي و اجتماعي كه در هفته اول آبان جاري بود، دوباره در مناطق قرمز و نارنجي و زرد اجرايي شود.

بنا به آنچه حسن روحاني اعلام كرده، از شنبه اول آذر ماه و به مدت دو هفته، همان محدوديت‌هاي اجرا شده در هفته‌هاي اول آبان ماه، دوباره در آخرين ماه پاييز و به مدت دوهفته در سراسر كشور اجرا مي‌شود و با اين شرايط در واقع هيچ اتفاق جديد و تازه‌اي براي كند كردن چرخه ويروس كوويد 19 رخ نداده است.

طبق اعلام وزارت بهداشت و درمان، استان‌هاي تهران، اصفهان، قم، آذربايجان شرقي، خراسان جنوبي، سمنان، قزوين، لرستان، اردبيل، خوزستان، کرمانشاه، کهگيلويه و بويراحمد، گيلان، بوشهر، زنجان، ايلام، خراسان رضوي، مازندران، چهارمحال و بختياري، البرز، آذربايجان غربي، مرکزي، کرمان، خراسان شمالي، همدان، يزد و کردستان در وضعيت قرمز قرار دارند. و فقط استان‌هاي هرمزگان، فارس، گلستان و سيستان و بلوچستان نيز وضعيت نارنجي و زرد را تجربه مي‌کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو