معرفی چند سرگرمی جالب برای کودکان

معرفی چند سرگرمی جالب برای کودکان


منبع: آرگا

103

1399/8/26

16:09


ایجاد سرگرمی برای کودکان کار چندان سختی نیست. در این صورت تنها کاری که باید انجام دهید، آن است که از علایق کودک خود به خوبی آشنا شوید و سپس با در اختیار گذاشتن آن ها و همراهی او به خلق ساعاتی برای تفریح و خوش گذرانی بپردازید.

معرفی چند سرگرمی جالب برای کودکان

با توجه به شرایط به وجود آمده و شیوع ویروس کرونا، بایستی تا می توان در منزل ماند و تنها به علت خرید و اقدامات بسیار مهم، با رعایت نکات بهداشتی از منزل خارج و سریعا بازگشت. همچنین در شرایطی که بساری از مراکز تفریحی تعطیل شده و مردم به خاطر جان و سلامتی خود هم که شده، ملزوم به رعایت آن ها هستند، که از این رو در ادامه این مطلب به معرفی برخی از روش های سرگرمی برای کودکان که دوران قرنطینه برایشان سخت است، پرداخته ایم.

طبیعی است که این شرایط برای بسیاری از  بزرگسالان نیز غیر قابل تحمل باشد و کودکانی که همواره وقت خود را به بازی و سرگرمی معطوف می کردند، طاقت شان طاق شده باشد. والدین حامیان اصلی کودکان در منزل هستند که از این رو باید وظایف خود را به عنوان پدر و یا مادر به خوبی انجام دهند. یکی از این وظایف مهم ایجاد سرگرمی برای کودکان آن است که به خوبی این شرایط را پشت سر بگذرانند و بتوانند از محیط ایجاد شده به خوبی لذت ببرند.

روش های ایجاد سرگرمی برای کودکان به چه صورت است؟

طبیعی است که وقت گذرانی کودکان به صورت تمام وقت با بازی های ویدئویی، کامپیوتر، تلفن همراه و تلویزیون برای والدین امری سخت و غیر قابل تحمل است که از این رو باید فکر روش های مبتکرانه تری برای ایجاد سرگرمی کودکان تان باشید تا او را ترغیب به انجام بازی های سالم تر کنید.

طی تحقیقات انجام شده و نظر کارشناسان؛ کودکان بین سنین ۵ الی ۱۲ سال به حدود ۶۰ دقیقه فعالیت بدنی در طی روز نیاز دارند. این دسته از روش های مهیج و شادی بخش در منزل می تواند به کودکان اوقات بهتری ببخشد و آن ها را سرگرم کند تا از این رو در حفظ سلامتی آن ها نیز تاثیر موثری قائل شود.

معرفی روش های سرگرمی برای کودکان

  • نقاشی کشیدن

نقاشی کشیدن برای کودکان بین سنین ۶ و الی بزرگتر بسیار خوب است که از این رو می توانند؛ بدون در نظر گرفتن هدف و یا طرح خاصی در دفتر خود به طراحی و نقاشی مسغول شوند. این کار تنها به کلاس های آموزشی محدود نمی شود و در منزل نیز می توانید با تهیه دفتر و تعدادی مداد رنگی و یا سیاه به نقاشی بپردازید.

در این شرایط کودکان علاوه بر انجام یکی از سرگرمی های مناسب به پیاده کردن افکار و ایده های خود به روی برگه می پردازند. اگر کودک تان نسبت به این کار میل و ایده ای نداشت، می توانید با نشان دادن چند کلیپ آموزشی از طراحی و نقاشی در فضایه های مجازی به او انگیزه لازم را ببخشید.

تاثیر انجام آزمایش های علمی در منزل

  • اقدام به انجام انواع آزمایش های علمی

در شرایطی که مدارس و بسیاری از کلاس های آموزشی تعطیل شده است، دلیلی برای توقف فرایند یادگیری برای آنان می باشد. از این رو می توانید بسیاری از آزمایش های علمی و کم خطر را در منزل و با استفاده از ساده ترین وسایل انجام دهید. این روش سرگرمی برای کودکان باعث برانگیختگی و تقویت خلاقیت در کودکان می شود که می تواند اوقات خوشی برای آن دسته از کودکانی که به آزمایش های علمی علاقه دارند، رقم بزند.

  • اقدام به انجام حرکات یوگا

قابل به ذکر است که انجام حرکات یوگا علاوه بر تمرین و پرورش جسم به افزایش آگاهی های ذهنی می پردازد. همچنین در این شرایط تشویق و ایجاد انگیزه برای کودکان به انجام تمرینات یوگا بسیار تاثیر گذار است. شاید در ابتدای این کار کمی سخت به نظر برسد، اما گفتنی است که با مرور زمان هر یک از حرکات آسان تر می شود.

با نشان دادن انواعی از تمرینات یوگا به کودک خود در ابتدا میل و رغبت اولیه را در او ایجاد کنید و سپس اقدام به آموزشات لازم برای انجام این تمرینات کنید.

  • خمیر بازی

خمیر بازی از آن دسته سرگرمی های بسیار محبوب برای کودکان است که در تمام سنین می توانند آن را انجام دهند که در این صورت تنها باید توجه داشت که کودک از خوردن خمیر و بردن آن به دهان اجتناب کند. با خمیر بازی می توانی وسیله بازی کودک را در منزل به خوبی فراهم کنید و از آن ها بخواهید که ایده های خود از ذهن به خمیر های بازی انتقال دهند.

تاثیر خمیر بازی بر خلاقیت کودکان

در این بازی می توانید شما نیز به کودک تان ملحق شوید و ساعاتی را با او به بازی و سرگرمی بپردازید.

  • آشپزی

این فعالیت نیز بسیار مفرح و هیجان انگیز است و تمام کودکانی که قدشان به اپن و کابینت های آشپزخانه می رسد، می توانند با این کار، لحظات خوبی را برای خود رقم بزنند. برای آشپزی کودکان، دستور العمل های آشپزی بسیار ساده ای وجود دارد که کودکان با خیال راحت می توانند از آن پیروی کنند.

همچنین اگر برای دست زدن کودک به اجاق گاز و یا شعله نگران هستید، می توانید دستور پخت هایی را برای کودک فراهم کنید که به شعله و حرارت نیازی ندارد. به طور مثال کیک و دسر هایی که با یخچال و فریز آماده می شوند، در این حالت بهترین گزینه هستند و کودکان در اوقات عصر می توانند از این کار چالش بر انگیز را بر عهده بگیرند.

  • گلدوزی و خیاطی

این کار را کودکان ۷ سال به بالا می توانند انجام دهند و درکنار بازی و تفریح در این حین هنر و مهارتی نیز بیاموزند. برای گلدوزی کودکان بسته های مخصوص و کوچکی وجود دارد که می توانید تهیه و در دسترس کودک قرار دهید.

قابل به ذکر است که این بسته ها از الگو های ساده و بی خطری برای کودکان برخوردار هستند که دارا شدن از سوزن های مخصوص کودک و ایمن نیز از دیگر مزیت های آنان به حساب می آید.

آشنایی با روش ساخت موشک کاغذی

  • ساخت کار دستی و موشک های کاغذی

ساخت کار دستی برای کودکان ۵ سال و الی بزرگتر از کار های مورد علاقه و مهیج دیگری است که بهترین گزینه در بین آن ها ساخت موشک کاغذی است. چرا که علاوه بر پیروی از یک الگوی ساده برای ساخت از وسیله های ساده ای به مانند کاغذ های باطله نیز ساخته می شود.

از این رو در جهت ایجاد تفریح و بازی برای کودکان می توانید بسیاری از موشک های کاغذی را ساخته و سپس با به پرواز در آمدن آن ها ببینید که در ساخت کدام یک از آن ها موفق تر بوده اید.

  • انواع بازی

وسایل و اسباب بازی های مختلفی برای تفریح و بازی کودکان وجود دارد که می توانید با تهیه آن ها را در اختیار کودکان خود در فضای ایمن منزل بگذارید. وسایل بازی به مانند تخته های حفاظ دار ترامپولین که از ایمنی بالایی برخوردار هستند برای کودکان بسیار مهیج هستند که به خوبی انرژی کودک را هم تخلیه می کنند.

  • پیدا کردن وسایل پنهان

این بازی را کودکان ۸ سال و الی بزرگتر می توانند انجام دهند. از این رو می توانید لیستی از وسایلی که برای کودک تان جالب و سرگرم کننده است، تهیه کنید و سپس در تمام خانه اعم از حیاط و اتاق ها پنهان کنید تا کودک آن ها را پیدا کند.

آشنایی با فواید بازی کردن

قابل به ذکر است که پیدا کردن وسایل پنهان از جالب ترین تفریحات برای کودکان به حساب می آید.

  • ورزش کردن

ورزش در منزل برای کودکان ۷ سال و الی بزرگ تر بسیار مناسب است و در این شرایط که بسیاری از تفریحات محدود شده است، می تواند گزینه خوبی برای تفریح و ایجاد فعالیت جسمی به حساب می آید.

ورزش هایی به مانند بدمینتون، بسکتبال، والیبال و فوتبال از رشته های ورزشی مناسب برای کودکان به شمار می آیند که در صورت عدم امکانات می توانید دیگر فعالیت هایی به مانند انداختن توپ به درون سبد را نیز انجام دهید.

  • ساخت وسایل گِلی

کودکان ۸ سال و الی بزرگتر می توانند این فعالیت مهیج را انجام دهند. از این رو بایستی مقدار کمی خاک رس را با آب ترکیب کرده و سپس با قالب های مخصوص و چاقوی پلاستیکی به طرح بخشیدن خاک و گل بپردازید.

اگر دوست دارید؛ وسایلی بسازید که از عمر بیشتری برخوردار شوند، می توانید از خاک های مخصوص برای این کار استفاده کنید که بعد از مدتی سفت و محکم می شوند.

  • مطالعه کردن

اگر مایل هستید که فرزندی علاقه مند به کتاب و مطالعه داشته باشید، خوب است که از همان کودکی توجه او را به این دسته از فعالیت ها معطوف کنید. سرگرم کردن کودک در منزل کار چندان سختی نیست، تنها باید لیستی از علایق آن ها را مورد توجه قرار داد. از این رو کتاب هایی با موضوع باب سلیقه کودک انتخاب کنید و ساعاتی را برای مطالعه آن اختصاص دهید.

تاثیر بازی های فکر بر هوش کودک

  • بازی فکری

انجام بازی فکری برای کودکان ۷ سال و الی بزرگتر بسیار مناسب است که از این رو تمام اعضای خانواده به دور یک دیگر جمع می شوند و برای ساعاتی در کنار یک دیگر لذت می برند. در شرایطی که بسیاری از مغازه ها تعطیل شده اند و نبود امکانات کافی در منزل، می توانید به صورت اینترنتی خرید خود را انجام داده و از این سرگرمی برای فرزند و دیگر اعضای خانواده غافل نمانید.

بسیاری از این بازی ها حس رقابت و تجربه آن را برای کودک ایجاد می کند که در صورت باخت باید از بهانه گیری و بحث های بی مورد توسط شما و کودک نیز جلوگیری شود.

  • تماشای فیلم

در شرایط کنونی و شیوع بیماری کرونا، نمی توان با خیال راحت به سینما و یا تئاتر برای تماشای فیلم و انیمیشن های جذاب بروید که در این صورت پیشنهاد می شود به صورت اینترنتی، فیلم مورد علاقه خود را دانلود کرده و سپس در کنار خانواده مشاهده کرد.

بهترین فیلم برای کودک همواره انیمیشن و کارتون نیست، بلکه می توانید از سریال های خانوادگی و مناسب سن کودک نیز در این شرایط استفاده کنید.

کنسول های بازی برای ایجاد سرگرمی کودکانه

  • کنسول بازی

کنسول بازی از دیگر وسایل چند نفره است که به صورت رقابتی و بسیار مهیج می توانید انجام دهید. در این صورت حسگر های حرکتی به مانند کینکت مایکرو سافت بسیار گزینه خوبی است که در کنار ایجاد ساعات خوش برای بازی به فعالیت جسمانی نیز بپردازید.

  • مهارت قلاب بافی

قلاب بافی را هم کودکان ۶ سال و الی بزگتر می توانند انجام دهند که از این رو می توانید در ابتدای آموزش این مهارت از الگو های ساده استفاده کنید. در صورتی که خود نیز با این مهارت آشنا نبودید با مراجعه به اینترنت می توانید این مشکل را رفع کنید، چرا که آموزش قلاب بافی از مبتدی تا حرفه ای در اختیار علاقه مندان این مهارت گذاشته شده است.

به طور مثال ساخت عروسک های ساده و کودکانه برای شروع می تواند بهترین گزینه به شمار آید.

  • فراگیری مهارت اوریگامی

این مهارت نیز برای کودکان ۸ سال و الی بزرگ تر بسیار مناسب است که قابل به ذکر می باشد آن هنر در ژاپن به معنای تا کردن کاغذ و در نهایت ساخت اشکال متفاوت است.

آشنایی با مهارت اوریگامی

به طور کلی هر شکلی را می توانید با تا زدن های پیوسته کاغذ، خلق کنید و تنها نیاز آن در اختیار داشتن الگو است.

  • ساخت کاردستی با وسایل دور ریختنی

این فعالیت مهیج و سرگرم کننده را بسیاری از کودکان ۶ سال و الی بزرگ تر می توانند انجام دهند. ازاین رو وسایلی به مانند شانه تخم مرغ، جعبه مقوایی، بطری پلاستیکی شیر و یا هر چیز دیگری که دور ریز هستند و برای ساخت کاردستی نیز بسیار مناسب به شمار می آیند، تهیه کنید.

از این رو می توانید دیگر وسایل به مانند چسب مایع، چسب نواری و قیچی کوچک نیز در اختیار کودک بگذارید تا ببینید با توجه به هوش و خلاقیت کودکانه، چه وسیله ای خلق خواهد کرد.

  • مشاهده آسمان و ستاره ها

این فعالیت برای کودکان ۸ ساله و الی بزرگتر بسیار جذاب و زیبا است که در این صورت می توانید به هنگام شب صاف و غیر ابری، به حیاط و یا پشت بام خانه برای مشاهده آسمان شب و ستاره ها بروید. دیدن ستاره و آسمان برای هر فردی می توان تجربه هیجان انگیزی بر جای بگذارد که در این صورت می توانید اطلاعاتی کلی در رابطه با کهکشان و ستاره ها به کودک خود بدهید.

تاثیر مشاهده آسمان شب

برای برنخوردن به این مشکل می توانید از شب قبل اطلاعاتی در این رابطه جمع آوری کرده و سپس در اختیار فرزندان خود بگذارید. همچنین در صورت های دیگر برای ایجاد سرگرمی کودک می توانید شکل هایی که در آسمان به وسیله ستاره ها قابل مشاهده است، به یک دیگر نشان دهید و از قدرت تخیل و تصور نیز استفاده کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو