انگلیسی‌ها بیشتر کتاب کاغذی می‌خوانند یا دیجیتال؟

منبع: ایران آرت

128

1399/8/26

12:00


ناشران انگلیسی انتظار دارند بازار کتابهای الکترونیک از سال ۲۰۱۵ تاکنون، امسال بهترین سال خود را تجربه کند.

ایران آرت: با پناه بردن مردم به کتاب و کتابخوانی در دوره قرنطینه خانگی ناشی از شیوع کرونا، فروش کتابهای دیجیتال ناشران انگلیسی امسال به بالاترین میزان خود رسید.

همه‌گیری کرونا بخت کتابهای الکترونیک را احیا کرد. این نوع از کتابها که زمانی به عنوان آینده کتابخوانی تبلیغ می‌شدند، از سال ۲۰۱۴ به مدت شش سال متوالی با بحران کاهش فروش دست و پنجه نرم می‌کردند تا این که امسال ورق برگشت و میزان فروش در داخل و خارج انگلیس با ۱۷ درصد افزایش، در شش ماهه اول سال میلادی، به ۱۴۴ میلیون پوند رسید. ناشران انگلیسی انتظار دارند بازار کتابهای الکترونیک از سال ۲۰۱۵ تاکنون، امسال بهترین سال خود را تجربه کند.

حذف مالیات بر ارزش افزوده بر کتابهای الکترونیک در انگلیس، یکی از دیگر دلایل رونق بازار این دست از کتابهاست. به دنبال حذف این مالیات ۲۰ درصدی، آمازون نیز از اول مه (۱۲ اردیبهشت ۹۹) قیمت کتابهای الکترونیک خود را کاهش داد تا قیمت آنها را با بهای نسخه‌های چاپی معاف از مالیات هم‌تراز کند.

کتابهای صوتی نیز از رونق این روزهای بازار کتابهای دیجیتال بی‌نصیب نماندند؛ فروش این نوع کتابها که در سالهای گذشته محبوبیتی فزاینده به دست آورند، در نیمه اول سال جاری میلادی با ۴۲ درصد افزایش به ۵۶ میلیون پوند رسید و انتظار می‌رود به راحتی رکورد فروش ۹۷ میلیون پوندی سال گذشته را بشکنند.

به گزارش ایرنا مجموع فروش ۱۹۹ میلیون پوندی کتابهای الکترونیک و صوتی در نیمه اول سال جاری میلادی، از لحاظ میزان فروش نسخه‌های دیجیتال بهترین سال را برای ناشران انگلیسی رقم زده و آنها را در مسیر شکستن رکورد ۳۳۶ میلیون پوندی سال ۲۰۱۹، حسابی جلو انداخته است.

استفن لوتینگا رئیس انجمن ناشران انگلیس که مسئولیت انتشار آمار فروش‌ ۶ ماهه صنعت کتاب را برعهده دارد، در این باره می‌گوید: این آمار بر ماهیت ماندگار کتاب و کتابخوانی تاکید کرده و نشان می‌دهد خوانندگان از کتابها در هر فرمتی استقبال می‌کنند.

با وجود رونق بازار کتابهای الکترونیک و صوتی، شیوع کرونا و قرنطینه خانگی میزان فروش کتابهای چاپی ناشران انگلیسی در بازارهای جهانی را در ۶ ماهه اول سال، ۵۵ میلیون پوند کاهش داد؛ کاهشی که به گفته لوتینگا با رشد بازار کتابهای دیجیتال جبران شد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو